FEI beslutat om nytt internationellt TR

Sv: FEI beslutat om nytt internationellt TR

Vi måste inse att vi nu träder in i en tid när det även inom distansen blir en skillnad mellan de som väljer att tävla på lägre nivå och de som vill satsa på eliten och tävla internationellt.

Kjell Westerback

Ja, och det glädjer mig.

Det höjer statusen på sporten. Det är svårt att ta en sport på allvar där folk på nolltid når eliten, utan att för den skull vara det minsta skicklig, utan bara ha tur som en tok, och en häst som råkar hålla (ett tag). :cool:

Nu kanske jag snurrar in mig helt i det du skrivit men menar du med:
"Om man med andra ord vill starta CEI1* på Göingeritten den 23 maj så ska ovanstående ritter vara genomförda mellan 23 maj 2007 och 22 maj 2009" att man kan räkna sina ritter från 2007 & 2008 till sin noviskvalificering också? Eller syftade du bara på övergångsregeln där?

Ex. om man ridit 2 x 80 km (under 16 km/h) under 2008 att man då genom detta har påbörjat sin noviskvalificering och kan fortsätta med en till 80 km under 2009 för att sedan räknas att vara godkänd att rida CEI*?

Senast ändrad:

Så måste det väl vara, annars så skulle det väl inte varit sån panik att få fram korta internationella klasser i år?
Hade alla fått börja med ny noviskvalificering hade väl hela detta året gått åt för det, för samtliga ekipage.

Ja det var det som jag också var lite frågande över...

men.. de där 8 milarna med stjärnor måste man alltså ha CEI pass och internationell licens o hela skiten?

jag hade ju tänkt rida 8 mil på dacke, men då går alltså inte det? så vida jag inte ska skaffa sånt pass jätte fort...

vad kostar dessa saker och hur skaffar man det?

får jag ens starta 80 km*?

Ja de måste man.
Men tror att vissa arrangerar både CEI1* 80km samt "vanlig" 80km ritt samma dag

På ridsportsförbundet hittar man all info samt priser.
För att få ett FEI pass måste man dessutom ha en speciell FEI godkänd veterinär som kollar hästen samt vaccinera hästarna enligt FEI kraven (6 månaders)

Det låter mycket nu, men jag tycker också det är positivt att detta systemet kommit. Det lär bara ta ett tag innan vi alla kommer in i det

men om man väl klassar upp sig till att få rida CEI ** så gäller det sen, eller? man måste inte göra om det om det går mer än 24 månader? eller?

nån som kan ge mig en ungefär kostnad på vad fei-licens kostar samt fei pass?

När jag fixade FEI passet för ett par år sen så betalade jag någe på 2-3000, men då var vi fler som delade på vet.kostnaden.
Internationella licensen går ju på 2000 kr (kallas Licens guld om du kollar på förbundets hemsida)

När du klassat upp till CEI så gäller det hela tiden sen, men hästen har de 24 månaderna...annars får man gå ner ett steg i klassificeringen och klassa upp den på nytt som jag förstått det.

men man kan alltså vänta med att ta guld licensen för den behöver man ju bara om man rider fler än 2 internationella ritter, men andra ord borde det räcka med vanlig seniorlicens först?

tänker på att saker kan ju alltid hända, hästen kan ju bli halt eller vad som helst...

men hur vet man om en veterinär får utfärda fei pass? eller alla kliniker borde ju ha minst en vett som får utföra det...

men hästen måste kvalificera sig nu med? så om jag bara har ridit några 8 milare som inte är cei så får jag inte starta cei** med den hästen då? eller har jag fattat fel igen?

hur länge gäller ett fei pass?

tack för alla som har tålamod att svara på mina frågor... jag trodde ju inte det fanns en chans att jag skulle få tävla i år så därav har jag inte hållt mig så uppdaterad :p

Om man vill rida CEI-ritter och hästen eller ryttaren inte tidigare har ridit CEI-ritter om minst 80 km så gäller följande:

Antingen så kan man utnyttja övergångsregeln som säger att man under 2007 - 2008 har ridit minst tre nationella ritter varav en minst ska vara 90 km - ingen hastighetsbegränsning. Gäller både häst och ryttare - måste dock inte vara som ekipage.

Jag blir förvirrad, för enligt den engelska versionen står det översatt upp till och inklusive 90 km. Inte minst en 90km.
Detta enligt Transitional Procedures for Endurance 2008/9 som FEI´s nya regelverk hänvisar till.

National/FEI Qualification pre January 2009:
National
• Riders and Horses who have already successfully completed at least
3 National events within 2007 and 2008 at distances up to and
including
90km
(not subject to time restrictions) will not need to re
qualify prior to competing within FEI competitions. NFs when
entering such riders and horses into FEI competitions must satisfy
themselves that such is the case (art 816.1)

Det finns lista på vilka som är godkända FEI veterinärer på ridsportsförbundets sida, kollar ingen där?;)

Ja hästen måste också kvalificera sig, men den behöver inte ha gjort det med dig.

FEI pass för hästen är giltig i 4 år, sen behöver man förnya det (skickar in det till SvRF)
Ryttaren måste registrera sig varje år.

det var så jag också tolkade det...
Därför frågade jag då jag blev lite förvirrad...

Jag undrar hur mkt dyrare för arrangörerna det blir att ändra från nationell tävling till CEI ? Vad behövs och vilka är kostnaderna?
För de gånger jag varit på CEI tävlingar har kostnaderna varit stora, massa krav på stallar, och en massa pappersjobb.

Men nu behöver alltså alla distanshästar FEI-pass?
för många 80 km måste man ju ha det...

enda tanken jag har i huvudet nu är.... hur ska man kunna värva nya till sporten nu? hur ska man motivera en person att betala 5000 kr för att kunna starta några ggr det året?! om personen redan är frälst så är ju saken enkel... som tex med mig, jag har börjat smöra för sambon redan... Men alla andra som vill prova, kanske ridit några 5 milare och vill gå upp till 80?

hur i helvete (ursäkt uttrycket, men det är så jag känner) ska man motivera det för dem?

får det står inget om att arrangörerna arrangerar både med och utan stjärnor, gör de det så är det ju bra, men annars...

Nej alla distanshästar behöver inte ha FEI-pass, bara om man ska starta CEI tävlingar.
Kollar man på tävlingsterminen så står det ex. 80*/80 km, vilket jag då förstått det som att det är både en 80km´s klass CEI* och en "vanlig" så att säga. I den vanliga klassen behöver du inte FEI passet till hästen utan det är som förut...

aaa. vad bra... finns det nån 12 mil som det inte är nån stjärna vid då?

annars kan jag ju lika gärna skaffa fei pass för om jag klarar 3 tävlingar så får jag ju då rida **. eller?

men jag kan starta 80* direkt med vilken häst som helst, eller?

Tyckte det såg ut som de, men kika på tävlingsterminen så ser du vart det är * och ej.

Har du klarat noviskval får du gå upp på CEI*, när du klarat CEI* får du gå upp på CEI** osv.
Hästarna ska kvala på samma vis, så nej du kan inte starta 80 km CEI* med vilken häst som helst direkt.

enligt ridsports hemsida så är reglerna inte alls så krångliga som det verkar här :confused:

men jag får alltså inte rida 80* eftersom jag bara har en godkänd 80 km 2007 eftersom hästen blev halt efter det och inte tävlades 2008...

så jag får börja om? eller?

Ah det blir att köra på noviskvalificeringen.
Ev. om det är så att du får "bygga på" den 80km du gjorde 2007, men det är de frågetecknet jag har och hoppas Kjell ska svara på de inlägget jag skrivit om just de och räta ut frågetecknet :)

Jag tycker inte de nya reglerna är krångliga förutom just de här övergångsreglerna...

Senast ändrad:

Nu kanske jag snurrar in mig helt i det du skrivit men menar du med:
"Om man med andra ord vill starta CEI1* på Göingeritten den 23 maj så ska ovanstående ritter vara genomförda mellan 23 maj 2007 och 22 maj 2009" att man kan räkna sina ritter från 2007 & 2008 till sin noviskvalificering också? Eller syftade du bara på övergångsregeln där?*?

Jag syftade då på den ordinarie nationella noviskvalificering som ska ske 24 mån för start på CEI1*- inte övergångsregeln. Det är inte så att man måste börja genomföra sin noviskvalificering under 2009 - den ska genomföras 24 månader före start på CEI1*, vilket för ritter under 2009 innebär under åren 2007 - 2009 beroende på när ritten genomförs.

Ex. om man ridit 2 x 80 km (under 16 km/h) under 2008 att man då genom detta har påbörjat sin noviskvalificering och kan fortsätta med en till 80 km under 2009 för att sedan räknas att vara godkänd att rida CEI*?

Det är helt rätt - så kan man göra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Ponsa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 609
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 085
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30