Fel galopp i dressyrtävling

L

Love_Maya

Hej!

Om hästen tar fel galopp från början (I ett varv, väntser, som hon är lite dåligare i.) i en dressyrtävling fast man byter galopp så fort man kan (kanske efter ett halvt varv på en rätt stor volt), får man många "felpoäng" eller vad man ska säga? :)

Kram

Sv: Fel galopp i dressyrtävling

Det bror kanske på hur domaren är och "hur" ni fattade fel galopp. Men helt klart blir det avdragning på poängen

Fattar hästen fel galopp så SAKTA AV direkt och fatta rätt galopp. Du ska inte göra ett byte.

Love_Maya skrev:
Hej!

Om hästen tar fel galopp från början (I ett varv, väntser, som hon är lite dåligare i.) i en dressyrtävling fast man byter galopp så fort man kan (kanske efter ett halvt varv på en rätt stor volt), får man många "felpoäng" eller vad man ska säga? :)

Kram

Ja, då får du avdrag för felaktig rörelse. Momentet blir därmed inte godkänt även om du rättar till det efter hand. Skulle tro att du får en 3:a som mest.

Det beror lite på hur bedömningspunkten ser ut och hur snabb du är att rätta galoppen. Om bedömningspunkten endast innehåller tex. "A - vänster arbetsgalopp" kan du få en 0:a där, eftersom rättelsen av galoppen kommer komma på bedömningsgruppen efter. Men om bedömningspunkten heter: "A - vänster arbetsgalopp, AKE arbetsgalopp" och du rättar galoppen vid K, så kommer du få högre men underkänt, som mackan skrev, beroende på hur domaren bedömer det, mellan 1 och 4.

Men man måste inte göra om det eller så då? Kan man ändå ha chans att vinna eller i alla fall inte komma sist? Kanske lite dumma frågor men har aldrig tävlat dressyr innan :(

Kram

Du får inte göra om det från början, det gör man bara om man rider fel väg. Rätta galoppen så fort du bara kan dock, och gör det snyggt, dvs. gör ett lugnt avbrott, förbered nya fattningen. Det kan man knapra in någon poäng på. Det bästa är ju dock om du förberett första fattningen så bra att du får rätt galopp på en gång, du ska inte utgå ifrån att du får fel! :) Visst har man chans att vinna ändå! Beror ju helt på ritten i övrigt och hur bra dina konkurrenter ridit.

Okej :) Min pålle har ju lite problem med vänstergaloppen när jag rider i paddocken som finns vid "mitt" stall, men när man är på gräsplan går det mycket bättre.. Kan det bor på underlaget? För sanden är ju väldigt mjuk & hästarna "sjunker" ner rätt mycket, särskilt när det är vänster galopp för "Maya" eftersom hon måste galoppera lite fortare.. Du skrev i min tråd på Gnägg va? Dressyr & hoppbilder på varmblodstravaren (omgjord.) .. Det är den paddocken som jag rider i på bilderna, sen går det även mycket bättre i ett ridhus jag brukar åka till ibland. I skogen har jag försökt men jag kan inte se uppe på ryggen om hon har väntser eller höger galopp :( Hur mycket jag än försöker, kollar på bogen, benen m.m... Andra tips på hur jag kan se vilken galopp?

Kram

Det var visst inte du som skev i min tråd :angel: Förväxlade dig med en annan, förlåt :)

Kram

Du kommer lära dig att känna det, det är bara att träna, träna och träna ännu mer. Ta någon till hjälp om du tycker att det är svårt att se galoppen, någon som står på marken som kan säga om du känner rätt eller inte. Det är inte bra (speciellt inte om hon har jobbigt med galoppen) om du lutar dig framåt för att kolla galoppen.

Okej. Min syrra brukar alltid stå & kolla i paddocken & på fälten, i skogen får jag försöka känna själv & kolla lite på bogen.. men men, någon gång kommer det nog gå ;) hihi

Kram & tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar