fel att muta jobbig häst?

vinkelina

Trådstartare
tycker ni att det är fel att ta med sig en liten näve havre i en skopa eller dyligt för att ta in en jobbig häst?

är själv lite tvetydig till fallet. vill ju att hästen skall komma fram till mig utan muta (ja detta gäller min egen häst) men har ju inte heller lust att bråka skrika varje dag för att få in skrället. brukar dessutom först skramla meh havren vid grinden, få dit hästen knäppa fast och sen ge liiite havre. så att havren blir lite som en belöning för att hon har kommit. men är det fel sätt att tänka på

Sv: fel att muta jobbig häst?

Jag tycker inte att det är fel alls, att ha en morot eller lite havre med sig underlättar ju och du slipper skrika på hästen. Dessutom kanske hästen efter ett tag lär sig att Matte = något gott = kommer fram till grinden även om du slutar ta med dig något.

fel är de väl inte, beror väl på vad man själv vill..risken är ju stor att hästen faktikst inte går att fånga utan mat och de är inte kul, ja har vart med om hästar som tar flera timmar att fånga om man inte har en hink med sej.
så alla tjänar på i längden att få hästen att komma frivilligt utan att krångla.

Jag tror att det är ett helt ok sätt.
Du gör det positivt för hästen att komma till dig. Kombinerat med mycket beröm. Så småning om behöver du inte ge henne godis varje gång, och till sist inte alls. Tack vare din positiva förstärkning kommer det beteendet att leva kvar hos hästen. Förmodligen är det så att människor blivit arga på henne då hon strulat och därmed förstärkt hennes negativa beteende. De har bekräftat för henne att det är negativt att bli infångad, alla är ju så spända och arga då. Bara en tanke.

du har nog rätt i dina tankar. för hon kommer alltid med öronen bakåt när man tar fast henne. likadant om man släpper in henne i boxen, dvs jag inte går med in, hon går då alltid med öronen bakåt tills hon hör att boxdörren stängs och jag är på utsidan

Vi hade en häst som var svår att fånga. Hade inget att göra med dålig behandling då vi fick honom när han var 6 mån, däremot var han av den försiktiga och smarta typen. I början funkade de med en hink men efter ett tag gick det inte att fånga honom trots att man lockade honom. Beror nog på individen om det funkar i längden med att locka hästen att komma till sig.

Jag skulle inte göra så. Men funkar det för dig - visst, det är ju det som räknas. Tror dock att det lätt blir så att hästen ser dig som en vandrande godisautomat istället för någonting annat. Man bör ju i första hand fundera på varför hästen inte vill komma, om det beror på att ridningen är tråkig, att den har ont, osv. Många hästar är nog bara riktigt lata, och vill därför inte komma fram, men det kan ju finnas andra orsaker också.

Om man nu ska muta, så ta med dig mutan direkt.

Jag ser inte hur det är att muta över huvud taget om man gör som du beskriver, dvs hästen kommer, du tar fast den och SEN får den en belöning.
det är inte mer annorlunda än att den får en klapp eller berömmande ord när den utfört ngt man bad om.

att däremot gå in i hagen och skramla med en hink för att få den att komma är lite annorlunda.

Mina hästar har alltid något gott i krubban när de kommer in.
De är aldrig svåra att hämta i hagen.

Att de har morötter i krubban kan knappast kallas mutor :cool:

Immer

Håller med. Att muta är för mig att stå med havrehinken att skramla, att däremot ge de belöning när den väl är fast är just belöning- positiv förstärkning.

Jag använder mig ibland av belöning i form av morot när hästarna kommer, och de brukar vara lättfångade.

Ja... TYvärr måste jag ha krafftskopan med mig, för att slippa jaga runt Pållen hela dagen... MenMen, Jag tycker det är OK att skramla och sen ge efter jag tagit fast honom!

vill ju att hästen skall komma fram till mig utan muta (ja detta gäller min egen häst) men har ju inte heller lust att bråka skrika varje dag för att få in skrället.
Vad har hästen för anledning att inte vilja gå in? Är den understimulerad, ogillar den stallet eller sättet människorna behandlar den?

Tänk på att hästen är känslig, mycket känsligare än dig. Den känner på lång väg vilket humör du är på. Om du varje gång du ska ta in hästen har en fientlig eller frustrerad inställning så kommer hästen aldrig att förknippa dig med något trevligt, varför ska den då komma till dig?????

men är det fel sätt att tänka på
Tänk tvärt om, att du är hästen som inte vill komma till människan som redan vid grinden står och tänker på hur besvärlig du är, som dessutom blir stressad för att den inte har total kontroll och visar detta genom frustration. Sätt dig in i hästens situation och fundra på hur du vill att en människa ska behandla dig för att du ska känna förtroende.

Livet består av många nyanser, så mycketär mer än rätt och fel. Jag skulle råda dig till att fundera över hur du genom dina positiva egenskaper kan bygga upp ett förtroende till hästen, så att den vill komma till dig. Är det så att du inte vill hantera den hästen, låt bli. Du har alltid valet att säga nej och du ansvarar alltid över dina egna beslut.

Lycka till!:bump:

Jag har en häst som var väldigt svårfångad i hagen. Till en början försökte jag gå efter honom tills han tröttnade vilket ibland kunde ta upp mot 3-4 timmar. Detta höll ju inte i längden så jag började locka honom med en spann med havre. Min häst är inte ett matmonster direkt men de första gångerna "gick han på" mitt lilla knep sedan struntade han fullständigt i mig.
Jag tog kontakt med ett antal kunniga hästmänniskor och vi kom tillsammans fram till att det inte var hästen som det var fel på, utan mig. Jag var inte folkledaren och min häst repekterade mig inte och det var just där som problemet med den ovilliga hästen låg. Jag läste en del om ledarskap och började träna intensivt med detta. Jag har lärt mig en massa om hästens beteende och har också lärt mig hur enkelt det är att få hästen att förstå med hjälp av kroppsspråket, blicken och inställningen. Idag har jag inga som helst problem med denna underbara häst som möter mig latt i hagen med både gnäggningar och framåtvinklande öron. Detta fungerade för mig, jag hoppas att det kan vara till hjälp för dig också. Lycka till :laugh:

Varför skrika på en häst som inte vill komma? :confused: Den blir ju inte mer villig att komma nästa gång för det.

Angående det med muta. Nej, muta tycker inte jag är ok. Men däremot att ge belöning när den kommer fram tycker jag är helt ok!
Du kan ta en hink med lite godsaker i och ställa utom synhåll från hagen. Gå sedan in och hämta hästen, och led den till hinken. Då fattar den att det blir trevligt att komma till dig :idea: Men ställ hinken på olika ställen varje dag, så att det blir du som ger belöningen, annars ser hästen det bara som att just det stället är trevligt. Efter ett tag kommer hästen förhoppningsvis att komma till dig när du ropar på den. :)

Min häst har av olika anledningar blivit motvillig till att gå in de gånger jag kommer "för tidigt" dvs, innan den tiden de brukar gå in. Jag tar då en näve med löv, eller torrt gräs, bara något som finns utanför hagen. När jag kommer in med detta i handen, bli hästen givetvis nyfiken och kommer till mig, belöning får hon i form av klappar och ord (om nu inte det jag tog med in i hagen är gott så). Hon har blivit bättre nu så snart ska jag väl slippa ta med mig ngt "intressant" in i hagen.

Även jag brukar ge hästen en belöning för att den lät sig bli hämtad villigt, antingen direkt vid fastknäppandet i/utanför hagen, eller genom att det ligger något gott i krubban när vi kommer in.

Ett enkelt sätt att få en häst att associera hämtning i hagen som något positivt.

Fel och fel, känns lite som en smaksak. Jag ger aldrig muta för att en häst ska komma i normala fall, utan går helt enkelt efter den tills den stannar och jag kan ta den. Sen när man kommer in i boxen ligger det en morot i krubban istället. Vill helst inte ta med godis in i hagen där det går en flock ständigt sugna hästar, känns lite farligt.
Fast om det funkar för andra att göra så, så ser jag inte det som fel på något sätt, det skadar ju ingen.

Någon av de lerigaste dagarna i vintras ska jag dock erkänna att jag skramlade med havre vid grinden för att jag inte orkade gå i leran :angel: Men det var en endast gång *försvarar mig*

tycker ni att det är fel att ta med sig en liten näve havre i en skopa eller dyligt för att ta in en jobbig häst?

JA jag tycker det är helt OK. Min arab brukar få en morot, fast han får den bara efter att jag har knäppt fast grimskaftet. I lördags var han på bushumör och tänkte inte låta sig fångas (det var "å guuuuud vad jag är tjusig titta matte vad jag kan gallopera och slänga med manen"-dags) men han såg hur jag stod där med en morot i högsta hugg o då kröp han fram efter någon minut.

Orkar inte jaga runt honom eller ägna timmar åt att "lära" honom att bli fångad. Life's too short :angel:

Jag och ägaren brukade göra så på min före detta medryttarhäst.
Ser inget fel i detta, hon betedde sig bättre då (var fruktansvärt jobbig att ta in ibland) men man kanske ändå borde lägga ner den tiden på att lära sin egen häst vara såpass intresserad av en att den kommer till en i hagen och följer snällt med...

jag försöker undvika det i störta möjliga mån.

däremot sitter jag i en situation nu där jag känner att det inte var värt att chansa.
min häst är en fruuuuktansvärd godisgris, han är också en tuff jävel som man inte vill bråka med. förra våren drog han på sig ett balltramp och det slutade med att jag grät varje dag för att det var så vidrigt att tvätta rent skiten, det gick inte och det ledde till akutlymfangit och inflammation. nu när han dragit på sig det igen så ville jag inte riskera, nu vet han att när jag tar ut honom i gången och ska tvätta foten, så får han godis om han sköter sig. för varje gång han låter bli att rycka med foten och låter mig gnussa i såret så får han en godis. Han är stornöjd, såret är JÄTTE fint och jag har inte gråtit en enda gång :p

Hade vi inte haft problemen som vi hade förra året med ett balltramp som tog månader ett läka så hade jag aldrig gjort det.

ed: nu läste jag ju och såg att det var om man skulle ta in en häst från hagen... nej det skulle jag inte göra, jag skulle istället sätta ledarskapet, för inte fan orkar jag gå och locka med mat varje gång hästen ska in ur hagen. jag har redan gått igenom den processen med min häst och slitet är SÅ värt det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 763
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17