Sv: Fel hingst som pappa
Absolut har du rätt men allt beror på vad du vill ha. Jag skulle bli lika förbannad om det var en travhingst, ponny, arab eller vad f*n som helst. Har jag valt och betalat för en hingst så är det DEN jag vill/ska ha - ingen annan! Vad avkomman blir värd struntar jag i faktiskt. För mig gäller det rätt hingst eller ej, inte vad en avkomma skulle bli eller vara värd.
Jag håller på med avel för att få fram tävlingshästar och förstöra ett år pga seminstationen är inte ok, det är så mycket som kan gå snett i alla fall. Sedan tycker inte jag att det egentligen spelar någon roll vad avkomman är värd, det är INTE ok av seminstationen (eller var det nu brustit).
Men om man som uppfödare ska sälja avkomman så lär arab som korsas med Don Romantic troligtvis ge mer PENGAR än arab-arab för att bli distanshäst tex..
OCh din jämförelse att korsa ett halvblodssto med travhingst är en dålig jämförelse eftersom en sån korsning i princip inte är värd någonting rent ekonomiskt hur bra travhingsten än är. Halvblod-arab ger ju däremot gröna papper och kan bli en riktigt bra ridhäst.
Däremot så kanske man som uppfödare prioriterar att se sina hästar ute i sporten, i den gren man avlar för, göra bra resultat före att få bra betalt för avkomman. Då är det ju tråkigt.
Men i TS fall, så lär den som hade arabstoet som betäckts med Don Romantic tjäna mer på det i jämförelse med Hblstoet som blivit betäckt med arabhingst, om nu så är fallet.
Absolut har du rätt men allt beror på vad du vill ha. Jag skulle bli lika förbannad om det var en travhingst, ponny, arab eller vad f*n som helst. Har jag valt och betalat för en hingst så är det DEN jag vill/ska ha - ingen annan! Vad avkomman blir värd struntar jag i faktiskt. För mig gäller det rätt hingst eller ej, inte vad en avkomma skulle bli eller vara värd.
Jag håller på med avel för att få fram tävlingshästar och förstöra ett år pga seminstationen är inte ok, det är så mycket som kan gå snett i alla fall. Sedan tycker inte jag att det egentligen spelar någon roll vad avkomman är värd, det är INTE ok av seminstationen (eller var det nu brustit).