Sv: fel sida?

Hur reagerar era hästar om ni sitter av på höger sida?

Inte alls, för mej eller dom finns inte fel sida. Sitter upp av på båda, sadlar och leder på båda sidor med...
Det var ju bara nåt militären använde sig av för länge sen...:angel: Helt onödigt i våran moderna tid...;)
 
Sv: fel sida?

Jag bukar variera höger vänster bara för att dom ska vara vana vid att man gör allt från båda sidorna. Travarn tycker att det är lite underligt när jag sitter upp/av från "fel" sida. Den andra ridhästen bryr sig inte. Mina hästar kan man leda hursomhels medans min delägar häst blir lite stirrig när man leder på fel sida ( det är inte jag som tränar henne). Det vark lite kul :smirk: Min vännina som har noll koll på sänt som har med hästar att göra och var med när jag tog in hästarna, ledde först inne min lill pålla och medans jag tog in min andra häst gick hon och hämtade travarn och dom kom in med dunder och brak båda lika förvånade över hur fel det kändes att gå på fel sida. Ganska kul att se:D Kan till lägga att det gick hur bra som helst ingen kom till skada:rofl:
 
Sv: fel sida?

Gör bara på sådana som jag "vet" fixar det, har aldrig haft några problem...
 
Sv: fel sida?

Han bryr sig inte men jag har svårt att få hjärnan att fatta vad kroppen håller på med:rofl:
 
Sv: fel sida?

Mina skulle aldrig bry sig..
och en av dem är fd ridskolehäst och ponnyn jag hade innan som varit ridskolehäst i 6år hade inga problem heller..

hoppar upp från båda sidorna med pall och hoppar av på den sida där det e jämnast på marken ;)
 
Sv: fel sida?

Reagerar inte alls. Hoppar både upp och av från båda hållen för att spara dels på hennes rygg, och för att spara mina redan trasiga knän och höfter.

Jag ledde min tränares unghäst medan hon tömkörde första gången. Vi var i ridhuset och jag ville gå på högersdan för att inte bli klämd mot väggen. Då stannade hon och vägrade gå frammåt. Något var ju fel! :rofl:
 
Sv: fel sida?

Det händer ingenting. Min är van att jag sitter upp och av från båda sidor. Tränsar och sätter på grimman lite som det faller sig. Är jag på höger sida och det är lättast så blir det så. Möter hon upp mig i hagen så står jag framifrån och sätter på grimman. Däremot sadlar jag oftast från höger sida. Mest av praktiska skäl. Kommer med sadeln från det hållet, och så gör jag färdigt voljock och sadelgjord på den sidan först. Så slipper jag gå runt och kolla så många gånger. Det var en gammal ridlärare jag hade i början på sjuttitalet som tipsade mig om detta.( fy vad länge se´n :eek: Börjar man bli gammal?:confused: :angel: )
 
Sv: fel sida?

Min madam bryr sig inte, däremot är det jag som känner mig aningens osmidig:)
 
Sv: fel sida?

kl

Våra bryr sig inte och vi kan göra allt från båda håll. För islandshästar är det som så att hantering / uppsittning från båda håll ingår i C-tränarprovet (examination för att styrka träningskunskaper). Eftersom detta prov utförs som inridning av unghästar så kan man väl säga att det är viktigt. Mera finns att läsa här: http://www.icelandichorse.se/new/utbildning/c_05.htm
 
Sv: fel sida?

Finns d enågon fel sida? :D

Min kille vet inte om de isåfall :D
 
Sv: fel sida?

Min häst bryr sig inte ett dugg när jag sitter av.. nästan likadant nät jag sitter upp från höger sida, fasst ibland kan han vara oförbered på dt och vingla till lite.. men annars e han som en gående sten att sitta upp på :cool:
 
Sv: fel sida?

Jag sitter alltid både upp och av på bägge sidor på mina hästar, no problems.
 
Sv: fel sida?

bryr sig inte ett dugg.

Bara nyfiken, varför undrar du?:smirk:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 315
Senast: Bee
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp