Fel hingst som pappa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fel hingst som pappa

Jag lägger ingen värdering i huruvida det var rätt eller fel att inte ge skadestånd. Hästen mår bra och är dessutom valack så uteblivet avelsvärde är det inte frågan om. Ville bara berätta att det finns kända fall där de kommit på att det varit fel fader och vad som hänt i hanteringen av seminen och trots detta har inget skadestånd ansetts berättigat:).

Fast det är ju inte riktigt jämförbart två halvblod med ok stam mot en potentiell ponnykorsning på 150. Den senare är ju värd noll och ingenting. Då har man ju lidit ekonomisk skada.

Även om uppfödaren inte kan anses ha rätt till ersättning i första instansen (om det nu ens kom så långt) så tror jag att uppfödaren helt klart kunde ha fått det i nästa. Om man höll sig till argumentet att det den från början utvalde hingsten var för dressyravel och den andre för hopp.
När det gäller en köpare som specifikt letar efter en avkomma från viss hingst och det sedan visar sig att den inte är det kan enligt konsumentköplagen häva köpet (köpet hamnar där). Mer tveksamt om man kan det när köper en häst för att man gillar hästen och sedan upptäcker att stammen inte stämmer.

När det gäller en köpare som specifikt letar efter en avkomma från viss hingst och det sedan visar sig att den inte är det kan enligt konsumentköplagen häva köpet (köpet hamnar där).

Fast konsumentköplagen gäller väl bara om man köpt hästen av en näringsidkare..?

Fast konsumentköplagen gäller väl bara om man köpt hästen av en näringsidkare..?

Ja det gör den det var därför jag skrev enligt den. Köplagen ger andra förutsättningar men även där kan det gå att häva köpet om hästen har fel stam. Men det beror då helt på vad som avtalats mellan köpare och säljare.
Det är därför som man som privatperson som inta köper så mycket hästar i sitt liv rent juridiskt bör välja en näringsidkare som säljare och akta sig för att köpa av privatpersoner.

Jag har sålt häst som privatperson till en som absolut ville ha en avkomma efter en viss hingst. DNA-testet var inte klart så jag skrev in i kontraktet att köpet skulle gå tillbaka om det skulle visa sig att hästen inte hade rätt pappa.

Här är man inte rädd om sitt rykte precis :eek:. Otroligt dåligt av Flyinge :mad:

Jag förstår att det kan vara lätt hänt, och är faktiskt nästan förvånad att det inte är fler som blivit blandade.
man kan inte se på sperman vilken hingst den kommer ifrån, och den mänskliga faktorn har väl helt enkelt gjort att byttorna blivit felmärkta.
Hur många hingstar tappar flyinge under några stressiga timmar? 15-20 st?

Jag tror inte Cosy menar att Flyinge gjorde fel som blandade sperman - utan att de inte tar sitt ansvar.

*kl*
Letade upp Cardento hästen på BLUP för att se vilken färg mamman hade och hon var fux. Men avkomman hade registrerats som mörkbrun , stickelhårig inte som skimmel så det var därför ingen på ASVH reagerade. Han står fortfarande med denna färg i databasen. Man tycker att de borde ändra det när han fick ett nytt pass ?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/163553-chutney-swb

Liknande trådar

B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka