Febernedsättande eller inte?

Sv: Febernedsättande eller inte?

Jag skulle ge. För att få ner febern. Den är påfrestande för ett barn, även om det just då inte verkar påverkat.

Efter ett antal dagar feber (5+ än så länge 2) så har jag funderat på det här. Är inte febern till för att ta kål på viruset? Förlänger vi inte sjukdomsförloppet genom att ge febernedsättande?

För att förtydliga ursprunget till frågan så tog det ca 3 minuter efter jag skrev tills den lilla kämpen däckade och fick Alvedon som verkade fort, och nu är det fullt ös igen...

Har inte tänkt på att Alvedon t.ex. skulle ta kål på något. Mest att det ska dämpa symptomen. Jag vet inte hur det är.

Sådär är mina barn också, blir dåliga av feber men så fort de får Alvedon blir de pigga som spiggar. Röjer och har sig och sedan däckar de på studs.

Vid feber mer än 3 dagar bör man kontakta läkare och jag tycker man ska ge febernedsättande vid så pass hög feber. Barn torkar ju lätt ut och feber är påfrestande på en liten kropp..

Jo, febern är till för att göra arbetsmiljön för viruset så otrevlig som möjligt. Det beror lite på vad febern kommer ifrån. Om det är t ex efter en vaccination eller pga tänder hade jag gett ett par gånger om dagen, eller kanske en gång på morgonen och en på kvällen sen sett om jag behövt ge på natten.

På tal om det blir jag alltid så störd på reklamerna här för typ barnalvedon, de tycker att man ska ge sjuka barn smärtstillande och febernedsättande så att de kan ut och leka igen. DET om något är ju helt fel! Om man är sjuk ska man vila så att kroppen tar hand om viruset istället - eller?

Vid feber mer än 3 dagar bör man kontakta läkare och jag tycker man ska ge febernedsättande vid så pass hög feber. Barn torkar ju lätt ut och feber är påfrestande på en liten kropp..

Ha! Säg det till sjukvården i mitt län...

När den med 40 graders feber i 5 dagar hade feber fick jag höra "återkom när det gått 7 dagar med feber"... Ingen hjälp där.

Med den som har feber nu satt vi på barnakuten hela fredagskvällen (inte pga febern utan symptom som kommit tidigare).

:eek:

Här tar de alltid så pass hög feber på barn seriöst och vill gärna att man kommer in med dem.
Än så länge kanske man ska tillägga.. Vem vet hur det ser ut lite längre fram i besparingstiderna :crazy:

Jag är rätt försiktig med febernedsättande, jag ger om de är rejält dåliga och inte orkar dricka och är allmänt rejält nedsänkta. Är de "bara" febergnälliga men leker på ändå får de klara sig under dagen. På kvällen brukar de däremot få så de får sova lugnt, är det mycket feber så brukar de få typ Ipren vid läggdags, sen kan man ge en omgång med alvedon fyra timmer, då får de hela natten med febernedsättande.

Eftersom vi bor i samma landsting så vet jag hur svårt det är att få vettig hjälp men om de är rejält sänkta av febern och febernedsättande inte hjälper så brukar man få komma in rätt omgående. Och även om det är mer än 3 dagar med rejäl feber och hängiga barn.

Jag hade inte gett febernedsättande om barnet är "piggt & alert" och äter/dricker hyfsat. All feber är inte av ondo! Febern är kroppens sätt att försvåra för infektioner etc. att få fäste.

Jag gör som du. Barnen får febernedsättande till natten om febern är hög, runt 39-40 grader.
Annars inte om de är pigga och äter och dricker.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Mirre
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 694
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV