Feminism och definitionen av den

Jag är inte rädd för något :) Jag är bara lite frågande till tanken att allt kommer lösa sig och att allt blir bättre, thats it :)

Vem tror att allt kommer lösa sig? Snarare är det väl så att om vi inte gör något kommer allt fortsätta ungefär som det är nu. Det är ju därför vi behöver göra något.

Att man tar bort könsrollerna betyder ju inte att man tar bort alla normer och regler. Bara just de som handlar om kön. Du verkar tänka att alternativet är någon sorts social anarki, men det är inte troligt eller ens rimligt. Det blir ungefär som att säga att vi måste ha rasism, för alternativet är social anarki. Såklart inte. Men de måste inte bygga just på kön, ras eller andra yttre attribut.

Fast hur gör man det? Tar ifrån dem möjligheterna att blotta sig, alltså. Jag har varit med om det jävligt många gånger och gjort allt från gapat och skrikit till polisanmält. Men jag kan lik förbaskat inte ta ifrån dem möjligheten att öppna gylfen och stå och runka.

Man ser till att det sociala straffet blir hårt. Ungefär som du beskriver. Då avstår de flesta. Jag skulle tro att det är fler som skickar anonyma bilder än som blottar sig offentligt.

:bow::bow::bow:
Det är intressant att när det talas om feminism så börjar nån nästan alltid jiddra om extremvänstern. Jag väntar fortfarande på förklaringen till vad som menas med extremvänstern.
Det undrar verkligen jag också.
Extremvänstern för mig är dom som är ute och vandaliserar samt bråkar med extremhögern.
Det är det sista jag tänker på när någon säger att hen är feminist.

"Genus
Som tidigare nämnts så har Hirdman gjort mycket forskning om genus och är också den person som lanserade ordet "genus" i det svenska språket. [1] Begreppet genus introducerades i det svenska språket på 80-talet. Ett begrepp som blev till hjälp när man pratade om det "kvinnliga" respektive det "manliga" i ett sammanhang av kulturellt och socialt istället för skillnaden biologiskt. [4] 1988 gav Hirdman ut en rapport på Göteborgs Universitet i bokform med titeln: Genussystemet: teoretiska funderingar kring kvinnors sociala underordning, Maktutredningen. [5] Det var i denna rapport som Hirdman skrev om begreppet genus i dess betydelse i det svenska språket och därefter lanserades begreppet i det svenska språket. [6] 2004 skrev gav hon ut en bok vid titeln: Genussystemet - reflexioner kring kvinnors sociala underordning. [7] 2001 gav Hirdman ut sin första upplaga av boken Genus- om det stabilas föränderliga former. [8] En nyare upplaga gavs ut 2003 med samma titel. [9] I alla dessa böcker och rapporter som är nämnda under denna rubrik, så är den gemensamma komponenten att alla handlar om samt berör ämnet genus både som ämne och som begrepp. Därför kan Yvonne Hirdman ses som en huvudperson inom detta område och en person som gjort ett stort avtryck om detta ämne i Sveriges historia."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yvonne_Hirdman

"Genus/kön
Ordet genus introducerades på 80-talet i Sverige för att möta ett behov av att kunna prata om den växande förståelsen av hur ”kvinnligt” och ”manligt” görs. Enkelt brukar genus beskrivas som det socialt och kulturellt konstruerade könet, till skillnad från det biologiska (se även social konstruktion). Hur manligt och kvinnligt görs är nära relaterat till maskulinitet och femininitet. Begreppen maskulinitet och femininitet möjliggör en förståelse av ordet genus som går utöver biologiska kroppar. En biologiskt manligt kodad kropp kan till exempel röra sig och klä sig på ett femininit kodat sätt.
http://www.genus.se/ord/genus/

Inte mer jämställt. Feminsterna håller ju på att tappa greppet om verkligeheten. ''Våldtäcktkulturen'', patriaket och 60 olika kön.
Det är helt förvridet.

En elev på vad var det harvard fick en varning då hon skrev Han istället för något könsneutralt, alltså hallå?

Jag har verkligen inte läst igenom hela tråden (håller på) men vid det här inlägget fick jag nog. HUR kan du vara så oerhört blind för olika kön? Det är ju ingen som tvingar dig att byta kön. Det är ju jättebra och skönt för dig om du känner dig bekväm i det kön du föddes med (det är också en lång diskussion, att någon annan bestämmer ens kön vid födsel). Tyvärr finns det folk som inte föds i rätt kön och även om vi har kommit en bra bit på vägen så anser jag att ditt skitsnack bidrar till ett ännu större tabu.

Jag förstår inte hur folk bli så provocerade när det gäller kön. Det är ju inget som drabbar en själv om en inte vill det. Däremot är det väldigt elakt att skita i vad folk känner. Vill en person som är född i en "manlig" kropp (dvs kukbärare) bli kallad för "hon" så ÄR det en hon. Eller vill samma person bli kallad för "hin" så är det en hin. Vad gör det DIG? På vilket sätt stör det dig?

Jag är helt okej nöjd med mitt pronomen, hon. Jag är född i en "kvinnlig" kropp (dvs fittbärare). Så jag är ju cis. Men jag har vänner som är ickebinära och/eller trans som tycker att det är väldigt viktigt att folk accepterar deras kön. Är en osäker så kan en fråga. Men att inte acceptera folk för hur dom är, det är bara idiotiskt.

Och ja, jag är en stolt feminist som brinner för jämställdhet mellan ALLA kön.
Feminism är så sjukt jäkla superviktigt och så länge det inte är ett jämställt samhälle så behövs feminism.

Jag förstår inte hur folk bli så provocerade när det gäller kön. Det är ju inget som drabbar en själv om en inte vill det. Däremot är det väldigt elakt att skita i vad folk känner. Vill en person som är född i en "manlig" kropp (dvs kukbärare) bli kallad för "hon" så ÄR det en hon. Eller vill samma person bli kallad för "hin" så är det en hin. Vad gör det DIG? På vilket sätt stör det dig?

Fittbärare, kukbärare. Herregud. Kvinna eller man. Sen om man vill bli kallad hen, hin eller vad som helst gör det mig inget men döm mig inte om jag inte vet innan du sagt något till mig.

Hade en i stallet som endast ville bli kallad sitt namn för hen kände sig inte trygg i något kön, stör mig inte öht för hen sa det till mig med en gång istället för att kalla mig skitstövel för att jag inte vet.

Jag ska inte behöva fråga varje jävla människa jag möter om dennes påhittade kön. SÄG till mig om jag använder fel eller innan jag säger fel så rättar jag mig gärna. Men tro inte att jag ska veta.

Född i fel kropp, ja det händer.

Men det spelar ingen roll, det finns TVÅ kön, man och kvinna. Hona och hane. Om man inte räknar de som blir födda med både och eller helt utan.

Ser du ut som en man kommer jag säga han till dig, men du får gärna rätta mig så ändrar jag mig.

Fittbärare, kukbärare. Herregud. Kvinna eller man. Sen om man vill bli kallad hen, hin eller vad som helst gör det mig inget men döm mig inte om jag inte vet innan du sagt något till mig.

Hade en i stallet som endast ville bli kallad sitt namn för hen kände sig inte trygg i något kön, stör mig inte öht för hen sa det till mig med en gång istället för att kalla mig skitstövel för att jag inte vet.

Jag ska inte behöva fråga varje jävla människa jag möter om dennes påhittade kön. SÄG till mig om jag använder fel eller innan jag säger fel så rättar jag mig gärna. Men tro inte att jag ska veta.

Men det spelar ingen roll, det finns TVÅ kön, man och kvinna. Hona och hane. Om man inte räknar de som blir födda med både och eller helt utan.

Ser du ut som en man kommer jag säga han till dig, men du får gärna rätta mig så ändrar jag mig.
Nej
Du har fel.
Det är inte så enkelt biologiskt som du tror.

Fast en kvinna behöver inte ha fitta. Det finns kvinnor med kuk. Det finns män med fitta också. Jag tror inte att du blir "dömd" om du inte vet vad för kön någon har. Men att anta att någon är en kvinna bara för att hen har bröst är sjukt. Sen att det sitter djupt inpräntat i oss är en annan sak. Men det är ju bara att aktivt försöka jobba bort. Jag kan fortfarande säga "han" till en bekant som är transsexuell och vill bli kallad hon. Jag skäms ihjäl när jag säger fel. Men jag gör det ju inte med flit och jag ber ju om ursäkt. Det gäller att vara förstående.

Vadå påhittade kön? Varför är det så viktigt för dig att veta vad för kön dina medmänniskor har? Varför vill du köna någon? Kan du inte bara strunta i det och se till individen istället? Och är du osäker, använd bara hen eller dennes namn.

Sen är det ju rätt dumt uttryckt att vara född i fel kropp. Det är ju snarare så att en är född med fel kön.

Nej, det finns inte bara 2 kön. Det finns två könsORGAN. Dessa två är kuk och fitta. Man och kvinna är något som samhället har bestämt höra ihop med ett visst könsorgan. Det är inget fel med det, men det kan bli tokigt för de som inte känner att de passar in.

Hur ser en man ut för dig? En stereotypisk "man" eller? Jag känner nämligen några som är män som har bröst och har en fitta och klär sig i "kvinnokläder" (vad nu ens kvinnokläder är, jag HATAR att det finns killkläder och kvinnokläder).

Varför ska JAG (eller någon annan) rätta dig? Det är ju du som, bara genom att gå på utseendet, bestämmer vad någon har för kön innan hen ens sagt vad hen är för kön. Som jag sa tidigare. Varför är det så viktigt för dig att veta vad en person har för kön? Om du är så nyfiken på vad människor har mellan benen så kan du väl fråga det också? För det är väl egentligen det du vill veta? För du kopplar ju man = kuk och kvinna = fitta. Vad har en ickebinär för könsorgan? Vad har en transperson för könsorgan?

Nej.
Jag vill inte sluta vara på dejtingsidor för att det finns idioter där.
Jag har också fått några bilder på Facebook. Det sammanföll med att jag var aktiv i några grupper på Facebook. Bla grupper om matlagning och hantverk. En person skulle skicka mig en beskrivning på en stickning. Hon (för det var ett kvinnligt) namn sa att hon gör det på pm. Så kom en meddelandeförfrågan och jag accepterar. Sen kom en kukbild upp. En annan gång skulle en man skicka mig ett recept. Då kom också en bild. :confused: :confused: :confused:

I ett sådant fall hade jag kollat vilka dessa har på sin vänlista och vidarebefordrat bilden till alla dem.

@sjoberga du verkar tamejtusan vara drömmannen och jag blir lite kär varje gång jag läser något av dig i den här typen av trådar. Du återger mig hoppet om män. Tack!!!

Jag får generat tacka för berömmet. Men nåt bra måste man ju använda den oförtjänta makt som patriarkatet har givit oss medelålders vita män till. Jag vill tacka dig @bumpo och resten av buke för att ha varit en betydande del av min upplysning i ämnet de senaste 14-ish åren, med ärliga och raka historier från verkligheten som tydliggjort och fått mig att se ännu mer av de både direkta och mer subtila konsekvenser patriarkatet och dess normalisering av mäns makt över kvinnor har fört med sig.
Numer är det något jag lever med varje dag som mission - vissa veckor/månader kräver det mycket, andra perioder kan man nästan tro "har det inte blivit bättre?" för att återigen kastas tillbaka där man får ta konflikter och argumenterande mot total idioti och försök till direkt förnedring av kvinnor till bara sådana där enkla (som gör mig fullständigt vansinnig) saker som att man informerar om ett besök av en leverantör med kvinnligt namn så blir första frågan "är hon snygg?" och är det en man frågas efter "vad kan de hjälpa till med?".

Det fina med feminismargumentationen är att det finns inte ett enda sätt att förlora argumentationen på mot en människa med minsta känsla för rättvisa och rimlighet (häpnadsväckande nog lämnar det ändå sådär 25% av väljarkåren bakom oss som det ser ut idag). På andra områden går det alltid att hitta motexempel och urartade fall, där argumentationen krackelerar åtminstone litegrann. Med jämställdhet kan liksom inte en sunt argumenterande och tänkande människa komma fram till att den gått för långt och blivit för mycket.

Jag har också hjälp av en av mina söner och min äldsta dotter som är över och på gränsen till vuxna och stenhårt övertygade feminister med starkt rättvisepatos.

En mkt intressant tråd som hade blivit mkt trevligare att läsa om tonen inte hade varit så anklagande.

Jag pratade med min kille om den här tråden idag. Han berättade att hans ex fick en dickpick av en hovis. Hon bad honom sluta. Det fortgick.. Min kille, som då var ihop med henne, hade då tagit upp det med hovisen. Min kille är nästan 190 och rätt stark med hett humör. Den hovisen inte bara slutade trakassera kvinnan. Han slutade sko i de stall min kille jobbade i för att han blev så skraj.
Det är rätt sjukt att man lyssnar så olika på en man och en kvinna.

Jag pratade med min kille om den här tråden idag. Han berättade att hans ex fick en dickpick av en hovis. Hon bad honom sluta. Det fortgick.. Min kille, som då var ihop med henne, hade då tagit upp det med hovisen. Min kille är nästan 190 och rätt stark med hett humör. Den hovisen inte bara slutade trakassera kvinnan. Han slutade sko i de stall min kille jobbade i för att han blev så skraj.

Kan tillägga att hovisen tydligen gjort samma mot många andra. Men sen det här har vi inte hört mer sånt om honom.

Sådant gör mig illamående.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka