Feminism och definitionen av den

Jag visste inte att det hörde till normalen bland män idag. Trodde vi hade kommit längre i så fall.
Det tillhör självklart inte normalen. Jag tycker det är helt galet att det, som det verkar här i tråden, har normaliserats. "Jomen, det får man räkna med, det är helt normalt. Alla kvinnor får såna bilder hela tiden, det är bara att vänja sig, det är inget konstigt."

NEJ!! Det är jättekonstigt! Det är inte normalt. De flesta skickar inga kukbilder, de flesta får inte såna bilder, och de idioter som gör så ska hängas ut som de avvikande stolpskott de är, inte bekräftas med att det de gör visserligen är lite dumt, men fullt normalt, för så gör alla.

Om jag ska sluta ödsla tid på folk som skickar bilder, då kan jag ju aldrig ta kontakt med någon man för jag vet ju inte om han kommer skicka. Och i slutändan måste jag sluta vara på alla sociala medier eller sociala sammanhang eftersom jag aldrig vet om jag kommer bli utsatt för något.

Nej, det kan du aldrig veta. Lika lite som du kan veta om det ska regna om två veckor. Räcker det inte med att sluta ödsla tid på dom som beter sig illa ?

Jag har på dejtingsidor och på Facebook fått både dickpics, runkfilmer samt män som vill att jag ska titta på när han runkar på Skype. Jag har mest ignorerat eller blockat.
Två personer var ihärdiga och skickade flera gånger.
Då skickade jag deras bilder till varandra.
Då slutade de.
Hur man ska hantera det måste man själv få välja.
Jag tror inte att man triggar något beteende genom att säga ifrån. Jag gillar när personen får ta konsekvenserna av det. Annars ser ju männen att det är helt riskfritt. De får bete sig som de vill och inget händer. Blir de blockade på någon sida är det bara att skapa en ny profil.

Ja, och hon har också valt en annan strategi? Jag sa ju att det hon gjorde var bra, i hennes sammanhang fungerar uppenbarligen inte min strategi lika bra. Och hennes strategi skulle kanske inte funka lika bra i min.

Vad jag ville peka på är att det finns en makt i undvikandet också. Den som är ensam har ingen makt. Och om nu knäppgökarna ställt sig i ett eget rum (t ex en särskild app eller ett särskilt forum), så kan alla vi andra rösta med fötterna och gå någonannanstans. Det är också en typ av makt.

Givetvis, om det är en viktig arena så förlorar man mer på att lämna den. Men om det inte är det. Alla forum och appar är ju inte det. Om ingen hänger med dräggen och bekräftar deras makt, så tappar de den.
Men då förlorar man ju ett värde. Är man på dejtingsajter är det för att hitta en partner. Och om då kukbildsförövarna gör att man inte orkar vara där så får man också låta bli att leta efter en partner den vägen. Då har man förlorat något.

Spelar egentligen ingen roll för min del.
Tycker bara att det är hemskt att höra att kvinnor ska behöva stå ut med det. Känns det bättre att mata trolljäveln så visst. Han kanske forsätter oavsätt. Men då kan man fundera på vad dessa män får ut av att jävlas med kvinnor om dom inte är ute efter responsen.
Det är väl samma som för män som blottar sig i allmänhet bara -- dom går igång på själva grejen att visa upp sitt könsorgan

Men skiter i vilket faktiskt för det spelar ingen roll vad dom får ut eller inte får ut av det --> det handlar inte om att dom ska sluta för att dom inte tycker det är kul längre , dom ska sluta för att det är trakasserier

Man kan se Kik ungefär som Facebook's Messenger. Jag använder Kik för att ha kontakt med människor utan att behöva ha dem på Facebook utan fortsatt kunna vara lite anonym, exempelvis efter att ha pratats vid på ett forum eller annan hemsida för att snabbt kunna chatta istället för att bli vänner på FB. Så att lämna Kik är inte ett alternativ.

Det är ju just det att dessa arenor där männen finns så finns det annat jag vill ta del av. Jag tycker att det är hemskt att du känner att du behöver gå omvägar för att inte stöta ihop med denna man, det är rent ut sagt förjävligt!

Jag har aldrig sagt att alla män är idioter, sluta lägg ord i min mun!
Jag svarar bara på det du skrev om att jag skulle sluta ödsla tid på sådana människor. Du kanske menade i sammanhanget av att man inte bör ödsla tid på att svara dem, men det gäller ju också den initierade kontakten. Om jag ska sluta ödsla tid på folk som skickar bilder, då kan jag ju aldrig ta kontakt med någon man för jag vet ju inte om han kommer skicka. Och i slutändan måste jag sluta vara på alla sociala medier eller sociala sammanhang eftersom jag aldrig vet om jag kommer bli utsatt för något.

Du läste fel. Jag skrev att jag inte skulle gå omvägar FÖR ATT stöta på en sådan fiktiv man. Alltså, säg att jag stöter på ett pucko på tunnelbanan, som sitter och kläcker sexskämt - då skulle jag inte följa med honom hem, och börja åka till hans tunnelbanestation efter jobbet, om jag annars inte har några ärenden dit. Ungefär som om jag går in på ett forum, och inser att här är det tydligen ok att skicka kulbilder, så skulle jag inte börja hänga där. Det verkar helt enkelt inte vara något särskilt trevligt ställe att tillbringa sin fritid, så jag skulle inte särskilt söka upp de platserna för att låta mig trakasseras och erbjuda den fiktiva mannen en måltavla.

Social kontroll är ett fantastiskt vapen mot olämpligt beteende. Att blotta sig är inte socialt acceptabelt, vilket de flesta känner till. Men om man skapar en plats där man 1) kan vara anonym och 2) kan skicka privata meddelanden utan moderator att anmäla till, då har man ju skapat en plats där den sociala kontrollen är satt ur spel. Enter socialt oacceptabelt beteende, som kukbilder. Och nej, där skulle inte jag hänga. Varför ska jag ägna min fritid åt att agera måltavla för socialt oacceptabla beteenden?

Men då förlorar man ju ett värde. Är man på dejtingsajter är det för att hitta en partner. Och om då kukbildsförövarna gör att man inte orkar vara där så får man också låta bli att leta efter en partner den vägen. Då har man förlorat något.

Är det en datingsite så antar jag att det finns moderatorer, så då skulle jag anmäla till dem. Och främja de datingsiter som är bäst på att hålla undan sånt beteende. Då kommer de bli större, och de andra tappa kunder och därmed inkomster.

Det är väl samma som för män som blottar sig i allmänhet bara -- dom går igång på själva grejen att visa upp sitt könsorgan

Men skiter i vilket faktiskt för det spelar ingen roll vad dom får ut eller inte får ut av det --> det handlar inte om att dom ska sluta för att dom inte tycker det är kul längre , dom ska sluta för att det är trakasserier
Här får man dock ett problem. Om det är något som dessa personer faktiskt går igång på så blir det väldigt svårt att hindra det. Rent generellt så säger man väl även att sådant inte något man kan ändra på eller påverka (men visst dessa personer kanske skulle kunna lära sig kontrollera det begäret). Det blir däremot lite mer riskabelt att börja hävda att det är format av samhället som sexuell fetisch eftersom man då börjar komma närmare att vi kan styra sexualitet.

Du läste fel. Jag skrev att jag inte skulle gå omvägar FÖR ATT stöta på en sådan fiktiv man. Alltså, säg att jag stöter på ett pucko på tunnelbanan, som sitter och kläcker sexskämt - då skulle jag inte följa med honom hem, och börja åka till hans tunnelbanestation efter jobbet, om jag annars inte har några ärenden dit. Ungefär som om jag går in på ett forum, och inser att här är det tydligen ok att skicka kulbilder, så skulle jag inte börja hänga där. Det verkar helt enkelt inte vara något särskilt trevligt ställe att tillbringa sin fritid, så jag skulle inte särskilt söka upp de platserna för att låta mig trakasseras och erbjuda den fiktiva mannen en måltavla.

Social kontroll är ett fantastiskt vapen mot olämpligt beteende. Att blotta sig är inte socialt acceptabelt, vilket de flesta känner till. Men om man skapar en plats där man 1) kan vara anonym och 2) kan skicka privata meddelanden utan moderator att anmäla till, då har man ju skapat en plats där den sociala kontrollen är satt ur spel. Enter socialt oacceptabelt beteende, som kukbilder. Och nej, där skulle inte jag hänga. Varför ska jag ägna min fritid åt att agera måltavla för socialt oacceptabla beteenden?
Oj, då ber jag om ursäkt, tror jag läste lite för fort/tolkade fel! :)

Och för att svara på andra delen av ditt meddelande.. Så då är det återigen MITT fel att jag får dickpics och inte förövarens? Det är alltså JAG som har gjort fel genom att ta ett samtal med en man från en plattform till en annan där det är lättare att prata och lära känna varandra, kanske skicka bilder på maten man lagat eller en selfie när man är ute på en promenad?
JAG vet aldrig när jag kommer få en bild på ett könsorgan skickat till mig, så jag vill inte påstå att jag "ägnar min fritid åt att agera måltavla för socialt oacceptabla beteenden", och jag tycker att det är ett vidrigt tankesätt att ÅTERIGEN klandra offret snarare än att lägga skulden hos förövaren:cautious:

Här får man dock ett problem. Om det är något som dessa personer faktiskt går igång på så blir det väldigt svårt att hindra det. Rent generellt så säger man väl även att sådant inte något man kan ändra på eller påverka (men visst dessa personer kanske skulle kunna lära sig kontrollera det begäret). Det blir däremot lite mer riskabelt att börja hävda att det är format av samhället som sexuell fetisch eftersom man då börjar komma närmare att vi kan styra sexualitet.
Dom kan visa upp sitt könsorgan för någon som vill det --> problemet löst!

Handlar det om att dom tänder på att visa upp sitt könsorgan så är det ju bara att dom riktar det begäret mot någon som vill tillfredsställa det

Om det är väldigt sannolikt att
1. Man blir betraktad som paria i alla sociala sammanhang
2. Det kommer ut till alla man känner
3. Man blir anmäld för sexuella trakasserier
4. Alla blir uppfostrade att beteendet är brottsliga sexuella trakasserier

Så skulle 99% säkert hindras.

Så assholes online är en del av lösningen, både informerande för dem som inte tror att det är vanligt och avskräckande för de som begår kriminella handlingar.

Jovisst. Det finns de som går igång på våldtäkt också. Är det också en sexuell fetisch som vi inte ska försöka hindra?

Handlar det om att dom tänder på att visa upp sitt könsorgan så är det ju bara att dom riktar det begäret mot någon som vill tillfredsställa det
Exakt. Men det de tänder på är ju att göra det oönskat.

Oj, då ber jag om ursäkt, tror jag läste lite för fort/tolkade fel! :)

Och för att svara på andra delen av ditt meddelande.. Så då är det återigen MITT fel att jag får dickpics och inte förövarens? Det är alltså JAG som har gjort fel genom att ta ett samtal med en man från en plattform till en annan där det är lättare att prata och lära känna varandra, kanske skicka bilder på maten man lagat eller en selfie när man är ute på en promenad?
JAG vet aldrig när jag kommer få en bild på ett könsorgan skickat till mig, så jag vill inte påstå att jag "ägnar min fritid åt att agera måltavla för socialt oacceptabla beteenden", och jag tycker att det är ett vidrigt tankesätt att ÅTERIGEN klandra offret snarare än att lägga skulden hos förövaren:cautious:

Nej, jag klandrar inte, männen är såklart ansvariga för sitt beteende. Det är deras fel.

Men om vi ska försöka få dem till att upphöra med sitt beteende, så är ett sätt att ta ifrån dem möjligheterna att utöva det. Så kan de ju sitta där med sina kukbilder, på arenor där det finns social kontroll kommer de ju åka på däng av ett eller annat slag om de beter sig så.

Det är fortfarande dem jag klandrar, det är fortfarande de som gör fel och de som har ansvaret. Men om man nu inte vill låta dem hållas, och tvinga dem att sluta, så är ett sätt att ta ifrån dem möjligheterna. Ungefär på samma sätt som vi gör med män som blottar sig IRL. Nolltolerans, helt enkelt. För det är ett knäppt beteende.

Om det är väldigt sannolikt att
1. Man blir betraktad som paria i alla sociala sammanhang
2. Det kommer ut till alla man känner
3. Man blir anmäld för sexuella trakasserier
4. Alla blir uppfostrade att beteendet är brottsliga sexuella trakasserier

Så skulle 99% säkert hindras.

Så assholes online är en del av lösningen, både informerande för dem som inte tror att det är vanligt och avskräckande för de som begår kriminella handlingar.

Precis, det är ju ett sätt att återskapa den sociala kontrollen, ta bort fristäderna där man kan trakassera ostraffat, och därmed kommer också beteendet att minska.

Det är dock en annan fråga. Det man oftast brukar få berättat är att beteendet beror på något som kultur eller patriarkatet. Menar man då att feminismen skulle lyckas styra dessa individer att bara visa för folk som vill eller att feminismen skulle lösa fenomenet med att skicka dickpics helt.

Ungefär på samma sätt som vi gör med män som blottar sig IRL. Nolltolerans, helt enkelt. För det är ett knäppt beteende.

Fast hur gör man det? Tar ifrån dem möjligheterna att blotta sig, alltså. Jag har varit med om det jävligt många gånger och gjort allt från gapat och skrikit till polisanmält. Men jag kan lik förbaskat inte ta ifrån dem möjligheten att öppna gylfen och stå och runka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka