Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Iofs tror jag min är 7-gångare, men det är en annan historia
Du kommer antagligen INTE få renare gångartet bara för att du börjar träna passen.
Få koll på dom andra 4 först !!
*kl*
Det kan också vara en fyrgångare med grisepass. (dvs ingen femgångare)
Då blir det bara värre gångarter ju mer du rider i passgång.
Iofs tror jag min är 7-gångare, men det är en annan historia
vixlingar är ju inte ovanliga, korsgalopp samt en massa avarter på tölten, fyrtaktig trav och något som kan liknas vid kamel gång i skritt.
Nej det finns ingen pass värd namnet hos såna hästar som går i korsgalopp och vaggar fram i långsam passgång. Dom ska inte kallas femgångare. Att det finns välbalanserade femgångare som tas för fyrgångare är en helt annan sak. Passen finns där och kommer med mognad.Då finns passen någonstans, för ofrånkomligen så är fyrgångaren oftast mer balanserad från grunden även om det finns motsatser.
Nu har jg varit med om åtskilliga hästar som av kända tränare och tillika tävlande ekipage ansett en del hästar som just fyrgångare.
De har sålts som fyrgångare, men har senare tävlats som femgångare. Ofta för att många hästar tar tid på sig innan passen kan tas fram, jag vill nog påstå att det krävs mer än enbart rena gångarter också. Hästen måste ha en vilja, i annat fall kan man lika gärna lägga ner projektet.
Medan andra kallar alla hästar som går i pass (flygande- eller grisepass) för femgångare.
Som jag förstått det så måste grunderna som i allt annan hästträning sitta bergsäkert innan man börjar träna "specialgrejer"? Alltså är grunden att få ren skritt, trav och galopp? Därefter jobbas tölten? Sist pass?
Vissa anser väl att för att en häst ska kallas femgångare ska den ha flygande pass som är tillräckligt bra för att tränas.
Medan andra kallar alla hästar som går i pass (flygande- eller grisepass) för femgångare.
Exakt. Femgångstypningen används alldeles för flitigt...Men i så fall skulle det ju knappast finnas några fyrgångare, tror inte jag sett nån häst med tölt som man inte kan få till en riktigt hyfsad grisepass på. Till exempel brukar de mest typiska fyrgångarna uppbåda en riktigt hiskelig grisepass periodvis när man arbetar med att töltsätta dem .