A

Arsozah

Har precis köpt en ny häst (:banana: ) och idag gick jag igenom hennes papper. Hon har två stycken pass, ett ifrån ASVH och ett FEI-pass som det inte står någonting på svenska i. Det jag undrar är vad det är för skillnad på dem, det är i princip samma information i båda? Hon har tävlat ganska mycket internationellt, har det nåt med det att göra?

Jag har skickat in blanketten om ägarbyte ner till Flyinge, behöver man skicka dit passen också för att de ska skriva in det där? Det står inte det i papprena, men på den förra ägarens namn så är det en stämpel på så jag förstår inte riktigt :crazy:

Tacksam för svar :bow:

Sv: FEI-pass?

För att få tävla internationellt måste hästen ha ett sk FEI pass, och så har du det "vanliga" passet så allt verkar vara i sin ordning.
Det vanliga passet skall du skicka till Flyinge, så får du hem en klisterlapp med ditt namn och en liten stämpel på och en faktura för ägarbyte på 150 kr. FEI pass är det väl Svenska ridsportförbundet som tillhandahåller, ASVH har nog inget med det att göra. Hör med förbundet.

Okej, tack så mycket för svaret! Men i det vanliga passet så står det bara att man ska skicka in lappen om ägarbyte, och så skickar de hem en klisterlapp som jag själv sätter in i passet. Så vi skickade bara in lappen :confused:

det stämmer, jag skickade bara in lappen och sen fick jag ett klistermärke hemskickat som redan var stämplat. så du har gjort rätt. det kommer nog på posten snart. jag fick väl det efter 2-3 veckor.
FEI passet vet jag tyvärr inget om...

Jag menade naturligtvis att du bara ska skicka in hästägarbeviset till Flyinge :o Sorry för felskrivningen, passet kan stanna hemma :D

Ok, vad bra! :)

Ne FEI-passet vet jag inte heller mycket om, ägarbyte ska stå med där oxå, så jag får försöka leta upp information om det...

Vi gjorde ingenting med Fei-passet när vi köpte våran häst, skrev bara själva in ägarbyte. Och jag har tävlat internationellt flera gånger efter det utan problem. Däremot kan det vara bra att du har koll på när det behöver förnyas och har koll så att vaccinationerna blir rätt , de skall ske halvårsvis för att vara godkänt. Annars blir det onödigt dyrt den dagen du skall tävla int ,och inte längre har ett giltligt feipass..

Halvårsvis? Mitt är giltit fom 2005-2009, står på första sidan :crazy:

Hej! Så här står det på Svenska ridsportförbundets hemsida ang FEI-pass!

"Ägarbyte/ Nationalitetsbyte
Om häst/ponny med FEI-pass inköps skall den nya ägaren signera enligt ovan samt bifoga fullständiga
ägaruppgifter varefter det sänds till SvRF för registrering av ägarbytet och eventuellt nationalitetsbyte. Detta
innebär att hästar och ponnyer som kommer till Sverige med FEI-pass utfärdade i annat land behåller
ursprungspasset!
GiltighetstidFEI-passet är giltigt i fyra år från det datum det utfärdats av SvRF. Därefter kan passets giltighetstid förlängas
med s k ”förnyelsemärke” vart fjärde år. Vid förnyelse skall passet sändas till SvRF med tydliga anvisningar om
att det är en förnyelse man vill göra!"

Förnyelsemärket är en pytteliten klisterlapp som kostar dryga 1000-lappen.....:crazy:

Beträffande vaccinationer på hästen, som skall in i båda passen, så gäller det att vaccinera hästen med 6 månaders intervaller, om du tänker tävla internationellt vill säga!!;)

Lycka till!

Tack!
Ja, nu ser jag att de har vaccinerat henne med typ ett halvårs mellanrum. Men senaste gången hon vaccinerades var i dec förra året, om jag ska tävla internationellt hur länge måste man ha vaccinerat henne två ggr per år? Eller hur man nu ska förklara :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka