Fel på min hunds blod???

Smurfoff

Trådstartare
Var hos veterinären idag för att ta det 2a blodprovet, då hon ringde och sa vi fick göra om det första. Det andra provet blev likadant.. Hon skulle fördela blodet i en maskin så man får ut vätska så man kan kolla antikoppar för rabies.. Men min hunds blod är som en tjock klump.. Så kan inte skicka in blodprovet på analys då dem inte kan fastställa.. Veterinären har aldrig varit med om detta förut och ska ringa imorgon om hur man ska göra. Om de finns labb som kan fördela blodet och kolla antikoppar endån..

Någon som varit med om något liknande??

Detta blodprov skulle jag ta för att kolla rabies test

Sv: Fel på min hunds blod???

Jag skulle gissa på att antingen fyllde de fel sorts rör (utan antikoagulantia) eller så var det något fel på rören med antikoagulantia. Kan ni inte bara ta ett nytt blodprov hos en annan klinik och kolla om det fungerar där?

Det trodde veterinären också! Så vi bytade rör men blev samma sak.. har tagit 2 blodprov nu... med 2 olika rör.

Någon har sagt att veterinären inte ska göra något med blodprovet utan bara skicka in det som det är. Men min veterinär la de i någon maskin som skulle fördela blodet och då blev blodet så..

Man brukar bara skicka in serumet för analys av rabiestitrar, dvs separera blodkropparna från resten som finns i blodkärlen.
Har varit med om att det blir som en geleklump av serumet, men det brukar gå att dra upp tillräckligt med löst serum ändå och skicka.

Det var de som va problemet.. Att de blev en klump.. Blev så första gången och då ringde hon SVA som sa att det inte blir ett korrekt blodanalys om blodet är så.

Veterinären la in de i kylen och ska ringa dem imorgon.. VIll ju inte få fel på blodprovet pågrund av detta.. Då veterinären inte varit med om detta innan..

Hon fick nämligen inte ut något serum ur blodet

Finns det inget serum så finns det ju inget att analysera....
Men nej, det bör inte påverka resultatet.

Då vet ej kunde dela ut serum då blodet var klumpigt hur gör man då? Tar nytt blodprov eller kan man skicka in det klumpiga blodet

Skulle tippa på att ett nytt prov är det bästa, men det får vet. höra med SVA.

Det kan ju vara fel på hela lådan med rör. Hade de rör från flera tillverkare eller andra leveranser från samma tillverkare? Annars får du nog åka till en annan vet.

Så ni tror det är rören det är fel på? Vet inte om man vågar chansa att ta en annan vet om de nu blir samma resultat.

Jag tycker att vetten borde skaffa ett rör av annat fabrikat från en annan vette. Du ska ju inte behöva betala ytterligare en vette för samma sak kan man tycka. Måste kanske invänta svar från SVA först förståss. Det är kanske inte bara en förpackning rör som det är fel på, det kan vara samtliga rör från en tillverkningsomgång. I så fall vet troligtvis SVA om det, om det inte är de allra första rören som används förståss.

*kl*

Det behöver inte vara fel på rören, det kan vara fibrin i hundens blod som gör att serumet koagulerar. Vi får rätt ofta hästblod till jobbet som blir så, det kan bli bra genom att centrifugera en gång till annars går det ofta att "pressa" ut serumet ur cloten. :p

Det är synd att analysen inte går att göra på plasma för då hade problemet varit lätt avhjälpt med ett LH-rör eller EDTA-rör i stället.

Enligt SVAs hemsida så vill de att man tar rabiesprovet i ett serumrör utan tillsats av antikoagulantia, så om vet har tagit i ett rör med, så får h*n väl prova ett utan istället.

Nu har jag ringt och pratat med sva hon hade inte hört något liknande.. Men hon tyckte vi skulle ta ett nytt blodprov och skicka in det som det är, att inte fördela de. Att det kan bli så om blodet är för färskt.. Då veterinären gjorde detta precis efter blodprovet.. Så det blir antagligen ett 3e blodprov..

Nu har jag ringt och pratat med sva hon hade inte hört något liknande.. Men hon tyckte vi skulle ta ett nytt blodprov och skicka in det som det är, att inte fördela de. Att det kan bli så om blodet är för färskt.. Då veterinären gjorde detta precis efter blodprovet.. Så det blir antagligen ett 3e blodprov..

Ja, stoppade man ner provet i centrifugen direkt efter provtagningen så blir det inte bra. Såna rör ska stå i ½-timme innan man centrifugerar!

Hm bra då har vi förklaringen!! Konstigt att ej veterinären var medveten om detta... Får göra ett NYTT blodprov (3e gången gillt) och skicka in det som de är så får dem på SVA fixa de..

Hoppas verkligen inte jag får betala för 3 blodprov... Då det är ju veterinären som gjort fel.

Tråkiga nyheter :-( tydligen så var de så att hennes blod inte klumpar sig och kan vara fel i hennes blodomlopp.. Så ska vänta tills imorgon hon har ringt alla möjliga

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hundhälsa min hund har länge länge droppat lite sekret från snoppen, som jag tycker de flesta hanhundar gör så de är inget jag tänkt på. så en...
Svar
4
· Visningar
8 794
Hundhälsa Kort resume: Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske...
Svar
14
· Visningar
4 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar