Fel hingst som pappa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fel hingst som pappa

Fast det blir inte en halvblodskorsning. Det blir ett renrasigt hbl med gröna papper om du betäcker ett arabsto med en gdk halvblodshingst.

Jag skulle ju göra en sån, arabmor och hblfar, och ungen skulle bli halvblod, med gröna papper. (Stoet kastade dock tyvärr)

Dock, det kan bli 'katastrof' för arabstoägaren ändå, som kanske tänkt göra en arab av ponnystorlek t ex, eller noga, noga valt blodslinjer.

Men ungen blir inte en bastard, utan ett renrasigt hbl.

Har själv just den typen av korsning och de har fått gröna papper MEN om avkomman blir 150 cm så är den inte värd speciellt mycket pga den är för stor för att vara ponny och för liten för att vara häst. Så då är den värd mindre än en renrasig arab. Dessutom så är det kanske inte en arab som är det andra stoet utan en ridponny. Och jag vet inte om de får gröna papper.

Om det är en arab som skulle ha blivit seminerad med en arab så skulle det ha upptäckts för länge sedan. Arabförbundet har haft blodprov/dna länge för att se att det är rätt föräldrar.

Dessutom så hade jag blivit så jävla förbannad om det visar sig att jag har fått fel hingst till min häst.

Senast ändrad:

Jo, fel hingst ska det inte vara oavsett.

Arab - arab upptäcks ja, MEN det förutsätter att de inte varit lika sena med sin registrering som halvblodsägaren t ex.

Men jag skulle i TS läge försöka få fram uppgifterna vilka andra hästar som seminerades och med vad den där dagen, och kolla hästens DNA mot dem.

Glömde, 'små' hästar inbringar lägre pris ja - men du kan få en liten avkomma öven med hbl + hbl. Även om både mor och far är 'normalstora'.

På samma sätt som två 'små' föräldrar kan få en stor avkomma.

Så om man inte vet vad stoet gett innan med olika hingstar, så behöver storleken i sig inte bero på hingsten.

Ja,det är ju tur i oturen att det blev en hingst och inte ett sto nu med fel hingst.
Stoet har lämnat 2 avkommor med andra hingstar som blivit över 170 cm trots att hon själv är ca 158.
Håller med att det är dumt att föra diskussion om man gillar"halvblod eller araber"
mest då det finns de som är intresserade av hur det går med att hitta rätt hingst så försök att hålla denna tråd ren från sådant.

Har ni fått tag på konkurs ??? (vad det nu hette)?
Kan man inte annars sätta in en annons i någon stor tidning eller på nätet och söka efter ston som seminerades i samma veva som ditt sto? Det borde ju kanske gå om det inte finns några papper kvar.
För även om de gått i konkurs och inte sparat sina papper så minns väl (förhoppningsvis) de flesta vart de åkt med sina ston och med vem de skulle betäckas med.

Trevlig kväll!

Håller tummarna på att det går bra!!

Angaende storlek...

Min 2 aring ar nu hogre an sin mor. och hingsten ar bara 145 cm, och folet (min 2 aring alltsa) kommer sakert att bli den storleken eller hogre.

Sa det beror helt pa vad som finns nar man gar tillbaka, ett throwback ar vanligt i alla raser. Precis som throwback till "sma" gener.

Nu vet vi ju att avkomman INTE ar efter den hingsten som var trodd, men aven sa KUNDE det ju ha hant att det var ratt hingst. Man far titta pa vad andra fol finns av denna korsningen, eller halvsyskon till avkomman.

Det flesta fol som fods ar oftast storre an foraldrar nar de ar fullvuxna.

Om storlekar:

ta en shetland ponny sto och korsa med ardenner Resultat blir ett fol som ar storre an moder men inte sa stor som fader.
Ta en ardenner sto och korsa med shetland Resultat blir ett bra mkt storre fol and moder vid full vaxt och den liknar mer modern an fadern.

Till TS: jag hoppas ni loser det har och njut av din hast i alla fall. En 150 cm hast ar egentligen perfekt storle. Man behover inte ha mastodont hastar pa 170 och over for att gora ngt.. Min ridhast ar 140 cm och perfekt for mig sjalv och da hon inte ar en hopphast sa att saga klarar hon vad som behovs.. Dock jag kan se din besvikelse nar det inte blev vad du ville att det skulle vara.. Lat oss veta vad som hander.

Har nu luskat rätt på vem som är den biologiske fadern nu?
/U
Vad jag vet är Advokat inblandad nu men det är fortfarande inte klart i vem som är fadern?!

Väntar spänt på vad som händer.....

En advokat eller hingsten Advokat? Håller tummen att allt löser sig!
/u
Haha den va kul,inte hingsten Advokat,tanken slog mig när jag skrev det att
det kunde tolkas så men trodde ingen gjorde det,det va lite kul:rofl:

Det stod i Ridsport för några nummer sen om en tjej som hade letat häst efter L'Acteur och hittat en som hon gillade och hade köpt. Efter ett tag började hon tycka att det var konstigt att det var en skimmel. Efter DNA-typning visade det sig att den var e Cardento (och hmm, den såg verkligen ut som en Cardentohäst...). Felet låg hos Flyinge som hade tappat både L'Acteur och Cardento dagen för skicket och blandat ihop doserna.

Uppfödaren hade ingen rätt till skadestånd eller liknande. Det ansågs inte ha gjort någon skada så att skadestånd var berättigat...

Dåligt!

Vet att hon som fött upp vår Carlandfröken råkade ut för det. Fölet var sålt också och köparen vill promt ha efter den hingsten. Sen visade det sig att det var fel hingst som var far.
Men hon vill behålla fölet ändå, uppfödaren fick ersättning från hingsthållaren. Vet nu inte om det var fribetäckning eller vad det bestod av men det var inget snack utan hon ersattes. Stor hingsthållare som återfinns i utlandet.

Här är man inte rädd om sitt rykte precis :eek:. Otroligt dåligt av Flyinge :mad:

Uppfödaren hade ingen rätt till skadestånd eller liknande. Det ansågs inte ha gjort någon skada så att skadestånd var berättigat...
Men det var säkert för att hingstarna kostade ungefär samma. För har man betalat för en mycket dyrare hingst och sedan fått en budgetvariant, så är det klart att man har rätt till skadestånd.

Sen handlar det nog om vilken advokat man har och hur bra denne är på att argumentera. Men det är dyrt att föda upp hästar och hade jag inte en kombination som jag inte trodde på hade jag sålt det fölet vidare och inte fortsatt investera i det. Jag hade krävt skadestånd eftersom jag satsat pengar och investerat i en häst som inte var det jag trodde att den var. Det är klart att alla föl kan bli stjärnor, men vissa har bättre förutsättningar än andra.

Liknande trådar

B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka