Torktumlare

Trådstartare
Vad skulle du göra om du fick reda på att ditt barn inte är ditt biologiska barn? Alltså att de råkat byta ut bebisarna på sjukhuset och ditt biologiska barn finns hos den biologiska familjen till de barn du har..? Vad säger lagen om det här? Såg ett program och jag har ingen aning hur jag skulle hanterat det.. sen beror det ju på hur gammalt barnet är men om det är så pass ungt att de inte kan göra beslutet om att flytta eller stanna själv?

Sv: Fel bebis

Kärlek är för mig starkare än blod, jag är övertygad om att jag skulle vilja behålla barnet jag sett som mitt.
Jag tror jag har sett samma program som du och det värkte verkligen i hjärtat. Jag förstår verkligen den av familjerna som blev av med sitt barn och tackade nej till att ta emot "sitt" barn. fruktansvärt att slita upp ett barn ur sin familj bara för att man ska ha ett barn som man bara har biologiska band till.

Oj.. Jag har väldigt svårt att tänka mig att jag någonsin skulle kunna "byta bort" mitt barn, även om han det skulle visa sig att han inte var mitt biologiska. Jag älskar ju honom mest av allt i världen. Fast jag skulle ju vilja träffa det biologiska barnet. Och vad händer om den andra familjen skulle vilja ha H..? Har de rätt att "ta tillbaka" honom?

Jag skulle vilja ha de barn som bott hos mej kvar.
blodsband hit och dit, jag har ett biologiskt barn och ett icke biologiskt barn, men för mej är dom lika älskade.
Frågar någon mej så har jag 2 barn:love:

*Jenny*

Oh, vilken ångest! Jag skulle ju inte vilja lämna bort de två små hemma hos oss, för som esco säger är kärlek starkare än blod. Vi har ju utvecklats tillsammans och bundits samman till en familj oavsett biologiskt släktskap, faktiskt. Samtidigt skulle jag vara nyfiken på det biologiska barnet. Och vad gör man om den andra familjen resonerar exakt likadant? Delad vårdnad på bägge två? :) Det hade varit mycket lättare om barnet varit stort nog att prata för sig själv.

det är just det som är svårt.. Detta är mitt barn fortfarande men samtidigt är jag mamma av ett barn som uppfostras och lever hos någon annan och man vet aldrig vad de gör.. tänk så far mitt biologiska barn illa utan att jag vet om det? Samtidigt kan jag inte ta båda två eftersom att den andra familjen .. ja det är en väldigt svår fråga

det är just det som är svårt.. Detta är mitt barn fortfarande men samtidigt är jag mamma av ett barn som uppfostras och lever hos någon annan och man vet aldrig vad de gör.. tänk så far mitt biologiska barn illa utan att jag vet om det? Samtidigt kan jag inte ta båda två eftersom att den andra familjen .. ja det är en väldigt svår fråga

Jag tänker på samma sätt. Kärlek är starkare än blod, så jag skulle göra allt för att behålla det barn som jag har... men det skulle slita i mig varje sekund att ha ett biologiskt barn i en annan familj. Mitt dröm(?)scenario skulle väl i så fall vara att mitt biologiska barn hamnat i en familj som jag tycker verkar helvettig, som går med på att vi behåller våra respektive nuvarande barn, men där vi kunde umgås tätt allihop. Dubbelt med föräldrar som älskar dem för barnen :)

Jag kan inte riktigt förstå hur det kan hända? De sätter ju på armbanden innan man kommit ur rummet...
Men som alla andra säger så vet jag inte hur jag hade reagerat- antagligen som i Desperate Hosewifes...

Kl

Hemska tanke!
Jag har älskat min dotter i snart 1,5 år och skulle ALDRIG kunna lämna henne ifrån mig, även om det kom fram att vi fått fel barn!
Samtidigt... Så finns barnet jag burit i 9 mån och fött fram och haft vid mitt bröst...därute någonstans hos en annan familj.
Skulle vilja ha båda! Men absolut aldrig skiljas från den jag haft hos mig!

Jag har inte sett dokumentären som TS nämner, men fått den beskriven för mig. På den tid/plats som detta hände var den enda märkningen att det lades en lapp i barnets säng om vilken mamma det tillhörde. Tydligen hade det hänt flera gånger att olika mammor fått fel barn medan de vistades på detta BB (det var väl inte ett BB i dagens mening), till den grad att mammorna ibland fick säga till en sköterska/varandra att "ursäkta, det här är inte mitt barn"/"jag tror du har fått mitt barn", men i just det fall som dokumentären handlade om så upptäcktes det inte förrän barnen var ~5 år. Jättehemskt :(.

(Om jag uppfattat något fel så får ni som sett programmet gärna rätta mig :))

Givetvis hade det inte blivit någon förändring gällande barnet man redan hade men dörrarna skulle säkert ställas upp för det biologiska barnet.
Skulle man kunna notera fysiska likheter samt igenkänningsfaktorer i personligheten skulle det nog kunna uppstå ett rätt jobbigt "vill ha tillbaka begär"?

Kl

Hemska tanke!
Jag har älskat min dotter i snart 1,5 år och skulle ALDRIG kunna lämna henne ifrån mig, även om det kom fram att vi fått fel barn!
Samtidigt... Så finns barnet jag burit i 9 mån och fött fram och haft vid mitt bröst...därute någonstans hos en annan familj.
Skulle vilja ha båda! Men absolut aldrig skiljas från den jag haft hos mig!

Och du tror inte att den andra familjen skulle känna likadant?
I tvprogramet så fick de hämta den andra pojken med polis och bära bort barnet till bilen....

Jag skulle inte vilja skiljas från "mitt" barn och jag skulle inte kunna slita mitt riktiga barn från sin familj. Däremot så skulle jag vilja ha en väldig tät och bra kontakt med den andra familjen så att mitt riktiga barn om det skulle vilja skulle kunna komma och bo hos mig.

Och att man helt enkelt har koll på den andra familjen ifall det förekommer tex misshandel eller liknade.

Men om det är en "normal" kärleksfull familj så skulle jag inte kunna slita mitt barn därifrån bara för att det är mitt barn men däremot så skulle jag som sagt vilja ha en mycket tät kontakt. Typ ett barn, två familjer.

Mvh

Tora

kl

Programmet jag såg var närmre i tid dock inte i Sverige tror det var England? dock inte säker de var ett tag sen kan varit USA..

Det skulle inte förändra den starka kärlek jag känner till mina barn...skulle aldrig kunna välja att skiljas från dom till förmån för ett biologiskt barn jag aldrig träffat :crazy:
Jag tror ju inte öht att biologiska band nödvändigtvis måste vara så starka...kolla bara på alla adoptivföräldrar, inte älskar dom sina barn mindre. Och det finns en massa bioföräldrar som inte bryr sig om sina barn alls.

kl

Programmet jag såg var närmre i tid dock inte i Sverige tror det var England? dock inte säker de var ett tag sen kan varit USA..

Tror jag vet vilket du menar, i så fall var det England. Barnen var pojkar i 11-12årsåldern...och familjerna hade valt att ha mycket kontakt emellan sig, bla åkte dom på semestrar ihop. Ett av deras dilemman var väl att det var rätt stor skillnad materiellt mellan dom, och den familjen som hade det sämre ställt tyckte det var väldigt jobbigt?

Jag kan inte riktigt förstå hur det kan hända? De sätter ju på armbanden innan man kommit ur rummet...

Programmet som diskuteras (indirekt iaf) tar upp de händelser som ledde till armbandsmärkningen....Det är alltså ett antal år sen det inträffade. ;)
(*Programmet jag tänker på är alltså Kaptens Nemos barn-dokumentären)

Dessa barn "märktes" med en lapp under huvudkudden i sin säng och byttes bort när de bars in till mamman för amning.

Hur jag skulle reagera och agera tänker jag inte spekulera i. Tror att det är oerhört svårt att veta tills man är i den sitsen (jag vet ju såklart hur jag hoppas/vill agera) och att det också beror på hur länge barnet bott hos en och hur/om man knutit an och lyckas göra det till det biologiska barnet också.
I fallet som tv-programmet tog upp så kände ju den ena familjen på sig att något var fel och därför framhärdade de också i att det skulle undersökas (alla hjälpsamma grannar och vänner som påtalade olikheter hos syskonen hjälpte nog till också) och utredas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar