Fel i passet - suck

Rox

Trådstartare
Fick passet på mitt föl idag som är född 29 april i år. MEN dom har skrivit att han är född 29 juli i det... :mad: Det står rätt årtal (2008) men han blev tre månader yngre i ett nafs... ;).

Har någon av er råkat ut för att det är felskrivet i passet? Det känns så knöligt att hålla på och skicka tillbaks det och få det rättat, men jag ska göra det såklart. Jag har kollat på de pappren jag skickade in och där står det fullt läsligt rätt födelsedatum på alla ställen, så man får skylla på den mänskliga faktorn...

Och så har jag fakturan på nästan 1.500 kr för passet att betala inom 15 dagar, och så måste jag förmodligen skicka tillbaks det... Vad knöligt det blir ibland! :cool:

Sv: Fel i passet - suck

Jag har inte sj råkat ut för något, men min faster fick plötsligt en häst efter "fel" Cassini. När hon fick tillbaka passet var hennes pålle efter den världsberömde Cassini istället för en betydligt mindre känd Cassini!!:angel:

Jag uppmanar verkligen alla som får sina pass att kontrollera uppgifterna. På min hästs pass var det fel registreringsnummer på stoet. Man har ju bara ett visst antal dagar på sig att klaga. Men så farligt är det ju inte att skicka tillbaka det och skriva rätt uppgift. Alla gör väl några fel på sina jobb, antar jag.

Mvh G

Det är klart att det kan bli fel! Det gör även jag ibland... :D det blir så mycket att tänka på i allt julstök... Kanske bäst att kolla varenda siffra, det där med födelsedatumet var ju så uppenbart, det såg jag direkt. Jag vet ju precis när min bebis är född ;).

Har man bara några dagar på sig att "överklaga"??? Då blev det lite bråttom känner jag! God Jul till Er alla! :bump:

Jag vet inte om ASVH räknas som en myndighet, men till en myndighet har du alltid tre veckor på dig att överklaga ett beslut.

Ring dem, de brukar ha telefontid på förmiddagar, eller släng iväg ett mail och påpeka felet, så har du gjort vad du kan just nu.

Jag vet inte om ASVH räknas som en myndighet, men till en myndighet har du alltid tre veckor på dig att överklaga ett beslut.

Ring dem, de brukar ha telefontid på förmiddagar, eller släng iväg ett mail och påpeka felet, så har du gjort vad du kan just nu.

Tack för tipset! Ska testa att ringa, annars mailar jag. (kan ju vara svårt att få tag på någon som jobbar idag....)

Stallägaren fick en helt annan uppfödare på sitt föl.
Det är ju kul på sin första egna uppfödning

Jag har fått fel födelsedatum på en uppfödning i registreringsbeviset, detta var innan passen var tilltänkta.
Det skiljde bara ett par dagar (en 3:a blev en 8:a) så det gjorde jag inget åt.

Fast tre månader spelar väl lite mer roll.

Stallägaren fick en helt annan uppfödare på sitt föl.
Det är ju kul på sin första egna uppfödning
En sån sak kan beror på att mamman till fölet står registrerad på fel ägare.
Det är den registrerade ägaren till stoet som skrivs som uppfödare till fölet.

Sen kan det naturligtvis vara den mänskliga faktorn också.

Jag fick fel födelseår inskrivet på ett av mina avelsston, när regbeviset byttes mot passet. Jag ringde upp registratorn och vi kom överens om att eftersom det var ett skrivfel, att rätt uppgifter fanns i databasen, så fick jag rätta till den felaktiga siffran manuellt.

mamma fick en gång ett pass till en av hennes uppfödningar där det stod att mamman till fölet hade okänd härstamning:confused:

Lite märkligt för utan härstamning på mammas sida så borde den ju inte vara godkänd i den isländska stamboken ?

Min kompis har fått ett 10-tal pass de senaste åren från ASVH. Ett var helt korrekt !!
En hade fel stam, en annan hade fel inritade tecken, i en tredje var stofamiljens nummer inte med osv.

Det " roliga" var att personen som stod som uppfödare på stallägarens föl hade inget med vare sig sto eller föl att göra.
Däremot har hon fött upp en helt annan häst som stallägaren äger.

Naturligtvis har det med den mänskliga faktorn att göra, det var ju tur att vi upptäckte felet och kunde rätta till det. Hade ju varit värre om fölungen skulle sålts osv.

Jag har fått fel födelsedatum på en uppfödning i registreringsbeviset, detta var innan passen var tilltänkta.
Det skiljde bara ett par dagar (en 3:a blev en 8:a) så det gjorde jag inget åt.

Fast tre månader spelar väl lite mer roll.

