Sv: fel sida?

Min häst reagerar inte alls! Jag sitter ofta av på höger sida, mest av lathet, för då kan jag dra upp den stigbygeln direkt, och behöver bara gå runt hästen en gång... :angel:
Jag är gammal ridskoleunge, så jag är van att leda, sadla och hoppa upp på/från vänster sida. Dock använder jag alltid pall när jag sitter upp, för att spara på häst och sadel... Tycker det är dumt att man är upplärd att göra allt från vänster, bättre att göra allt från båda håll!
 
Sv: fel sida?

Med min förra häst (VÄRLDENS lugnaste och stabilaste häst) tänkte jag att jag skulle sitta upp från höger sida, för att se vad som hände.

Hästen fick världens spel och började stegra sig så fort jag satte foten i stigbygeln :rofl: . Jag kunde inget annat än att asgarva, för det såg så löjligt ut, och så fort jag tog bort foten så blev hon coollugn igen!

Där ser man vad som kan hända när man bara gör saker från bara en sida :angel: .
 
Sv: fel sida?

Min bryr sig inte. Jag försöker att göra allt från båda sidor, men är dålig på att sitta upp från höger.
 
Sv: fel sida?

Hon bryr sig inte...däremot tycker jag själv att det känns jätte "avigt" att kliva av/på, på fel sida.
 
Sv: fel sida?

bryr sig inte ett dugg, om hn gjorde det skulle jag absolut jobba bort det, kan bli farligt annars om man inte kan hoppa upp o av från båda sidorna :crazy:
 
Sv: fel sida?

bryr sig inte...går även utmärkt att kasa nerför rumpan om man ridit barbacka..:D
 
Sv: fel sida?

Det är naturligt för min häst att jag sitter upp/av från bägge sidor så han reagerar inte på det. Jag har dock svårare att sitta av åt höger, upp är lika lätt åt bägge håll däremot.
 
Sv: fel sida?

Tycker det är viktigt att man kan både sitta upp och hoppa av på båda sidorna. Man kan ju komma i situationer nör man måste det, kommer inte på någon nu bara för det (hahaha) men, det kan det.

Min reagerar inte över det alls, hittills i alla fall.

/Fanny.
 
Sv: fel sida?

Min egen är van. Medryttarhästen däremot flyger i luften för sånna saker men just då ska jag ju ändå av :p
 
Sv: fel sida?

Jag sitter upp och hoppar av från båda sidorna. Av de 4 hästar jag har/ har haft har den starkaste reaktion jag fått när hästen vände på huvudet och tittade lite konstigt på mig. " Idag är matte inte riktigt klok". Nu går vi!

Tycker att det är att föredra iom att man inte får sedbelastningen åt samma håll varge gång.
Däremot så ska man väl vara lite försiktig första gången med en ny häst...

Skulle rida en kompis halvblod (inga fördomar här inte :angel: ) Två vuxna människor höll hästen för att han var liiiite smått stirrig. Jag gjorde som vanligt. Utan att tänka mig för satte jag foten i stigbygeln och hoppde upp, på höger sida... Hästskrället satte sig ner och så försökte han sticka med mig halvägs upp i sadeln hängandes i tyglarna + att dom på backen hängde och slängde (som tumvantar) i tyglarna.


/Linnea
 
Sv: fel sida?

Bryr sig inte ett dugg, är vana att jag glider på och av från alla håll o kanter. Tycker det är viktigt med liksidighet!
 
Sv: fel sida?

reagerar inte alls;)

Sitta upp från höger sida KAN jag bara inte, det är ngt fel där. Om det inte sker från pall:)
 
Sv: fel sida?

Han bryr sig inte eftersom jag alltid varierar sida för att skona hans rygg och sadeln. Sitter även upp med hjälp av en pall av samma orsak.
 
Sv: fel sida?

Mina pållar bryr sig inte, men oftast hoppar jag nog ändå av på vänster sida... gammal vana :crazy: . Sen fick jag tipset att växelvis sitta upp från olika sidor, så att ena stiglädret inte skulle bli längre, men jag kan inte sitta upp från höger sida. Det är som om kroppen inte kan räkna ut det där motoriska när det blir "bakvänt".
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 315
Senast: Bee
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp