Femgångare? Hur veta?

cristobal

Trådstartare
Enkel fråga, om man inte vet mycket om sin hästs historia o bakgrund, hur vet man då om den är 4-eller femgångare?
Iofs tror jag min är 7-gångare, men det är en annan historia:angel:

Sv: Femgångare? Hur veta?

Iofs tror jag min är 7-gångare, men det är en annan historia:angel:

Min gissning, du har en femgangare. Ofta brukar man uppfatta att femgangare blandar ihop gangarterna, till en summa sumarium. Min tolkning med ledning av ovanstaende, du har en femgangshast.

Om nagon undrar, sa byter jag rum kvallstid. Hamnar pa en speladator som inte har prickar pa bokstaverna.:D

OK
Kan jag då dra en hastig slutsats, och anta att jag skulle kunna få renare gångarter om jag kunde träna lite på flygande pass? Självfallet med kompetent tränare...

Du kommer antagligen INTE få renare gångartet bara för att du börjar träna passen.
Få koll på dom andra 4 först !!

Som jag förstått det så måste grunderna som i allt annan hästträning sitta bergsäkert innan man börjar träna "specialgrejer"? Alltså är grunden att få ren skritt, trav och galopp? Därefter jobbas tölten? Sist pass?

*kl*
Det kan också vara en fyrgångare med grisepass. (dvs ingen femgångare)
Då blir det bara värre gångarter ju mer du rider i passgång.

*kl*
Det kan också vara en fyrgångare med grisepass. (dvs ingen femgångare)
Då blir det bara värre gångarter ju mer du rider i passgång.

Kan vara, men med utgångsläge från detta.

Iofs tror jag min är 7-gångare, men det är en annan historia

Femgångare och speciellt obalanserade sådana, kan kännas som om de har hur många olika gångarter som helst. vixlingar är ju inte ovanliga, korsgalopp samt en massa avarter på tölten, fyrtaktig trav och något som kan liknas vid kamel gång i skritt.

vixlingar är ju inte ovanliga, korsgalopp samt en massa avarter på tölten, fyrtaktig trav och något som kan liknas vid kamel gång i skritt.

Det har jag sett fyrgångare också kunna prestera. Jag skulle snarare kalla en sån häst för fyrgångare och inte femgångare....

Senast ändrad av en moderator:

Då finns passen någonstans, för ofrånkomligen så är fyrgångaren oftast mer balanserad från grunden även om det finns motsatser.
Nu har jg varit med om åtskilliga hästar som av kända tränare och tillika tävlande ekipage ansett en del hästar som just fyrgångare.
De har sålts som fyrgångare, men har senare tävlats som femgångare. Ofta för att många hästar tar tid på sig innan passen kan tas fram, jag vill nog påstå att det krävs mer än enbart rena gångarter också. Hästen måste ha en vilja, i annat fall kan man lika gärna lägga ner projektet.

Jodå, hon har en massa skumma gångarter för sig.
Att jag frågar om passen skulle kunna hjälpa, är för att jag hört att det kan hjälpa till med tex traven.
Har också utgått från Tussilagos tänk i mer än två år, med tränarhjälp, och också fått till en fin skritt, och i benådade ögonblick en lika bra trav, liksom tölt.
Däremmelan kan hon bjuda på slow-föx, fox-trot, pasofino mm. Tränaren skrattar ibland och skakar på huvudet.
Kan tillägga att jag inte har så svårt att få "töltmaskiner" att tölta rent, så jag lägger bara 90 % av skulden på mig...

Då finns passen någonstans, för ofrånkomligen så är fyrgångaren oftast mer balanserad från grunden även om det finns motsatser.
Nu har jg varit med om åtskilliga hästar som av kända tränare och tillika tävlande ekipage ansett en del hästar som just fyrgångare.
De har sålts som fyrgångare, men har senare tävlats som femgångare. Ofta för att många hästar tar tid på sig innan passen kan tas fram, jag vill nog påstå att det krävs mer än enbart rena gångarter också. Hästen måste ha en vilja, i annat fall kan man lika gärna lägga ner projektet.
Nej det finns ingen pass värd namnet hos såna hästar som går i korsgalopp och vaggar fram i långsam passgång. Dom ska inte kallas femgångare. Att det finns välbalanserade femgångare som tas för fyrgångare är en helt annan sak. Passen finns där och kommer med mognad.

Finns det någon vetenskaplig distinktion mellan 4 o 5 gångare?
Eller allmänt vedertagen metod att utröna det ena eller andra?

Vissa anser väl att för att en häst ska kallas femgångare ska den ha flygande pass som är tillräckligt bra för att tränas.
Medan andra kallar alla hästar som går i pass (flygande- eller grisepass) för femgångare.

Medan andra kallar alla hästar som går i pass (flygande- eller grisepass) för femgångare.

Haha iså fall är min häst en fem gångare för jag har tyckt att han har varit klockren i grungångarterna men moster tog lite bilder och jag tror fasiken att hästen kan grisepassa i samtliga gångarter utom i just flygandepass *fniss*.

Som jag förstått det så måste grunderna som i allt annan hästträning sitta bergsäkert innan man börjar träna "specialgrejer"? Alltså är grunden att få ren skritt, trav och galopp? Därefter jobbas tölten? Sist pass?

Jag jobbar så just nu med min töltklocka ;) Jag vill ha främst rena grundgångarter för att sedan jobba mer i tölten och sen ta hjälp av en bra tränare för att se om hästen har kapacitet för passgång! :)

Vissa anser väl att för att en häst ska kallas femgångare ska den ha flygande pass som är tillräckligt bra för att tränas.

Men i så fall skulle det ju knappast finnas några fyrgångare, tror inte jag sett nån häst med tölt som man inte kan få till en riktigt hyfsad grisepass på. Till exempel brukar de mest typiska fyrgångarna uppbåda en riktigt hiskelig grisepass periodvis när man arbetar med att töltsätta dem .

Men i så fall skulle det ju knappast finnas några fyrgångare, tror inte jag sett nån häst med tölt som man inte kan få till en riktigt hyfsad grisepass på. Till exempel brukar de mest typiska fyrgångarna uppbåda en riktigt hiskelig grisepass periodvis när man arbetar med att töltsätta dem .
:D Exakt. Femgångstypningen används alldeles för flitigt...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
686
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 464
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 774
Senast: xfie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka