Fd. travare utan värde!

R

Royne2003

Jag blir så förbannad ibland. Jag har två fd. travare. Jag har haft dem ca ett halvår. Inte så lång tid... Pga att vi har för många hästar i vår familj så måste jag nu sälja dem (lågt, jag vet!). :cry:
Nu ska jag försöka hitta rätt hem åt dem, min ena valack är 9 år. Han är jätte välriden, mer välriden än många ridhästar, han är påbörjad galopparbete. Jag har lagt mest grund i traven. Han är verkligen skitsnygg! :d
Jag har lagt ut honom på ett högt pris, säkert det högsta på varmbloden. :D
Och jag har skrivit i annonsen att hemmet är viktigare än priset! Endå svarar inte folk!
Jag har lagt ut honom på 15 000 kr, bara för att få seriösa svar. Men jag skulle lika gärna kunna sälja honom, för 7, 10 eller 12 tusen, alltså allt beror vem som köper honom!
Ingen verkar fatta, för 15000 kr är jättedyrt på en travare och därför svarar ingen!
Jag vill ha en kunnig människa på min fina pojke, en som lägger stor vikt dressyrarbetet. De få svarar vill flänga runt på en hoppbana 7 dagar i veckan, han är så stor han kommer inte hålla för det!
VARFÖR FINNS DET INGA VETTIGA SOM KÖPER FD. TRAVHÄSTAR! :eek:
Jag älskar mina travhästar, trots att jag haft flertal jättefina dressyrponnyer är travarna dem jag lärt mej absolut mest på och haft absolut roligast med!
Jag trodde aldrig jag skulle skaffa travhäst och trivas så bra!
MEN INGEN VERKAR FATTA DET! :mad:

Sv: Fd. travare utan värde!

Jag gillar travare men eftersom jag kan få en fyra eller femåring för ett par tusenlappar, rentavgratis så förstår jag mycket väl att ingen betalar 15000 för din.

Det hade nämligen inte jag gjort heller.
Såvida du inte tävlat den och den har någorlunda resultat. Typ nollat 100cm minst.

Jag har en travarkille själv, men faktum är att de marknadsmässigt sett inte är så eftertraktade tyvärr.

Jag är kluven i denna fråga, jag förstår varför man inte kan få ut så himla mycket pengar av att sälja en fd travhäst och förstår att de inte är attraktiva för många. (Många gånger för att individerna knappt kan mäta sig med andra individer av annan ras som har mer förutsättningar att lyckas pga framförallt förutsättningar av avel. Ska man hårddra det avlas de inte fram för att ridas på. Det är skillnad på att säga att man kan!)
En jämförelse kan vara en hårt framavlad brukshundsras - de allra flesta mår dåligt av ett stillsamt liv, men det finns undantag!

Men de är jättetrevliga individer också och går att få jättefina som vilken häst som helst..Bara det att de verkligen kräver arbete i tid och engagemang. Vidare är det inte säkert att de blir 100% ridbara och passar långt ifrån alla eller alla ridgrenar/ridformer.

Min ståndpunkt brukar vara att man ska vara beredd att jobba hårt och vara engagerad samt se ett långsiktigt projekt om man tar sig an en travare men också veta individens förutsättningar.
De är underbara, men passar som vilken häst som helst inte alla.
Alla har vi olika krav/mål med våra hästar.

Därför tycker jag inte heller om att man ska hävda att sina fd travhästar passar in där eller där, för det gör de inte alltid, eller jämföras mot varandra med olika förutsättningar. Jag är ärlig när jag säger att det är orättvist, framförallt mot hästen/hästarna.

Jag älskar min travare och skulle inte byta honom mot något i världen men jag förstår till fullo varför folk hellre väljer andra raser. Likaså förstår alla mig hittills om jag talar om mitt val av häst.

Senast ändrad:

Tillgång och efterfrågan. Det går att få en för mig betydligt intressantare ridhäst än en f d travare för den summan du nämner.

