Fiorano

Trådstartare
Idag har min femåring väldigt hög temp, 39,4. Troligen har febern börjat under natten eftersom han inte ätit upp två äpplen han fick vid kvällsfodringen, men han hade ätit upp allt hö. Märkte vid lunchfodringen idag att han inte riktigt var så hungrig eller på hugget och detta föranledde tempningen.

Nu står jag lite handfallen. Har aldrig haft en häst som bara peakar en febertopp så här. Ingen snuva, inga sår, ingenting jag kan komma på som yttre anledning. Det kom en ny häst från ett försäljningsstall för ca två veckor sen så ev har kanske nåt virus kommit med den. Men hur lång inkubationstid är det egentligen på de vanliga virusen?

Funderar också på om jag direkt ska ta ut veterinär för att ta blodprov, eller bör jag avvakta? Hur gör ni andra?

Idag har min femåring väldigt hög temp, 39,4. Troligen har febern börjat under natten eftersom han inte ätit upp två äpplen han fick vid kvällsfodringen, men han hade ätit upp allt hö. Märkte vid lunchfodringen idag att han inte riktigt var så hungrig eller på hugget och detta föranledde tempningen.

Nu står jag lite handfallen. Har aldrig haft en häst som bara peakar en febertopp så här. Ingen snuva, inga sår, ingenting jag kan komma på som yttre anledning. Det kom en ny häst från ett försäljningsstall för ca två veckor sen så ev har kanske nåt virus kommit med den. Men hur lång inkubationstid är det egentligen på de vanliga virusen?

Funderar också på om jag direkt ska ta ut veterinär för att ta blodprov, eller bör jag avvakta? Hur gör ni andra?
Jag hade haft noga koll på hästen och tempot den morgon och kväll. Om febern inte går ner inom ngr dagar eller om hästen verkar sämre på ngt vis hade jag tagit ut vet. Om jag var riktigt orolig skulle jag ringa och rådfråga min vet från början. I ärlighetens namn hade jag även tittat lite på vilken dag det är! Sö = vänta till helgen är över. Fre = ev ta ut vet för att slippa ta it i helgen. Veckodag =avvakta lite . OBS - bara då jag känner mig säker på att det inte akut! Akut = vet direkt givetvis!

Om hästen är såpass allmänpåverkad att den inte äter/dricker ordentligt så ta ut vet så den kan få något febernedsättande. Annars håll koll på temperaturen så att den inte stiger ytterligare. Oftast är det en virusinfektion när de helt plötsligt får en såpass hög febertopp "från ingenstans".

Eftersom jag inte är så laidback som jag önskar att jag vore har jag förstås varit i kontakt med veterinär redan. Fick dock order om att avvakta och tempa vilket förstås är det uppenbara:p.

Vid insläpp runt fyra hade han 39,2 och nu ikväll vid tio hade det gått ner till 38,3. Så det känns ganska bra att det går åt rätt håll:).

Tack för input!!

Skönt att det går åt rätt håll, min spontana reaktion när jag läste ditt första inlägg var anaplasma, men kom sen att tänka på att det är nog lite sent på året, speciellt där du bor.

Hoppas den blir återställd snabbt!

Mina unghästar fick mellan 39 och 41 graders feber utan några direkt andra symtom, jag topsade den med högst feber i näsan och skickade in. Det var ehv-4 virus, och vi hade ett par veckors isolering.

@Mitrolle Läste om det i en annan tråd, hur fick du svabbkittet som du gjorde provet med? Kostnad?

Imorse hade han iaf 38,9 och på lunchen 38.0. Hade ätit ganska dåligt i natt, men åt i morse och vid lunch. Vet dock inte hur mycket han lämnar eftersom hagkamraten länsar allt..

Jag jobbar i vården så tog en svabb från jobbet faktiskt, men annars kan man åka o hämta på närmsta klinik tror jag. Det finns prisuppgifter på SVA men det kostade runt 1000 kr, inte jättebilligt direkt.

Anaplasma var även min tanke- kan komma då här års om du bor nere i söder i alla fall. Om febern kommer tillbaka igen bör du kolla upp detta.

@Mitrolle Då lägger jag hellre den tusenlappen på att ta ut veterinären för blodprov istället. Blir det mer långdraget går det på försäkringen sen...

Ikväll har det dragit iväg till 38,8 igen. Men han är oförskämt pigg och åt med glädje betfor med tre liter vatten eftersom han druckit dåligt under både natten och dagen.

Utöver att virus kan orsaka febertoppar kan även stark smärta orsaka feber.

Min gammelman åkte för ett par år sedan plötsligt på hög feber i ett par dagar. Han undersöktes grundligt av distriktsvet (som hade telstöd fr klinik) utan att hitta orsaken. Han visade inga andra symptom än slöhet och dålig aptit. När man uteslutit det mesta var teorin just att han hade stark smärta som orsakade febern. Jag var beredd på det värsta. Men efter tot ca 2 v så var han bra igen (febern var nere på godk nivåer ganska snabbt med medicin). Jag har för mig att han även fick typ butta också ifall det var just smärtrelaterat.

@Saigon Ja det är också ett alternativ förstås. Tror inte han haft ont, men kan förstås inte vara säler på det heller. Pigg och odräglig har han varit hela tiden iaf.

Imorse hade det gått ner till 37,9 och vid lunch 38,0. Så det går åt rätt håll:).

Är det rimligt att börja skritta igen efter en vecka utan feber, eller räcker det med 3-4 dagar? Hästen har en del problem med sin patella och funkar inte så bra med att vila eftersom han snabbt börjar haka igen.

@Saigon Ja det är också ett alternativ förstås. Tror inte han haft ont, men kan förstås inte vara säler på det heller. Pigg och odräglig har han varit hela tiden iaf.

Imorse hade det gått ner till 37,9 och vid lunch 38,0. Så det går åt rätt håll:).

Är det rimligt att börja skritta igen efter en vecka utan feber, eller räcker det med 3-4 dagar? Hästen har en del problem med sin patella och funkar inte så bra med att vila eftersom han snabbt börjar haka igen.
Är han feberfri så kan du väl skritta direkt - det viktiga är att inte hästen driver upp pulsen dvs anstränger sig . Håll koll på tempen ngr veckor framåt! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 892
Senast: Immer
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 137
Hästvård Kan borrelia eller anaplasmos (eller vad heter det?) ge en febertopp på nästan 40 grader initialt för att sedan inom ett dygn sjunka...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025