Fel folk med fel hund...

B

Benso

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre...

Varför envisas folk med att skaffa hundar? Nu har jag ett antal gånger träffat på en liten bc hane på några månader när jag vart ute.
Den som från början köpte honom var dottern, hon är 18 el. 19, men henne har jag sett med hunden 1 gång, resten av gångerna är det hennes alkoholiserade pappa som vart ute med den.

Efter att ha pratat med honom några gånger (litet här där ja bor så man stöter på folk hela tiden) så har jag förstått att dottern har flyttat och pappan har hand om hunden.

Han har ingen aning om hur han ska ta hand om en hund. Dottern köpte den för att hon tycker att dom är Fina... man köper väl inte en hund bara för att den är fin heller!?
Ingen av dom har nån aning om hur man ska ta hand om en hund än mindre än bc. dom verkar tro att det är som vilken familje hund som helst, vilket jag förklarade att det inte är. Han har frågat mig massor me saker om hur man ska göra med dom för att dom inte ska göra si och så, men det är svårt att förklara för ngn som inte har en aning om vad det är han gett sig på.

Vår förra bc var ett riktigt nervvrak när hon kom till oss som omplac. och jag vill inte se det hända igen...
Den här lilla vovven är ju så himla go, men eftersom pappan är alkoholiserad och umgås med samma folk så är ju hunden väldigt reserverad mot människor, men mig verkar han tycka om eftersom ja träffat dom en del....
Första gången ja träffade dom var hunden kanske 3 månader, å nu har den förändrats en hel del, den är mkt mkt oroligare och osäker med andra människor, vilket den inte verkade vara innan...

Jag vet inte vad ja ska göra... Kan man göra nånting öht?

Det vart långt de här men ja hoppas att ni förstår :smirk:

Sv: Fel folk med fel hund...

Bra att han har så mycket vett i kroppen att han frågar dig om råd iaf... vet måpnga som aldrig skulle göra det. VILL han öht ha hunden? ANnnars kanske du kan erbjuda dig att köpa/ta över den och sedan omplacera om du inte kan ha den?

Har tänkt på de oxå... men han verkar vilja ha hunden än så länge iaf... Han tycker ju om den, men eftersom han fortfarande är så liten är det inte så mkt jobb än... Men jag vet inte, han lär väl kanske ändra sig när han upptäcker vad det är han gett sig in på.

Man kan ju hoppas det iaf :crazy: Tills dess får du väl hjälpa honom så gott du kan :) Men en bc... Shit, skulle aldrig ens tänka tanken att skaffa en så krävande hund...

näe... det är inte många som skulle det... Vi har ju en men han är mer av en gårdshund typ :) Han kräver en hel del han med men ändå han är lite lättare iaf... den här lilla krabaten verkar är redan vid 6 månader sjukt vallig å ska ha koll på precis Allt... :/
Visst dom är ju mkt vad man gör dom till... Men ja hoppas bara att ja slipper se den här hunden som ja såg vår förra när hon kom till oss :crazy:

Jag tycker att det känns som att även folk som "bryr" sig kommer hem med fel ras. Frågor man undrar: Vet de vad aktivering är och hurdan tid det tar? De säger att de ska träna och har tid, men sen visar det sig ju att det var ju något som tog tid utöver alla dessa promenader man också måste göra varje dag. Sen vill de ha en hund som vaktar. Men de verkar inte förstå vilket ansvar det är att ha en sådan hund. Det är som att egenskapen förvinner bara för att de vet om att den finns. Det var var jag störde mig på idag *morr*

Nu tycker jag att folk har omplacerat och avlivat hundar till höger och vänster. Jag vet inte hur många i min omgivning som gjort det senaste tiden. Hälften av dem har jag tjatat på att de är INTE en ras för dem. Men lyssnar de?? Neeeeeeejjjj.... Den senaste var f.ö. en BC-korsning.

Min morbor vallar med sina hundar på riktigt. Alltså som ett heltidsjobb. Hans BC är ungefär som min sega Labrador i intensitet. De kommer in, sävligt. Suckar och lägger sig under bordet. Sen ligger de där. Går ut och kissar, sover. Man "trimmar" verkligen bort mycket av deras... "speed" när de får jobba på riktigt. (F.ö skulle mina ena hund ha nästan lika mycket uppgifter att genomföra för att tagga ned henne också, men just nu har jag inte tid eller ork. Gissa om att jag har ett steppande krutpaket hemma... suck, stackars hund)

Vad tråkigt när det blir så :crazy: Fick själv ett erbjudande idag om en lapphundstik som inte har det för roligt. Sitter och funderar på hur jag ska göra nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 796
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 686
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama