cassiopeja

Trådstartare
Sambon var och handlade (förlåt, kunde bara inte låta bli att skriva det där ;) :D ) och kom hem med workingdog-foder istället för det vanliga adult-fodret. Spelar det någon större roll, och kan jag i så fall göra något för att lindra skadan? Det är en 15 kg's säck och det är käk för ca 3 månader för vår Sheltie, så jag har ingen större lust att bara slänga det. Vovven är inte tjock, har snarare varit lite väl tunn (49 cm hög och ca 11 kg om det säger något) men börjar bli lite mer normal nu (har kanske lagt på sig något kilo på senaste, han är nu 13 månader). Han är inte så jätteintresserad av mat, och inte heller känslig för foderbyten, han har av olika anledningar ätit olika sorter och har inte reagerat på det. Han äter i vanliga fall 4-5 dl per dag, rör på sig hyfsat - promenerar omkring 3 tim per dag och får springa av sig dagligen. Ska jag minska givan med någon dl för att det är högre fett- och proteinhalt i workingfodret?

Sv: Fel foder

Att byta foder sådär inom samma märke gör inget. Det ända är ju energiskillnad och några ingredienser - de flesta brukar ha samma grund och om hunden är lite åt det magra hållet så gör det ju inte heller något.

Frågan är vad det är för foder om hunden äter 4 - 5 dl per dag, får så bra motion och du inte tycker att han är så intresserad av fodret? Min hund är smal, hon får ca 5 dl högaktivt foder och är större än din sheltie. Tycker 4 - 5 dl låter mycket för en sheltie att äta i mängd (gissar dock att han kan behöva det för att få i sig rätt energi).

Min systers hund är normal, totalt ointresserad av mat och får ett mkt högaktivt foder. Hon äter runt 3 dl per dag och mår riktigt bra på det. Är hunden ointresserad ska den få ett litet mål med mycket energi (när hunden äter ska det rassla till i skålen).

En liten anmärkning till är att nu när han börjar bli äldre så börjar han äta igen, nästan alla hundar mellan 6 - 12 månaders ålder (börjar olika och slutar olika för alla hundar) slutar äta. Det tillhör en del av utvecklingen och kan vara resultatet till att din hund gått ner i vikt.

Så frågan är: Vill du att hunden ska gå upp och att den äter upp samma mängd av högenergifodret så kör samma mängd.

Ska den hålla vikten så kör på mindre mängd.

Hoppas du blev lite klokare och hoppas att någon som kanske är duktigare än mig rättar mig om jag har fel.

Sv: Fel foder

Tack snälla för ditt svar! Fodret är Magnussons Meat & Bisquit ( http://www.hundmat.com/ ), och jag tycker också att 4-5 dl verkar vara lite mycket, men sen han började med det så skiter han mycket mindre och bättre i konsistens (- trots att han äter mer mat än förut, det begriper jag inte riktigt hur det går ihop, undrar var det tar vägen? :D )

Rasslar i skålen kan man verkligen inte säga att det gör, han är en såndär som går och plockar en kula lite då och då, mest under kvällen och natten. För det mesta får han ändå i sig allt vi häller upp under ett dygn. Det stämmer också det där om att han börjar äta bättre nu när jag tänker efter - förut hände det ofta att han lämnade mat, nu är han lite mer intresserad av att äta och skålen är faktiskt tom varje morgon. Men han är verkligen inte särskilt intresserad av mat - han äter inte tuggben eller sånt (det enda i hundgodisväg herrn kan tänka sig att peta i sig är dentastix och frolic - till och med såntdär torkat levergodis ratas), och om vi bjuder honom av vår egen mat så är det enda han äter rena köttbitar, resten får va tycker han. Men han är pigg och glad och fin i päls och slemhinnor i övrigt, så jag har inte känt någon anledning till oro.

Eftersom han har blivit lite bättre i hullet nu (nu rasslar inte handen mot ryggkotorna längre när man klappar honom över ryggen :p ) så känns det som om jag inte vill att han går upp så värst mycket mer, så jag drar ner lite på givan med högenergifodret och håller lite koll på hans vikt. Tack för hjälpen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 244
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 862
Senast: Monifa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023