Det var lite så jag funderade... Spelar tre månader någon roll...? Fast det är klart att det ska vara rätt! Jag ringde ASVH den 23/12 och fick besked om att dom är åter den 7/1 på kontoret, så jag har mailat dem och fått ett autosvar på mailet. Så jag antar att jag får skicka tillbaks passet, men hur gör jag med räkningen? Fast det får jag nog svar på när dom är tillbaks på kontoret igen. Så kolla era pass noga! Detta är mitt femte hästpass, men det första som har "strulat" så för det mesta blir det rätt! :bow:

Min kompis har fått ett 10-tal pass de senaste åren från ASVH. Ett var helt korrekt !!
En hade fel stam, en annan hade fel inritade tecken, i en tredje var stofamiljens nummer inte med osv.

Jag har nog också fått så många pass, och det har aldrig funnits nåt fel i dem ;).

kl.
I min ponnys pass är det mycket småfel. typ tecknen i hennes ansikte är nedskrivna, men inte målade, det är endast virveln i pannan som är med (alltså inga andra virvlar heller). Hon har inga sidor för att skriva in om hon blivit behandlad med något (typ sånt med livstids karens), inga sidor för kombinerad vaccinationsspruta. Alltså det är för endast influensa och sen är det sidor för andra vaccinationer, alltså ej för influensa. Inte ens veterinärerna visste vad dom skulle göra, så jag fick löst intyg. Men man måste väl inte ha vaccinationerna inskrivna? Sen är passet på engelska med :p Och det har mörkgrönt omslag, trots att det ska vara gult (antar att det är olika i olika länder).

Sen undrar jag om nån vet vad vtff står för? Alltså typ 4vtff..

Om MRL-sidorna (där medicinering med mediciner med livstidskarens ska skrivas in) fattas i din hästs pass så måste det antingen kompletteras med dessa sidor, och om det inte går så måste hon få ett nytt svenskt pass där dessa sidor ingår! Jag tror inte heller att det är OK att det saknas konturdiagram.

När det gäller språk så är det OK med vilket EU-språk som helst i passet. När jag var registrator i Svenska Haflingerföreningen såg jag en hel del utländska pass; de tyska hade text på tyska, engelska och jag tror även på franska, de österrikiska likaså, de italienska var skrivna på tyska och italienska medan de holländska var skrivna på holländska och engelska. Med reservation för att det är snart ett år sen jag slutade registrera, så jag kan minnas fel! :D

Det där med olika sidor för vaccination mot olika saker är verkligen opraktiskt ... Mina veterinärer har löst det så att de fyllt i på två ställen, dels på "influensasidan" och där har de klistrat in den lilla lappen med batch-numret, och sedan har de skrivit in på "övriga-vaccinationer-sidan" att hästen fått tetanusvaccin men manuellt, och med hänvisning till "influensasidan". Men det är VÄLDIGT opraktiskt! Dessutom undrar jag HUR kortlivade man egentligen räknar med att dagens hästar är? De där sidorna räcker ju inte så jättemånga år ... Har man dessutom dräktiga ston som vacineras mot virusabort så säger det ju bara slurrrrrrp så har all plats gått åt.

4vtff skulle jag utläsa som "fyra vita fötter".

Och så ett litet

*knapplån*

Hörrni, nu är inte jag registrator längre, men vet ni, vi registratorer är alldeles vanliga människor. Vi kan såklart göra fel (även om jag stolt kan meddela att jag på 10 år, närmare 1000 registreringar och ungefär lika många pass inte fick tillbaka mer än 5 registreringsbevis eller pass, och i två av fallen berodde felen på att hästägaren själv angivit felaktiga uppgifter). Jag har ingen aning om hur ASVH eller andra föreningar löser sådana fall, men jag bad bara hästägaren att skicka tillbaka passet (eller registreringsbeviset) och så gjorde jag ett nytt. Vi skickade ut dessa handlingar mot postförskott, men dessa fem reg.bevis/pass (tror det var 4 försändelser) skickade jag ut med rekommenderat brev. För mig var det självklart att inte hästägaren skulle drabbas av att jag gjort ett fel. Dessutom var det ju inte många gånger jag behövde göra detta.

Min rekommendation till TS blir alltså att ringa till ASVH:s kansli när de är tillbaka efter julhelgen och prata med dem som jobbar där, så ordnar det sig säkert!

*kl*
måste bara fråga när du skickade in pappren?
ser såklart fram emot att få passet o undrar hur långt dom har kommit o när man kan vänta sig de :)

vtff = vita framfötter
4vtbff = 4 vita bak o framfötter

men det kan väl inte stämma? på pappret vi fick med när vi gjorde ägarbyte stog det uppgifter om ägare och ponny, och då stog det så här:

Tecken: 4vtff

Hon kan ju knappast ha fyra vita framfötter? :crazy: Dessutom är det en framhov som är vit (men ett tjock svart streck mitt på) och en bakhov som är vit, dom två andra är svarta... :confused:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka