Fel hingst som pappa

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fel hingst som pappa

Usch vad grymt trist för er! :(

Men tur i oturen att det blev en trevlig fölunge i allafall! Kanske håller den sig under ponnymåttet och blir en fin tävlingsponny?
Iofs inte det ni tänkt, men i allafall något!
Ja han är helt underbar men det va inte det uppfödaren hade tänkt sig och betalat för ju....:angel:

Nej just det ekonomiska är något jag skulle ta upp om det varit jag. Har man betalt för något och får något helt annat, då har man ju i allafall i det här fallet lidit skada eller hur man uttrycker det.
Dessutom så är ju en korsning om man tänkt sälja förmodligen inte så jättemycket värd.

Kan ju tänka mig själv, tänk om jag skulle få en ponnyplutt, jag är så lång så 165 cm kuse är det minsta jag kan rida på! :crazy:
Jag hade blivit tokig även om det "bara" varit tal om fel halvblodshingst! Har man lagt ner tid på val av hingst, då vill man ju inte överraskas med att få något helt annat!

Problemet här är ju att seminstationen gått i konken. Eftersom det är de som gjort fel är det ju de som är ansvariga och sedemera de som skall ersätta uppfödaren men i och med att de gått i konkurs så har man tyvärr ingenting att hoppas på.

Frågan här är ju ifall hingsthållaren skulle vara så pass schyst att denne återbetalar fölavgiften då det bevisligen inte fötts något föl efter just deras hingst (inte så man vet om det i alla fall).

Ja ingen lätt sits för TS! :(
Hoppas hon får tillbaka några kronor i allafall! Och lyckas lista ut vilken hingst som är pappan!

Problemet här är ju att seminstationen gått i konken. Eftersom det är de som gjort fel är det ju de som är ansvariga och sedemera de som skall ersätta uppfödaren men i och med att de gått i konkurs så har man tyvärr ingenting att hoppas på.

Frågan här är ju ifall hingsthållaren skulle vara så pass schyst att denne återbetalar fölavgiften då det bevisligen inte fötts något föl efter just deras hingst (inte så man vet om det i alla fall).
Men är det som vissa seminveterinärer sagt så har de ju ansvaret att det blir rätt hingst till rät sto så det borde va dem som ska ersätta isåfall,eller?:crazy:

om jag inte minns tokigt så var det en seminstation/hingsthållare i Blekinge som blev stämda förra året för att det visat sig att stoet seminerats med fel hingst.
Någon som har koll på upplösningen av det ärendet? Eller det kanske inte är klart än?

Men är det som vissa seminveterinärer sagt så har de ju ansvaret att det blir rätt hingst till rät sto så det borde va dem som ska ersätta isåfall,eller?:crazy:

vem har ansvaret menar du? Stationen eller veterinären? Om veterinären är anställd av seminstationen så har nog denne knappast något personligt ansvar utan det är arbetsgivaren som får ta smällen. Om veterinären frilansat så kan det vara en annan sak men det är väl oftast inte så.

När ett företag gått i konkurs finns dte ju ingen att kräva på pengar så hur skyldiga de än är till detta så finns det inget att uthämta längre.

hehe

de har ändrat till D-day på stamtavlan men i beskrivningen är det fortfarande Levantos som är fadern :)

om jag inte minns tokigt så var det en seminstation/hingsthållare i Blekinge som blev stämda förra året för att det visat sig att stoet seminerats med fel hingst.
Någon som har koll på upplösningen av det ärendet? Eller det kanske inte är klart än?
Ja det kunde ju va intressant att veta utgången där....
Ingen som vet????

Det blev nog i så fall jackpott för ponny/arab stoet som kanske fick en snygging efter don romantic.:D:d

Och hittar man det eventuella fölet är det ju ännu roligare för är mamman arab funkar det med väl gröna papper om man konstaterar DR som pappa?:angel::idea:;) :

Tråkigt för den som drabbats av förväxlingen så klart men inte skulle då jag se någon JACKPOTT om mitt arabsto fick föl efter en halvblodshingst :cry:

Hoppas ni hittar den rätta fadern till slut!

Senast ändrad:

Tja, avkomman hade fått gröna papper och hade varit e en av de främsta gångartsförvärvarna i aveln idag. Hade nog inte varit så svårsålt.

gångarter för vad?
alla avlar inte för dressyr!
Avlar man för distans så skulle det vara katastrof att få dressyrgångarter på hästen!

så nej, jag tror inte att alla skulle vara nöjda! Jag hade varit EXTREMT besviken om det visade sig att mitt föl var efter ett halvblod :eek:

Ska man sälja avkomman så hade den nog givit mer kontanter efter DR än som distanshäst iaf.

*kl*

Allt är relativt. Jag skulle bli asförbannad om mitt halvblodssto skulle visa sig ha ett föl efter tex Varenne eller Viking Kronos.
Skulle dock inte ha något emot någon av dessa herrar på min varmblodiga travare, allt beror på vad man avlar för.

*kl*

Allt är relativt. Jag skulle bli asförbannad om mitt halvblodssto skulle visa sig ha ett föl efter tex Varenne eller Viking Kronos.
Skulle dock inte ha något emot någon av dessa herrar på min varmblodiga travare, allt beror på vad man avlar för.

Men om man som uppfödare ska sälja avkomman så lär arab som korsas med Don Romantic troligtvis ge mer PENGAR än arab-arab för att bli distanshäst tex..

OCh din jämförelse att korsa ett halvblodssto med travhingst är en dålig jämförelse eftersom en sån korsning i princip inte är värd någonting rent ekonomiskt hur bra travhingsten än är. Halvblod-arab ger ju däremot gröna papper och kan bli en riktigt bra ridhäst.

Däremot så kanske man som uppfödare prioriterar att se sina hästar ute i sporten, i den gren man avlar för, göra bra resultat före att få bra betalt för avkomman. Då är det ju tråkigt.

Men i TS fall, så lär den som hade arabstoet som betäckts med Don Romantic tjäna mer på det i jämförelse med Hblstoet som blivit betäckt med arabhingst, om nu så är fallet.

Det är alltid en ansvarig veterinär på varje station som ansvarar för verksamheten, oavsett om veterinären seminerar eller ej. Varje år får man skriva en ansökan och en försäkran från både Veterinär och stationsansvarig.
Det kanske inte är en arab då dom inte finns på semin, troligtvis är det en ridponny om semin har förväxlats.
Hade stationen hingst? Om det fanns teaser hingst på station kan ju denna kommit lös och betäckt stoet. Många stationer har en liten ponny hingst som ej används till mer än att brunstkontrollera ston med.
Det kan väl inte vara så svårt att be dom kolla upp DNA mot samtliga ponnyhingstar på semin det året.
Seminstationen måste ju ändå kunna dra sig till minnes om dom haft skick på ponnyhingst just det året, eller om dom överhuvudtaget haft semin på ponny hingst någongång!

Det är alltid en ansvarig veterinär på varje station som ansvarar för verksamheten, oavsett om veterinären seminerar eller ej. Varje år får man skriva en ansökan och en försäkran från både Veterinär och stationsansvarig.
Det kanske inte är en arab då dom inte finns på semin, troligtvis är det en ridponny om semin har förväxlats.
Hade stationen hingst? Om det fanns teaser hingst på station kan ju denna kommit lös och betäckt stoet. Många stationer har en liten ponny hingst som ej används till mer än att brunstkontrollera ston med.
Det kan väl inte vara så svårt att be dom kolla upp DNA mot samtliga ponnyhingstar på semin det året.
Seminstationen måste ju ändå kunna dra sig till minnes om dom haft skick på ponnyhingst just det året, eller om dom överhuvudtaget haft semin på ponny hingst någongång!
Uppfödaren har oxå fått det svaret att det är veterinären som har ansvaret för att det blir rätt sperma till rätt sto.
Kruxet är nu att stationen har gått i konkurs och handlingarna förhoppningsvis finns kvar hos förvaltaren,vill ju gärna veta vem som är pappa till honom.
sen är det ju den viktiga delen med alla pengar som betalts och att de fått felaktig "vara",har ju förlorat många pengar på det ju.

Men om man som uppfödare ska sälja avkomman så lär arab som korsas med Don Romantic troligtvis ge mer PENGAR än arab-arab för att bli distanshäst tex..

OCh din jämförelse att korsa ett halvblodssto med travhingst är en dålig jämförelse eftersom en sån korsning i princip inte är värd någonting rent ekonomiskt hur bra travhingsten än är. Halvblod-arab ger ju däremot gröna papper och kan bli en riktigt bra ridhäst.

Däremot så kanske man som uppfödare prioriterar att se sina hästar ute i sporten, i den gren man avlar för, göra bra resultat före att få bra betalt för avkomman. Då är det ju tråkigt.

Men i TS fall, så lär den som hade arabstoet som betäckts med Don Romantic tjäna mer på det i jämförelse med Hblstoet som blivit betäckt med arabhingst, om nu så är fallet.

En renrasig arab som är 150 cm hög ger mer pengar än en halvblodskorsning som är lika liten.

om vi säger att det var en utställningshäst då? där ägaren kanske betalade kanske 50 000 för sperman och istället fick ett halvblod som pappa... en bra utställningshäst går för miljonbelopp.

och om man nu tex avlar distans så kanske man ställde av sitt tävlingsto ett år för att kunna avla, för att själv få en avkomma att tävla, och vad fick man? en för det man planerat värdelös avkomma... visst kan man få det ändå, men risken är ju inte lika stor om pappan är den man har planerat ut.

och jag tror man kan lägga detta koncept på vad som helst igentligen, man vill ha det man avlar för helt enkelt, dels för att man kanske har lagt ner flera år av forskning på stammar och vilka linjer som passar med vilka för att slutligen välja just den hingsten, och så får man nåt annat?! nä jag hade kastat stämmningar, svordommar och annat smått o gott omkring mig!

visst kan resultatet bli bra, men förbannad blir man nog ändå!

Liknande trådar

B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Sara-Ida
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare