Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag hade ju tänkt rida 8 mil på dacke, men då går alltså inte det? så vida jag inte ska skaffa sånt pass jätte fort...
När jag fixade FEI passet för ett par år sen så betalade jag någe på 2-3000, men då var vi fler som delade på vet.kostnaden.
Internationella licensen går ju på 2000 kr (kallas Licens guld om du kollar på förbundets hemsida)
När du klassat upp till CEI så gäller det hela tiden sen, men hästen har de 24 månaderna...annars får man gå ner ett steg i klassificeringen och klassa upp den på nytt som jag förstått det.
Jag blir förvirrad, för enligt den engelska versionen står det översatt upp till och inklusive 90 km. Inte minst en 90km.
men man kan alltså vänta med att ta guld licensen för den behöver man ju bara om man rider fler än 2 internationella ritter, men andra ord borde det räcka med vanlig seniorlicens först?
Nej alla distanshästar behöver inte ha FEI-pass, bara om man ska starta CEI tävlingar.
Kollar man på tävlingsterminen så står det ex. 80*/80 km, vilket jag då förstått det som att det är både en 80km´s klass CEI* och en "vanlig" så att säga. I den vanliga klassen behöver du inte FEI passet till hästen utan det är som förut...
Alltså - ni som inte siktar på eliten och att rida internationella tävlingar och/eller mästerskap behöver inte bekymra er. För er är allting som förut. Uppklassningen är som tidigare och det finns fullt av tävlingar över hela Sverige med nationella tävlingar över 50, 80 och 120 km - också på de ritter som arrangerar CEI-klasser.
Artikel 816 - Kvalificeringsprocess
816.1 Novis kvalificering = nationella ritter
816.1.1 Hästar och ryttare måste genomföra följande godkända ritter (ej
nödvändigtvis som ekipage):
816.1.1.1 Två ritter mellan 40-79 km samt två ritter mellan 80-90 km i högst 16 km/h
alternativt:
816.1.1.2 Tre ritter 80-90 km i högst 16 km/h
816.1.2 Novis kvalificeringen måste vara slutförd inom en 24 månaders period för att
få delta i en FEI-tävling
Så det som är översatt på SVRF är det fel eller vad då. 80 eller 90?????
Jag har en fråga som jag gärna vill ha svaret på.
Vem är ansvarig för att kontrollera att ryttare är kvalade till de tävlingar de anmäler sig?
Och om en ryttare mot förmodan råkar slinka in och rida en 2-stjärnig, och inte har en en-stjärnig avklarad, kan de då i efterhand bli av med det godkända resultatet, och placering?
Reflektion:
Det verkar inte som om det kommer att saknas 120 km CEI men däremot 80 km CEI *. Särskilt norr över... ( läs ej i skåne/småland)
Omkvalificeringen för hästar innebär att det blir ganska bökigt för dem som rider ston, vill betäcka och sedan ta tillbaka dem. Man bör därmed passera noviskvalificeringen, rida en * och sedan betäcka. För annars är det som när jag spelar monopol. Alltid tillbaka till Gå eller i Fängelse....
Det är nämligen så som jag skrev i inlägg nummer 19 tidigare här i tråden att
om man vill rida CEI-ritter och hästen eller ryttaren inte tidigare har genomfört CEI-ritter om minst 80 km så finns det två alternativ
Alternativ 1
Det normala uppklassningssystemet - nationell noviskvalificering - exakt enligt det som du har kopierat in i ditt inlägg. Det vill säga:
Både häst och ryttare (dock ej nödvändigtvis som ekipage) måste inom 24 månader före start i en CEI-ritt ha genomfört:
2 st 40-79 km och 2 st 80-90 km i högst 16 km/h alternativt
3 st 80-90 km i högst 16 km/h
Alternativ 2
Man utnyttjar övergångsregeln som säger att man under 2007 - 2008 ska ha genomfört minst tre nationella tävlingar varav en minst ska vara 90 km - utan hastighetsbegränsning. Gäller både häst och ryttare - måste dock inte vara som ekipage.
Enligt FEI-reglerna är vi nu godkända att tävla CEI*, om det görs innan det gått 24 månader från den första av våra 8or.