Fd avelsförbudet på paintarna

C

carwes

Nu när vi får avla på de som bär på olw genen, hur går det för dem som redan har en stämpel i passet med avelsförbud? Får man skicka in passet och sidan ersatt med ny utan stämpel? Kostar det?
Någon som har provat och vet?
Är nyfiken på hur det löser/löst sig i praktiken.

Sv: Fd avelsförbudet på paintarna

Bra fråga. Dessvärre så verkar SH fortfarande stämpla passen!
Det finns lite info på startsidan på www.paintinfo.se

??? VÄRFÖR I ALL VÄRLDEN VILL NON AVLE PÅ EN DISEASE HÄST???

Har läs om EU´s beslut och står skam är det, vi försöka att införa en allman god djur hållning igenom EU och har slå Brussels Sveriga på fingerna för att jördbruksverket vill förhindra spridning av Genetic Diseases som har infört i landet via quater hästerna!
NO SENSE AT ALL!
Arizona

Suuuuck....:eek:
Sök på tidigare trådar, frågan har stötts och blötts till leda. (Rest my case).

Läste någonstans att de inte ska få fortsätta stämpla passen med undrar också hur det går med de befinliga som har röd stämpel med "avelsförbud i Sverige".

arizona;10861475 Genetic Diseases som har infört i landet via quater hästerna![/QUOTE skrev:
Jag hoppas verkligen att de börjar forska mer på andra hästraser också........

Jag hoppas verkligen att de börjar forska mer på andra hästraser också........

Det göra dom, inte har i Sveriga allafall, för har finns igen problem.
Det mesta förskning är i America.
Man kan inte förska utan att har ett problem att förska på.

Quarter Hästen är mest drabad av genitic diseases tack vara en dålig Foundaion Sire Poco Bueno och allt inavle.

Arab häster har ett Genitic Disease, (komma inte på namn just nu) men dom saknar ett enzymn i sina vit blod kroper som göra att när dom bli sjuk bli dom lång varig sjuk.

Det börja visa ett typ av PMMS i visa muscular kall blods typ och full blod häster.

Igenting om dom andra raser.

Man kan gå intill yahoo.com search genitic diseases in horses

Arizona

Det göra dom, inte har i Sveriga allafall, för har finns igen problem.
Det mesta förskning är i America.
Man kan inte förska utan att har ett problem att förska på.

Quarter Hästen är mest drabad av genitic diseases tack vara en dålig Foundaion Sire Poco Bueno och allt inavle.

Arab häster har ett Genitic Disease, (komma inte på namn just nu) men dom saknar ett enzymn i sina vit blod kroper som göra att när dom bli sjuk bli dom lång varig sjuk.

Det börja visa ett typ av PMMS i visa muscular kall blods typ och full blod häster.

Igenting om dom andra raser.

Man kan gå intill yahoo.com search genitic diseases in horses

Arizona

Visst finns problem på andra raser och visst bedrivs forskning i Sverige, dock inte i samma omfattning som USA där man har helt andra resurser.

På Svenskt varmblod och på travhästar har du ex.vis. mycket problem med Ostechondros, dvs lösa benbitar. Forskning sker kring detta. Du har problem med Spatt och eksem på ex.vis. islandshäst.
JEB på ardenner. osv osv osv. Listan kan göras oändlig.

Jag skulle personligen inte tveka att avla på en bärare och en icke bärare av ett recessivt anlag. För då pratar vi om friska djur.

Jag skulle däremot inte använda en häst med ett dominant anlag i aveln. Jag skulle inte heller använda en häst med Ostechondros, spatt, strålbenshälta, allergisk eksem, kvickdrag, struppipning osv till avel. För då handlar det om lidande för djuren.

Jag skulle heller aldrig komma på idén att sätta en häst med dåligt psyke i avel. Eller en med dåliga hovar och/eller ben.

Det finns så otroligt många aspekter på det här med avel.
Det är lätt att haka upp sig på något som man kan "sätta fingret på". Men så mycket mer spelar in om vi ska få fram bra och trevliga hästar.

Avslutningsvis, lilla Sverige kan inte utrota ett genetiskt anlag på världens till antalet största hästras, Quartern. Vi har så otroligt få hästar här så det gör absolut ingen skillnad. Vi skulle bara få sämra hästmaterial att jobba med.

Här avslutar jag diskussionen. Är rätt trött på den vid det här laget:)

Jag har en fråga till er alla.
Vad är de för problem quartern har med strålbenet?
Man ska alltid röngka en quarter då dom är kända för lösabenbitar;hålrum, cystor och nått med strålbenet, har flera quarter försäljare sagt till mig när jag tittat på dyrare hästar.
Nån som kan svara?
Också intressant hur många som kan detta.

Man ska alltid röngka en quarter då dom är kända för lösabenbitar;hålrum, cystor och nått med strålbenet, har flera quarter försäljare sagt till mig när jag tittat på dyrare hästar.
Nån som kan svara?

Det har jag aldrig hört.... däremot finns det en hel del (och särskilt vissa typer av linjer) som lättare verkar få hovbenssänkningar vad det verkar. Fång är ju inte heller helt ovanligt....

Nån som kan svara?

Den vetenskaplig svar är Vikt x Mass:
Kroppens vikt ligger över Bennes Massa. Redan med en med-född kropps densetit och för tidig träning byggs upp överben i dom änsträngd delar, igenom stress och trama kan ben biter låsna och fästnar i den rörliga delen, mellan strål benen och den djupa bjösen.

Jag har hört också om det har med quarter häster, men vet inte hur allvärlig det kan vara igenom rasen.
Arizona

Jag tror sjukdomen du söker är navicular disease, den är väldigt vanlig i USA fast inte bara på quarterhästar, skulle jag köpa en häst från USA skulle jag definitivt röntga den för att kolla detta vilken ras det än var. Lite kortfattat förklarat är det en sjukdom som drabbar strålbenet på så sätt att det blir poröst och utvecklar s.k. lollipops, lollipopsen gör så att strålbenet blir ojämt i kanten och dessa ojämnheter irriterar djupa böjsenan detta i sin tur gör att hästen blir halt. Finns massvis att läsa om det, vad som orsakar det osv. finns många olika teorier.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025