Eftersom det går att få en f d travare för gratis-5000 kr kanske det blir svårare att ta mer betalt, även om du förädlat produkten. Rent generellt är det ju svårt att sälja häst nu, vilket gör att de hästar som "står lågt i kurs" oftast förblir osålda och ägarna får överväga att slakta istället.

En nioåring utan genomarbetad galopp som man vill ska användas som dressyrhäst känns inte så attraktiv på marknaden oberoende ras faktiskt (om hästen inte har avelsvärde).

Vill man ha en dressyrhäst så köper en "vettig" människa en häst med bra grundförutsättningar eftersom om man lägger ner samma arbete på en sån häst så kommer man längre. Nu menar jag förstås inte att alla med fd travare som dressyrhästar inte är vettiga människor, bara att dom antagligen fått lägga massor med jobb på hästen.
Jag personligen skulle absolut inte ha nåt emot en fd travare som allroundhäst som gick att hobbyköra men skulle då välja en yngre häst som jag visste inte hade tränats eller tävlats speciellt hårt eller länge och gärna galopperade bort sig och en sådan häst skulle man nog i princip kunna få gratis.

Som marknaden ser ut idag går det att få välridna halvblod för någon tusenlapp mer så jag kan verkligen förstå att de som letar ridhäst tycker att priset du satt ut är alldeles för högt. De som köper travare som ridhästar tittar på hästarna med lägre pris.

Instämmer.
Vettigast är redan om från början att man väljer häst/individ efter vad man tänkt göra med den, och vanligsast.

Det underbara inom ridsporten är ju att det finns så himla många olika inriktningar som man kan väljaoch minst
lika många hästar som man kan passa ihop med. Varför chansa eller skaffa sig något som inte blir
som man tänkt? Man gör precis vad man vill då man kan välja så mycket och det är ju bara en själv
som bestämmer vad man vill ha/göra.

Senast ändrad:

Men vem blir du förbannad på? På alla som inte vill köpa dina hästar? Det går ju inte att tvinga på folk en häst de inte vill ha. Nu vill du ju själv göra dig av med dem till förmån för andra i stallet.

Det finns massor av travare till salu och de flesta är betydligt billigare. Många köper hellre en annan typ av häst om de har större summor till hästköp. Och hur ska man veta att du lika gärna kan sälja för 7000 om du lagt ut hästen för 15000?

kl
Varför ska alla avdankade travare ut i ridhästvärlden när dom inte har dom förutsättningarna? Ingen skulle tänka sig att bli förbannad om ingen ville ta halvbloden som inte duger och börja köra dom på travet.
Liknelsen haltar (:D) lite men ändå.

Om du nu inte får dem sålda och inte vill låta dem gå till vem som helst för i din mening ett för lågt pris, kanske det vore en idé att sälja några av dem andra hästarna i stället för att sedan lägga ner ännu mer träning på travarna och se till att de kommer ut på några tävlingar? Krasst sett så får du nog fler människor som kommer och provrider om hästen har ett par godkända resultat och står med fin rosett vid örat i annonsen.

Hästarna må ha personligt värde för dig och din smak, och därför tycker du att de är värda 15.000, men marknaden ser väldigt annorlunda ut.
Vore jag du skulle jag EVENTUELLT sätta ut hästarna på livstidsfoder, annars ta bort, faktiskt.
Jag kan förstå att du inte vill sälja billigt eftersom det kan sluta rätt illa, typ enkelbiljett till Italien eller att den rids sönder och säljs vidare och därifrån blir en vandringspokal men, nej, några 15.000 lär du inte få...tyvärr.
(det finns fula fiskar som missbrukar "livstidsfoder" också men då har du i alla fall lite att säga till om...)

*kl*

Köper man en f.d. travare bör man vara medveten om att det är svårt att få dem sålda till "vettiga hem" om man inte kan ha dem kvar. Det kan vara en god idé att kolla så man har plats för dem innan man köper dem.

Om jag ska betala 15 000 för en travare så ska den ha en befäst galopp och gärna tävlat LB dressyr med bra resultat. Annars så kan jag lika gärna ta en gratis.

Jag tror att få dressyrintresserade köper en travare, och om de gör det så är inte en nioåring som inte galopperar särskilt intressant. Det är ju rätt lätt att få en travare välriden i skritt och trav, för de är ju ofta väldigt samarbetsvilliga och trevliga hästar på det viset.

Men för de flesta som rider dressyr med travare är det nog ofta så att man har köpt travaren först, och fått dressyrintresset senare. Och när man gnetat sig less i lätt klass (om man ens kommer så långt) och insett hur stort steget är till medelsvår om man har en häst med dålig grundgalopp är det inte så sannolikt att man köper en travare nästa gång.

Jag tror att det är många som fattar att travare kan vara snygga, samarbetsvilliga och lätthanterliga. Många, många ryttare har ridit travare någon gång under sin ryttarkarriär. Men den dåliga galoppen är en allvarlig begränsning. Det finns ju många som rider dressyr på travare, men hur många får upp dem i medelsvår? Hur kul är det att satsa massor med tid på att träna en häst som har en så uppenbar begränsning? De flesta gör nog bara det en gång, sen vill man ha en häst som kan gå längre.

Varför säljer du själv just travarna och inte någon av de andra hästarna?

Jag föreslår som flera andra här att du säljer din dressyrponnyer... och behåller dina travare... Ponnyerna är förmodligen mer gångbara på marknaden än travarna.. På så sätt minskar du ditt hästantal... och du får möjlighet att behålla hästarna du trivs med.

Travare har inget ekonomiskt värde... Speciellt inte nu när de flesta hästar är svårsålda..

Jag har haft flera travare... Underbara hobbyhästar de flesta av dem. De har ofta ett stort hjärta och ställer upp för sin ägare i vått och torrt... De kämpar och sliter och försöker verkligen vara till lags...

Men de har just inget ekonomiskt värde..

Jag skulle plättlätt ta hem en travare igen... Men jag skulle inte betala många tusenlappar för den...

Jag hatar inte travare men om jag hade 15000 att spendera på en häst skulle jag hellre välja en unghäst avlad för ridning än en före detta travare på samma utbildningsnivå. Visst finns det otroligt lyckade travare, men ridhästraser har fortfarande större chans att bli bra.

Många fattar att travare är fantastiska hästar.. Jag själv äger en fantastisk donna. Köpte henne som tvååring för exakt en tusenlapp. Då slapp jag även frysmärkning och sviter från travet. Möjliga förslitningar, stress eller jobbet med att bygga om en häst.
Jag behövde bara bygga upp och förbereda för ridning. Hon är en urmysig ridhäst. Många har önskat att jag hade ambitioner att tävla då många tror på henne. De ridlärare jag tränat för har flertalet gånger faktiskt tjatat på mej.

Jag skulle aldrig köpa en ridtravare oavsett utbildning för över 5000 kr. Knappt det.
Ska jag lägga ut pengar på att köpa häst blir det någon som är avlad för det mål jag då skulle ha i min ridning.

Säger som många övriga. Sälj andra hästar ist om biten med hemmet är viktigast.

Nä,det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag fattar inte varför travarna ska bli utsatta för något de inte är avlade för och ytterst få har förutsättningar för. Hade någon ens tänkt tanken att ta en dressyrhäst som gått höga klasser och omskola den som travare? Desutom bli oerhört förvånad när ingen vill köpa halvblodet till travet för 3 ggr så mycket som de kan få en "riktig" travhäst?

Att försöka sälja en 9-årig travare till dressyr som inte kan galoppera - hur tänker du?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 854
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar