Felaktig ägare i world fengur

zaching

Trådstartare
Ja just det. När jag kollar på mitt sto så ser jag att jag tydligen inte är ägare på henne. Det är nån som heter Brynjar Vilmundarson. Jag har ägt henne i 5år så jag tycker att det var lite konstigt att det stog så där. Är det nån som har nån aning om vart jag ska vända mig för att få det korrigerat?

Sv: Felaktig ägare i world fengur

Heter din häst "från Feti" ? I så fall står uppfödaren som ägare och ingen har registrerat ägarbyte.

När vi köpte häst sist så frågade säljaren om vi skulle skicka in papper och ändra ägare i WF, men vi sa att det inte spelade någon roll. Men det var inte de vanliga ägarbyte papprena de handlade om.

Finns redan en tråd om WF och ägarregistering:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=643687&highlight=Worldfengur

Själv har jag fött upp/ägt/äger en del hästar, men tror inte att jag står/stått som ägare eller uppfödare på någon av dem på WF. Tror även att detta är ett vanligt fenomen, särskilt bland svenskuppfödda/-ägda/-registerade hästar. Man betalar ju redan till SIF när det gäller registering och ägarbevis. Finns det verkligen inget sammarbete mellan WF och SIF kring detta?

Lite märkigt är att de hästar jag ägt, båda döda, står som levande i WF. Jag faxade in deras papper så fort efter de vart borta.

Balderum Norr skrev:
Lite märkigt är att de hästar jag ägt, båda döda, står som levande i WF. Jag faxade in deras papper så fort efter de vart borta.

Hej,
det beror på att SIF's register inte är ihopkopplat med WF. Så i SIF's register finns de korrekta uppgifterna. Så har du skickat in att hästarna är döda så har de noterat det i det svenska registret. Det har tydligen pratats om att försöka koppla ihop de båda databaserna på sikt för att underlätta. SIF har iaf stenkoll på vem som äger vilken häst så länge papper är inskickade till dem. :-)

tyrdur skrev:
Hej,
det beror på att SIF's register inte är ihopkopplat med WF. Så i SIF's register finns de korrekta uppgifterna. Så har du skickat in att hästarna är döda så har de noterat det i det svenska registret. Det har tydligen pratats om att försöka koppla ihop de båda databaserna på sikt för att underlätta. SIF har iaf stenkoll på vem som äger vilken häst så länge papper är inskickade till dem. :-)

Eehhm...det där är en sanning med modifikation! :crazy: SIF verkar inte ha så mkt koll. Min häst har en ägare registrerad som absolut inte äger honom. Ett helt okänt namn både för mig och för uppfödaren, vilken jag köpte honom direkt utav. Å ändå är jag väldigt säker på att jag sände kopia på köpekontraktet upp till dem då det begav sig.

Hade jag inte tänkt ändra signalementet och anmäla chipmärkning nu så hade jag aldrig fått veta att fel ägare står registrerad. :eek: Jag kan inte fatta hur de kan ha kommit på en sådan uppgift. När den inte finns! :confused:

Nej..hon heter Dimma frá Stóradal. Det är så konstigt för jag har ingen aning om vem den där karln är som står som ägare. Antagligen den som ägde henne på Island men hon har haft en ägare före mig här i Sverige.
Jaja..jag får mejla till dem och be dem ändra som det stog i den andra tråden.
Hmm..kanske lite korkad fråga men ska man skriva till dem på engelska? JAg har egentligen ingen koll på WF alls..tyckte bara att det var en kul grej att kolla och sen blev det så här. FAst fölet hon fått medans jag ägt henne fanns iaf med!

Senast ändrad:

*lånar knapp*

har skickat in de användaruppgifter jag ville ha, till avelskansliet... men inte fått något svar?

betyder det att jag har WF nu, men inte fått någon verifikation på det? :idea:

Muninn skrev:
*lånar knapp*

har skickat in de användaruppgifter jag ville ha, till avelskansliet... men inte fått något svar?

betyder det att jag har WF nu, men inte fått någon verifikation på det? :idea:

Undrar jag med!

Och jag däremot har förutom mina egna loginuppgifter även fått ett mail med loginuppgifter till någon vid namn Ann-Kristin. Ganska längesdan är det nu, jag hade faktiskt glömt bort det! Lite slarvigt att det skickats till fel, det handlar ju om privata uppgifter. Jag kommer aldrig att tänka ens tanken på att använda mig av dennes konto, så jag antar att ingen skada är skedd! Mailet är ju bara en bekräftelse så om personen provat logga in med uppgifterna som hon angett så har hon nog märkt att det fungerar! :idea:

Jag fick mitt direkt från WF, inget alls av SIF.

*kl*

Har samma grej med min häst, tror till och med att exportören står som ägare. Letar på sajten, WF alltså, efter kontaktadress för att ändra, men hittar inte någon. Nån som vet?

OA

Jag mailade WF och bad dem ändra så att jag står som ägare för mina hästar. De svarade att jag måste kontakta SIF. Kontaktade SIF som svarade att de tyvärr inte har tillgång till att ändra något i WF och att de inte heller vet när de kommer få denna access... Mailade åter till WF och förklarade och frågade även om det verkligen är omöjligt att rätta till uppgifter för svenskregisterade hästar. Detta var väl någon vecka sedan och jag har inte fått något svar... Mycket märkligt system, vad ska vi med WF till om man inte kan lita på uppgifterna?

*lånar*

Säkert en jättekorkad fråga, men... Jag har en häst som inte är bedömd. När jag tittade i WF så hade den ändå en BLUP. Varifrån kommer dessa siffror? Är de framräknade utifrån föräldrarnas BLUP?

Precis så är det! Hästar har BLUP trots att de inte är bedömda!

/Malin

Geisli skrev:
Eehhm...det där är en sanning med modifikation! :crazy: SIF verkar inte ha så mkt koll. Min häst har en ägare registrerad som absolut inte äger honom. Ett helt okänt namn både för mig och för uppfödaren, vilken jag köpte honom direkt utav. Å ändå är jag väldigt säker på att jag sände kopia på köpekontraktet upp till dem då det begav sig.

Hade jag inte tänkt ändra signalementet och anmäla chipmärkning nu så hade jag aldrig fått veta att fel ägare står registrerad. :eek: Jag kan inte fatta hur de kan ha kommit på en sådan uppgift. När den inte finns! :confused:

Hmmm.. ja, jag kanske var för snabb att generalisera där. :smirk: Visst finns det fel som i alla databaser världen över. :crazy: Men uppfattning är iaf att de har mycket mer koll nu när kanslierna är på samma ställe. :)

tyrdur skrev:
Hmmm.. ja, jag kanske var för snabb att generalisera där. :smirk: Visst finns det fel som i alla databaser världen över. :crazy: Men uppfattning är iaf att de har mycket mer koll nu när kanslierna är på samma ställe. :)

... hmmm såg att det blev konstigt igen :angel:
Menar såklart att : min uppfattning är iaf att de har mycket mer koll nu när kanslierna är på samma ställe. :banana:
Puh, ibland har man för brått på tangenterna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 456
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar