Sv: fel sida?

Inte alls. Hon är van att jag gör allt från båda sidor.
 
Sv: fel sida?

Besten bryr sig inte alls.
Jag har inte testat med Mixen, men det skulle förvåna mej om han så mycket som lyfte ett ögonbryn - jag hanterar mina hästar från båda sidor.

Immer
 
Sv: fel sida?

Jag hoppar upp och ner på båda sidor på min pålle. :)
Men det blir nog oftare upp på vänster sida, känner mig lite vigare där ;) haha...
 
Sv: fel sida?

Evelyn bryr sig inte. Pompe skulle nog undra va jag sysslade med men han skulle inte röra sig ur fläcken ändå.
 
Sv: fel sida?

Har alltid försökt att göra allting lika mycket från båda sidor (sadla, leda, sitta upp och av m.m.), så min häst reagerar inte....
 
Sv: fel sida?

Medryttarhästen bryr sig inte, hon är van att jag gör allt från båda sidor, hon har aldrig direkt reagerat på det.

Samma med min unghäst, hon är inte riden än men jag gör allt på marken från båda sidor så hon kommer säkert inte heller tycka det är konstigt.
 
Sv: fel sida?

Har inte provat. Men min var jätestörd om man sadlade från höger sida när hon var lite. Men nu har hon vant sig (vårt stall är så att det faller sig bättre att sadla från höger) men hon föredrar fortfarande vänster.

I övrigt gör jag det mesta enligt läroboken eftersom min häst står på ridskola och jag måste vara noga med att vara en förebild... Om jag t ex börjar sitta upp och av som jag vill gör barnen det också, och då får jag på pälsen. :angel: Men när ingen ser gör jag som jag vill. :rofl:
 
Sv: fel sida?

MIna skulle inte bry sig ett dugg, däremot skulle det nog kännas bakvänt för mig och få mig själv att drutta i backen :o
 
Sv: fel sida?

bryr sig inte, däremot känns det bakvänt för mig.
Vissa saker sitter i sedan ridskoletiden...
Däremot hoppar jag upp från vilken sida som helst, ser ingen poäng med att alltid hoppa upp på samma sida.
 
Sv: fel sida?

Varmblodet hade nog blivit tokig o undrat om matte råkat ut för ngn tillfällig sinnes förvirring.:crazy:
Men halvblodet kunde inte bry sig mindre.:cool:
 
Sv: fel sida?

Tycker ju inte att man är en sämre förebild för att man sitter upp eller av på höger sida - tycker snarare att det är synnerligen förlegat av ridskolorna att lära ut att man "skall" sitta upp och av till vänster.

Ni vet väl förresten varför man sitter upp på vänster sida? Jo, för kavalleristerna hade en lång värja hängandes på vänster sida, så de KUNDE inte sitta upp från höger sida (svårt att svinga vänsterbenet OCH VÄRJAN över hästens bak utan att orsaka olyckor....). Själv rider jag ju sällan med värja, och inte har jag sett ungarna på ridskolan ha några värjor heller.... :-)
 
Sv: fel sida?

Inte alls för de är vana vid både uppsittning och nedstigning på olika sidor.
 
Sv: fel sida?

Jag skulle inte komma upp o knappast av heller, möjligtvis med huvudet före. :o
Gör allting annat på bägge sidorna.
 
Sv: fel sida?

Ingen av mina hästar har brytt sig om vilken sida jag hoppar på eller av på. Detta beror nog mkt på att min första foderhästs ägare tyckte det var dåligt att bara hoppa upp från ena sidan (slitage på ryttarens knän och höft, samt hästens rygg) och tyckte att jag skulle hoppa upp var och varannan gång från höger resp. vänster. Sagt och gjort och nu har det följt med alla mina hästar. Samma som med att hoppa upp från en pall, det har också följt med från ngn av mina hästars ägare :p!
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 315
Senast: Bee
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp