Fel hingst som pappa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fel hingst som pappa

Men om man som uppfödare ska sälja avkomman så lär arab som korsas med Don Romantic troligtvis ge mer PENGAR än arab-arab för att bli distanshäst tex..

OCh din jämförelse att korsa ett halvblodssto med travhingst är en dålig jämförelse eftersom en sån korsning i princip inte är värd någonting rent ekonomiskt hur bra travhingsten än är. Halvblod-arab ger ju däremot gröna papper och kan bli en riktigt bra ridhäst.

Däremot så kanske man som uppfödare prioriterar att se sina hästar ute i sporten, i den gren man avlar för, göra bra resultat före att få bra betalt för avkomman. Då är det ju tråkigt.

Men i TS fall, så lär den som hade arabstoet som betäckts med Don Romantic tjäna mer på det i jämförelse med Hblstoet som blivit betäckt med arabhingst, om nu så är fallet.

Absolut har du rätt men allt beror på vad du vill ha. Jag skulle bli lika förbannad om det var en travhingst, ponny, arab eller vad f*n som helst. Har jag valt och betalat för en hingst så är det DEN jag vill/ska ha - ingen annan! Vad avkomman blir värd struntar jag i faktiskt. För mig gäller det rätt hingst eller ej, inte vad en avkomma skulle bli eller vara värd.
Jag håller på med avel för att få fram tävlingshästar och förstöra ett år pga seminstationen är inte ok, det är så mycket som kan gå snett i alla fall. Sedan tycker inte jag att det egentligen spelar någon roll vad avkomman är värd, det är INTE ok av seminstationen (eller var det nu brustit).

KL

Räknas inte detta som ett dolt fel?

Inte efter att hästen är registrerad för då finns DNA resultatet och det är ju då inte dolt. Så det skull möjligen kunna gälla om man köper den oregistrerad. Men om man följer gällande regler så ska ju en häst ha pass när de säljs vilket är lika med att den också är registrerad.
Inom de raser som inte har DNA-prov som krav kan det möjligen gå som dolt fel. Men väldigt få av dessa raser har seminering som betäckningssätt.

Oavsett vilken häst man har och vilken hingst man väljer att betäcka med så är det ju ett föl efter de två man vill ha, ska man dock sälja så är det en större "katastrof" att få ett halvblodssto betäckt med en arabhingst, hur många det nu finns som står på semin, än vad det är att få en arab betäckt med en godkänd halvblodshingst. Den senare ger en godkänd avkomma med gröna papper, den förra en korsning utan godkänd härstamning.

En renrasig arab som är 150 cm hög ger mer pengar än en halvblodskorsning som är lika liten.

Men vi vet väl inte hur stor avkomman är till den ponny/arab som misstänkts ha blivit inseminerad med Don Romantic? Den kan väl mkt väl vara en häst över 160cm??

Absolut har du rätt men allt beror på vad du vill ha. Jag skulle bli lika förbannad om det var en travhingst, ponny, arab eller vad f*n som helst. Har jag valt och betalat för en hingst så är det DEN jag vill/ska ha - ingen annan! Vad avkomman blir värd struntar jag i faktiskt. För mig gäller det rätt hingst eller ej, inte vad en avkomma skulle bli eller vara värd.
Jag håller på med avel för att få fram tävlingshästar och förstöra ett år pga seminstationen är inte ok, det är så mycket som kan gå snett i alla fall. Sedan tycker inte jag att det egentligen spelar någon roll vad avkomman är värd, det är INTE ok av seminstationen (eller var det nu brustit).

Det håller jag med om, att många uppfödare helst vill se sina avkommor i sporten, i den gren de är avlade för. Och ABSOLUT är detta ett stort fel som begåtts på stationen som ska tas ordentligt på allvar.

Jag menade bara att rent ekonomiskt så har förmodligen den som fick Don Romantic-dosen en större fördel än den som hade halvblodsstoet men troligen kan ha fått en arabhingst. Så det måste inte vara en stor nitlott för arabägaren, som vi faktiskt inte vet om den bara ville avla fram en trevlig ridhäst eller faktiskt avlade för att få en bra distanshäst. Om det skulle bli en trevlig ridhäst kan det ha blivit väldigt bra.

TS: Jag hoppas ni kommer till rätta med vem som är pappan och jag följer tråden med spänning. Vädligt tråkigt för er i vilket fall!

Jag väntar med spänning på resultatet på denna utredning.
Jag håller tummarna för att det snart kommer att stå klart vem som är far till TS häst.

Senast ändrad av en moderator:

Men vi vet väl inte hur stor avkomman är till den ponny/arab som misstänkts ha blivit inseminerad med Don Romantic? Den kan väl mkt väl vara en häst över 160cm??

Nja inte speciellt troligt att den har blivit så stor utan mer troligt att den har landat runt samma som ts häst

Oavsett vilken häst man har och vilken hingst man väljer att betäcka med så är det ju ett föl efter de två man vill ha, ska man dock sälja så är det en större "katastrof" att få ett halvblodssto betäckt med en arabhingst, hur många det nu finns som står på semin, än vad det är att få en arab betäckt med en godkänd halvblodshingst. Den senare ger en godkänd avkomma med gröna papper, den förra en korsning utan godkänd härstamning.

för halvblod ja, men jag skulle inte vilja ha ett halvblod om ens om någon kastade hästen efter mig!! dessutom så är inte hästen värd så mkt pengar så vida den inte blir rätt stor (en bit över 160 som minst) då folk inte vill ha små hästar, och då är hästen mer värd som renrasig arab i samma storlek! beroende på vad hästen är avlad till.

dessutom finns det en arab godkänd för halvblodsavel, och i danmark finns en arab godkänd för trakenare (stavning?), däremot är det få "arabfolk" som ens försöker få sina hingstar godkända för dessa raser eftersom det kostar mer än vad det smakar, man får alltså inte igen pengarna.

så säg inte att personen med arabstoet skulle tjäna mer på det, för det stämmer inte på någon punkt! Det är alltid en förlust när man försöker avla fram renrasiga individer och får en blandras! visst kan den reggas med gröna papper, men jag skulle mkt hellre regga den som partbreed arab om jag ska vara ärlig!

fast du verkar ju inte fatta poängen... bara för att du är en halvblodshatare så betyder ju inte det att alla andra är det....

jag är inte halvblodshatare, jag bara motsäger mig starkt att personen med arabstoet skulle ha tjänat p¨å det som hände!

sen rider jag för andra ändamål än vad de flesta gör så därav är halvblodet helt värdelöst för mig, vidare så gillar inte jag halvblodens temprament, men det är inte alls det saken handlar om.

det är alltid en förlust när hästen inte får en stam som förväntat, framförallt när de inte ens används till samma ändamål! skulle förväxlingen vara mellan 2 hingstar som stoägaren funderat på så spelar det kanske inte så stor roll, men oftast har man ju inte den turen!

Ärligt talat så tycker jag att ni inte behöver ha en sådan diskussion. Alla har rätt till sina åsikter och det behöver ju inte yttras i en tråd som denna. Det spårar ut lite tycker jag.
Sen vem har sagt att det är ett arabsto som skulle fått en arab hingst? Det kan mycket väl vara en travare som skulle haft en arab hingst eller ett russ som skulle haft någon ponny eller vad som helst. Eftersom det inte är klart VEM hingsten är som är pappa och vem som den skulle till.
Vill ni två bra om vem som gör den största vinten/förlusten så gör gärna det någon annanstans så att detta inte blir klassat som smutskastning och så att tråden stängs ner. Jag vill gärna följa denna tråd ett tag till. Det andra stoet kanske inte ens blev dräktigt med DR sperman... vilket den kanske hade blivit om den fått "rätt" hingst. Det vet man ju aldrig, spekulationerna är ju trevliga men snälla låt bli sådana här diskussioner. Det blir lätt dålig stämning.

Det va inte meningen att det skulle bli en sån diskussion om huruvida den andra avkomman blivit mer värd än denna i fråga.
Tycker det är bra att det blir uppmärksammat om att det kan gå till så här om det inte blir noggrannare i hanteringen.
Jag köpte honom i god tro från uppfödarna som oxå såklart trott att de fått rätt avkomma därför tyckte jag det va ok om jag skickade in papprena på honom.
det är ju framförallt de som blivit lurade från början...!!!
Han va nu ca 150 cm och 3 år.
Jag tycker det ska bli spännande att se utgången på detta och försöker uppdatera när jag kan....
Ska i helgen åka iväg med mitt sto för inseminering,vågar jag det:confused:
Jag får väl som alla andra-chansa på att det går rätt till

Tycker det är läskigt att det kan bli såhär! Nu är jag verkligen inte insatt i avel eller seminering men då kan det väl likagärna hända att en liten a eller b-ponny blir inseminerad med ett halvblod eller större ras vilket hade resulterat i ett alldeles för stort föl för modern? Eller är hästar så finurliga att de stöter bort fostret då?

Tyvärr spelar den mänskliga faktorn stor roll i sådana här fall men jag håller med om att någon är ansvarig, frågan är bara vem!

Tycker det är läskigt att det kan bli såhär! Nu är jag verkligen inte insatt i avel eller seminering men då kan det väl likagärna hända att en liten a eller b-ponny blir inseminerad med ett halvblod eller större ras vilket hade resulterat i ett alldeles för stort föl för modern? Eller är hästar så finurliga att de stöter bort fostret då?

Tyvärr spelar den mänskliga faktorn stor roll i sådana här fall men jag håller med om att någon är ansvarig, frågan är bara vem!

Chansen för det är ungefär lika med noll eftersom det enbart finns ett mindre antal ponnyer på semin och ingen a-b ponny mig veterligen så det borde inte vara så många ston i den storleken på station heller.
Fostrets storlek anpassar sig efter utrymmet det får, i ett litet sto = mindre utrymme.
Du kanske får ett föl som är lite större än efter en hingst i samma storlek men du får inte ett föl i storlek med ett normalt halvblodsföl. (sen ska man å andra sidan inte säga det med säkerhet heller, den finns alltid undantaget som bekräftar reglen men det är nog synnerligen ovanligt)

Jag skulle egentligen vilja säga krasst att sånt händer, det semineras runt 5000 halvblodston + alla övriga/år, för mig är det inte konstigt att det råkar bli en o en annan förväxling.
Men visst hade det varit jag så hade jag också varit besviken och arg.
Speciellt om det var åt helvete fel ras. Det är ju redan så surt om man få fel hingst men samma ras och sen då få en gud-vet-vad blandning... Nja inget man hoppas på direkt.

hoppas det löser sig och ni hittar rätt pappa.

En renrasig arab som är 150 cm hög ger mer pengar än en halvblodskorsning som är lika liten.

Fast det blir inte en halvblodskorsning. Det blir ett renrasigt hbl med gröna papper om du betäcker ett arabsto med en gdk halvblodshingst.

Jag skulle ju göra en sån, arabmor och hblfar, och ungen skulle bli halvblod, med gröna papper. (Stoet kastade dock tyvärr)

Dock, det kan bli 'katastrof' för arabstoägaren ändå, som kanske tänkt göra en arab av ponnystorlek t ex, eller noga, noga valt blodslinjer.

Men ungen blir inte en bastard, utan ett renrasigt hbl.

Håller med, en korsning utan gröna papper är mindre värd än en godkänd med gröna papper. Araber håller dessutom lägre priser än halvblod generellt om de inte är utställningsaraber.

Absolut, dessutom så om man nu talar om en treårig valack, så visst ger stam ett visst värde, men största värdet ligger ju i individen, vad den visar.

Hjälps inte mycket om pappa är DR, om treåringen själv har dålig gång och tråkig exteriör t ex. Då kommer den med ponnypappa som rör sig väldigt väl, med korrekt exteriör osv att betinga ett högre föräljningspris ändå. Det finns ju inget avelsvärde i en valack, och ju äldre de blir dessto mindre värde finns det övht i stammen.

När föl säljs har ju stammen större värde, iom de förhoppningar de ger, och en fölunge hinner ändra sig mkt, både blir bättre och sämre än den ser ut för dagen. Men en treåring där kan man ganska väl bedöma individen.

Liknande trådar

B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka