Sv: Fel i passet - suck
Om MRL-sidorna (där medicinering med mediciner med livstidskarens ska skrivas in) fattas i din hästs pass så måste det antingen kompletteras med dessa sidor, och om det inte går så måste hon få ett nytt svenskt pass där dessa sidor ingår! Jag tror inte heller att det är OK att det saknas konturdiagram.
När det gäller språk så är det OK med vilket EU-språk som helst i passet. När jag var registrator i Svenska Haflingerföreningen såg jag en hel del utländska pass; de tyska hade text på tyska, engelska och jag tror även på franska, de österrikiska likaså, de italienska var skrivna på tyska och italienska medan de holländska var skrivna på holländska och engelska. Med reservation för att det är snart ett år sen jag slutade registrera, så jag kan minnas fel!
Det där med olika sidor för vaccination mot olika saker är verkligen opraktiskt ... Mina veterinärer har löst det så att de fyllt i på två ställen, dels på "influensasidan" och där har de klistrat in den lilla lappen med batch-numret, och sedan har de skrivit in på "övriga-vaccinationer-sidan" att hästen fått tetanusvaccin men manuellt, och med hänvisning till "influensasidan". Men det är VÄLDIGT opraktiskt! Dessutom undrar jag HUR kortlivade man egentligen räknar med att dagens hästar är? De där sidorna räcker ju inte så jättemånga år ... Har man dessutom dräktiga ston som vacineras mot virusabort så säger det ju bara slurrrrrrp så har all plats gått åt.
4vtff skulle jag utläsa som "fyra vita fötter".
Och så ett litet
*knapplån*
Hörrni, nu är inte jag registrator längre, men vet ni, vi registratorer är alldeles vanliga människor. Vi kan såklart göra fel (även om jag stolt kan meddela att jag på 10 år, närmare 1000 registreringar och ungefär lika många pass inte fick tillbaka mer än 5 registreringsbevis eller pass, och i två av fallen berodde felen på att hästägaren själv angivit felaktiga uppgifter). Jag har ingen aning om hur ASVH eller andra föreningar löser sådana fall, men jag bad bara hästägaren att skicka tillbaka passet (eller registreringsbeviset) och så gjorde jag ett nytt. Vi skickade ut dessa handlingar mot postförskott, men dessa fem reg.bevis/pass (tror det var 4 försändelser) skickade jag ut med rekommenderat brev. För mig var det självklart att inte hästägaren skulle drabbas av att jag gjort ett fel. Dessutom var det ju inte många gånger jag behövde göra detta.
Min rekommendation till TS blir alltså att ringa till ASVH:s kansli när de är tillbaka efter julhelgen och prata med dem som jobbar där, så ordnar det sig säkert!