Fel hingst som pappa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fel hingst som pappa

Delvis knapplån.

Det är relativt få ponnyhingstar som står tillgängliga på semin i Sverige, ändå skedde en (känd) förväxling för ett par år sedan. En dansk connemarauppfödare, Stutteri Springer, fick en fölunge som avvek i storlek och typ, och efter dna-analys visade sig fölungen vara efter ridponnyhingsten Minotaurus.
Läs mer: http://www.springerconnemara.dk/Megan/index.html

Hlsn Helena

Det som talar för det är att det är mycket ovanligt med semin inom både arab och ponnyavel. Visst det finns men inte alls som för vanliga ridhästar. Så det är inte så troligt att det skett en förväxling. Men om det har hänt så är det ju i så fall på seminstationen.

Om man kollar ridponny så är långt fler än hälften på semin

Borde det inte finnas anteckningar om vilka ston som betäckts (och med vem) på stationen det året? Så man kan matcha mot de ponnyhingstar som använts?

Har stoet gått på bete tillsammans med andra ston och deras föl.
Man får inte utesluta, att ett hingstföl kan betäcka.

*kl*

Någon som vet hur många föl om året som afktiskt har fel pappa? Med tanke på hur många ston som betäcks via semin varje år borde det finnas en statistisk felmarginal.

När det nu dyker upp lite mer fakta så får jag en klar misstanke om vad som kan ha hänt.
1. Hästen är inte din uppfödning och den har registrerats väldigt sent, troligen när du köpte den först. Så du har ingen riktig koll på datum för seminering av stoet.
2. Uppfödaren har eller har haft egen hingst modell mindre i närheten av stoet.
3. Stoet har på någotvis tappat dräktigheten eller kanske inte ens är ordentligt kollad och kommit i brunst igen.
4. Liten hingst + stoet :love: Kanske uppfödarna är helt omedvetna om detta har hänt. Det är ett inte allt för ovanligt fenomen när man tror att det är fritt fram att släppa ett dräktig sto ihop med en hingst.

Så i ditt ställe hade jag börjat med att kolla med uppfödaren om det har funnits någon mindre hingst i hennes närhet. För då är det troligen den som är far till fölet. Det som talar för det är att det är mycket ovanligt med semin inom både arab och ponnyavel. Visst det finns men inte alls som för vanliga ridhästar. Så det är inte så troligt att det skett en förväxling. Men om det har hänt så är det ju i så fall på seminstationen.

Nu kommer jag och lägger mej i... Det är vår familj som har fött upp hästen.

1. Han registrerades sent eftersom ID-kontrollanten (som chippade) hade fyllt i fel färg på ID pappren.

2. Det har inte funnits någon hingst i stallet under denna tidsperioden. Varken ung eller gammal. Hon gick tillsammans med ett annat halvblodssto.

3. Stoet konstaterades dräktigt på seminstationen den 17:onde dygnet och kollades även på seminstationen den 40:onde och 90:onde dygnet. Vi var lite nervösa eftersom det var vårt första föl...

4. Som sagt, det har inte funnits någon hingst i stoets närhet. Det stod en hingst i stallet men den flyttade ca 7 månader innan vårt sto konstaterades dräktigt. Det kan även tilläggas att stoet fölade på 325:e dygnet, alltså inget onormalt med det.

Vi tyckte ju att det var lite konstigt att han var så liten. När han var två så var ettåringen, också efter DR, större....

Idag har jag pratat med jordbruksverket, den nerlagda seminstationen, advokater, Gränsbo och har försökt få tag på veterinären som var ansvarig på seminstationen. Som sagt så har ASVH kollat alla Gränsbo och Blue Horses hingstar och ingen hingst som dessa har, har ett DNA som matchar med vår uppfödning. Det verkar ju ganska klart vart misstaget har begåtts.

Det känns verkligen trist hela grejen.... Sånt här skall bara inte hända...:crazy::cry:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror också på tjuvbetäckning i det här fallet. Behöver ju inte vara stoägaren som haft hingsten. Kan ju ha skett på seminstationen eller på bete eller med förrymd hingst i grannskapet. Man kanske inte ens har talat om att man varit och hämtat sin hingst i någons stohage.

Vad som har skett på stationen, om det nu skulle vara nån tjuvbetäckning där, kan jag inte svara på eftersom stoet stod på stationen i ungefär 6 dagar. (kommer inte exakt ihåg, då det var 3,5 år sedan:o)

:confused:

jag tror att det har blivit en förväxling på semin stationen.

Lådan med Don Romantic gick till ngt annat sto - och ert sto fick en låda ponnysimmare.

Fy vilken tråkig historia !

Å andra sidan så har jag svårt att se hur man som station blandar ihop kartonger på det sättet.
.

Just detta hände min kompis då hennes halvblodssto e. Irco Mena skulle insemineras med Quite Easy istället blev inseminerad med en ponnyhingst. Som tur var upptäckte senare stationen detta själva och stoet kunde få en abortspruta. Stationens, faktiskt rätt dåliga ursäkt, var att de trodde stoet var en connemara:eek: och att de därför hade råkat blanda ihop dem. Tillägas bör att detta är en välkänd station..

Ja jag tror oxå helt klart att lådorna förväxlades på stationen, men då borde den som skulle haft "ponnylådan" blivit lite misstänksam för deras fölis borde ha blivit ganska mkt större än vad dom räknat med. Om det nu tog sig såklart. Usch vilken härva! Fy sånt här ska verkligen absolut inte få hända:mad: Jag skulle blivit helt jäkla GALEN!!

Försök o skriv ut i ridsport kanske o eftersök ifall det finns ngn som varit på den stationen vid den tidpunkten o fått nåt föl som avviker storleksmässigt.

Eller om den nerlagda seminstationen har alla papper kvar undanslängt i nåt hörn kanske så du kan få några alternativ till vilka hingstar man seminerade med vid den tidpunkten, man vet ju aldrig ibland har man tur men chansen är väl inte så stor.

Usch tycker synd om dig!

Det är nog tom så enkelt att SH borde sitta med all infon eftersom alla betäckta ston rapporteras in där för SH-avgiften.
Även ASVH får ju in rapporterat stona från stationerna, dock är ju risken stor att det är en ponny den är förväxlad med så då är ju inte den semineringen inrapporterad där men SH borde ha det för vist gäller SH avgiften alla hästar oavsett ras eller ?

Det blev nog i så fall jackpott för ponny/arab stoet som kanske fick en snygging efter don romantic.:D:d

Och hittar man det eventuella fölet är det ju ännu roligare för är mamman arab funkar det med väl gröna papper om man konstaterar DR som pappa?:angel::idea:;)

Haha, skämt åsido , hoppas jag att du åtminstone klurar ut vem pappan är efter alla bakslag:) och för er skull hoppas man ju på att det visar sig vara ett hbl(inte troligt) eller någon xx eller ox. Så kanske det blir lite tur i oturen.

Tråkigt när det blir såhär, tror absolut att det hänt på stationen, sådana här historier har man hört förut och som tidigare sagt är de inte alltid det dubbelkollas med vilken häst man tar. Men självklart kan det finnas andra anledningar med. Även om jag tycker det låter som stationens eller veterinärens fel(kan ju som sagt vara ett dåligt ur sköljt rör), det är meningen att de ska ha koll på det.

Vill jätte gärna höra hur det går!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade ju ett exempel härom året när ett travarsto, som seminerats med travarhingst, födde en gul fölunge. Gult förekommer inte inom travarrasen, så de började tidigt kolla upp saken - visade sig att det var en islänning från grannen som var den skyldige...

*KL*

Fy, vad tråkigt om seminstationen gjort fel! Det är ju sånt här som bara inte fåt hända!!

Uppdatera oss när ni vet så att vi får veta hur det har gått!

mmm... jag pratade med ägaren till seminstationen idag. Tydligen behöver dom bara behålla papper på betäckningarna i tre år, så tyvärr är vi lite för sent ute. Dock så gick ju seminstationen i konkurs = det finns en konkursförvaltare. Dessa måste behålla alla bokförningspaper i 10 år, så det måste ju gå att leta bland deras papper och se vilka andra som har fakturerats i den tidsperioden. På fakturan måste det ju stå vilken hingst de har använt, så det kanske går att ta reda på genom konkursförvaltaren?

Sen vet jag inte riktigt vem som kan hållas ansvarig...? Om det är veterinären eller bolaget som kursade...? Har satt en advokat på saken så vi får väl se hur det går med det...

Det sorgligaste är ju kankse att man inte fick den fölungen man hade hoppats på. Vi födde ju upp honom för att använda för eget tävlande, men eftersom han var så liten insåg vi ju att det inte skulle bli nån svårklass häst direkt. Dock är vi ju ändå glada eftersom han är en underbar individ :love: Hur snäll och god som hälst.............

Nej, stoet gick tillsammans med ett annat sto -utan föl.

Det är ju jättejobbigt för uppfödaren att det blivit detta misstag,känner verkligen helt och hållet med dem!
Man hittar en hingst som man tror kommer bli kanon med det stoet man har och betalar massa pengar och utsätter stoet för en dräktighet och sen visar det sig att man inte fått varan man köpte,tragiskt för dem framförallt!
Tyckte när jag startade denna tråd att fler ska bli uppmärksamma hur det kan gå,även om det inte händer ofta.
Bra att alla blir påminda så kanske det inte sker såna här misstag i framtiden,om bara vet.är noga vad de gör.
Är fullt medveten om att faktiskt det kan bli fel från hingsthållaren oxå men i detta fallet är det nog rätt från dem.
Det har ju faktiskt inte gått nån hingst i närheten av stoet när uppfödaren har haft hemma henne,vad som har skett på stationen vet man ju inte...:confused:
Stöttar uppfödaren så gott jag kan och hoppas att de hittar vilken hingst som är fader till den underbara individen som avkomman är....:idea:

I mina trakter så var det ju en liknande historia för bara ett par år sedan.
En nygodkänd hingst som visade sig ha en helt annan pappa än den som uppfödaren trodde den betäckt med. Hingsten hade ren hoppstam trodde uppfödarna. Men den var e en dressyrhingst visade det sig. Vilket väl var förklaringen till att den hoppstammade hingsten blev godkänd med mycket bra gångartspoäng och inte som hopphingst.

Men det tystades uppenbarligen ner snabbt! Och jag hörde aldrig om någon fick stå till svars ekonomiskt eller vem som var skyldig. Seminstationen hävdade att de fått fel sperma, mer vet jag inte.

Men jag kan ju säga att jag inte kommer skicka mitt sto för betäckning till den stationen! :angel:

Usch vad grymt trist för er! :(

Men tur i oturen att det blev en trevlig fölunge i allafall! Kanske håller den sig under ponnymåttet och blir en fin tävlingsponny?
Iofs inte det ni tänkt, men i allafall något!

Liknande trådar

B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare