'Favorit i repris' - viktuppgång?

Sv: 'Favorit i repris' - viktuppgång?

Svarar flera igen

Robur Sensitive har kyckling som första ingrediens tyvärr. Kyckling måste vara billigt och gott... *suck*

Talg har jag aldrig sett annat än som talgbollar, men ska söka lite.

Vom og hundemat då är det ju deras 100% vom isf? Men vad innehåller den näringsmässigt? De skriver: Vom är numer mycket magrare än förr på grund av att fettet numer skärs bort. De övriga innehåller även kyckling.
Tillägg, hittade: Innehåller 1790 kcal/kg, 13% protein, 17% fett..

Sen ang hullet så jag kan fortfarande acceptera att han är smal/tunn, men känns angeläget hejda själva nedgången. Fysträning har jag inte riktigt vågat, när det sas finns så lite att 'bygga av', kanske fel tänkt? Eller, jag har inte velat konditionsträna heller, utan när han är med vid körning så är det ju ren motion. Sen far han ju omkring som ett skållat troll rätt bra själv med. I övrigt är det lugna (dvs i skritt, inte fullt ös) skogspromenader offroad vi roat oss med. Men ge gärna exempel på 'fysträning'?

delvi kl

Ja, eller om lamm går bra så finns det ju fårtalg, det vet jag att många köper till sina hundar. Hör efter med någon fårbonde, om du har tillgång till frys? Brorsan i princip skänker bort talg och slaktrester när han slaktar, så det borde inte bli så dyrt heller.

Får/lamm går ju jättebra. Jag har en fårbonde som granne, men han slaktar inte hemma. Men ska kika runt lite och se =)

Usch vad svårt. Jag är verkligen glad att jag inte har foderallergier på mina. :(

Angående vom og hundemat så hittade du ju näringsvärdena där. Cerberus älskar just vomen, det är hans favorit av alla smaker. Givetvis, eftersom den är magrast. ;) Nu kan ju jag variera så han får av alla olika, men jag tycker ändå att dom tycks tillgodogöra sig mycket mer av detta. Så även om det är magrare så upplever jag att dom lägger på sig. Jag har ju testat högenergifoder (torrisar alltså) på honom med och det hjälpte inte alls. Med färskfodret är han bra i magen och bajsar myyycket mindre, så det är ju mer som tas upp vad det verkar. Eller tänker jag galet?

Nackdelen med färskfoder är ju det där med frysen. Vi handlar dock till båda hundarna nästan en gång i veckan, och då ryms det i en enda låda i frysen.

Hoppas du får tag på talg iallafall. Han fårbonden kanske kan hjälpa att få tag på lite sånt även om han själv inte slaktar hemma? :)

Fast då borde ju rent kött ha räckt? Kanske gav jag för lite?

Jag hittade ett annat lamm- och risfoder btw med lite googlande. Är det för liten skillnad värdemässigt för det ska göra skillnad tror ni?
Det är 1st choice lamm & ris. Minst 25% protein, minst 15% fett. Metaboliserbar energi: 410 kcal/100 gram
Ingredienser: Lammjöl, bryggeriris, majs, majsmjöl,vegetabilisk olja naturligt konserverad med blandade tokoferoler, betmassa, naturliga smakämnen, natriumfosfat, lecitin, kalciumpropionat, kolinklorid, kaliumklorid, mannanoligosackarider, yucca schidigeraextrakt, vitaminer och mineraler

Jämfört med det han äter nu då, Bozita Robur Genuine Lamb & Rice. 23% protein, 13% fett. Omsättnbar energi 1457 kJ/100g. (=348 kcal/100 gr - om jag räknat rätt?)
Ingredienser: Ris, lamm, majsprotein, majsgroddar, lammköttmjöl, majsmjöl, specialprocessad havre (SPC), animaliskt fett, lammbuljong, linfrö, betfiber, potatisprotein, monokalciumfosfat, , bryggerijäst, natriumklorid, kaliumklorid, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), broskhydrolysat (innehåller kondroitin), jäst (ß 1,3/1,6-glukan).

Om jag räknat rätt i konverteringen från kj till kcal så skiljer det alltså 62 kcal/100 gram, vilket på en giva av 500 gram blir 310 kcal. Borde det göra ngn skillnad? (Kan ju både försöka byta foder och lägga på tillskott tänkte jag, men dumt byta om det ändå inte gör ngn skillnad mest troligt?)

Ang smältbarhet och bajs så tror jag det är exakt som du säger, ju mindre det kommer ut dessto mer har de tillgodogjort sig, dvs dessto mindre bulk. Vet ju vilka elefanthögar Utter sket när han gick på bantarfoder... Viktor bajsar 1 - 2 ggr/dag (ngn mer om han ätit väldigt mycket märgben), och så små högar att det nästan är fjolligt, så han verkar iaf tillgodogöra sig Roburfodret, förvånande nog (men tacksamt).

Och allergin ja, den är ju eg hanterbar, men det som är så svårt är kyckling och ägg, det är så EXTREMT vanlig ingrediens, och massa, massa foder som ska vara 'rena', t ex lamm och risfoder, så kan man ge sig på att det är kycklingfett i =/

Vom og hundemat kan du ju köpa styckvis, så SÅ stor plats i frys behöver det inte ta. På mitt spjälstaket fungerade det helt utmärkt iaf, tänkte också lite på värderna när jag började ge som komplement, men på nått sätt verkar det som han tar upp det på ett bra sätt, för det har verkligen fungerat. Han har dock inte stått helt på färskfoder utan bara som komplement. (Äter Standart )

1st choice lamm & ris är ett bra foder, men ett som jag har använt till mina hundar med tendens till övervikt. till en tunn hund behöver du nog gå upp ännu mer i fett och protein. 1 st choice är också rätt dyrt, jag tror jag betalade 650 spänn per 15 kg.

Ang fysträningen så använde jag mest långa promenader med packad klövjeväska samt dragträning (han får dra ett bildäck).
Inte samtidigt så klart :)

1st choice lamm & ris är ett bra foder, men ett som jag har använt till mina hundar med tendens till övervikt. till en tunn hund behöver du nog gå upp ännu mer i fett och protein. 1 st choice är också rätt dyrt, jag tror jag betalade 650 spänn per 15 kg.

599/15 kg. Så faktiskt bättre pris än Robur jag ger nu som som sagt skenat i pris, 579/12.5 kg

Haken är ju att jag hittar inget med högre fett och protein (minus färskfoder ev då, kan inte översätta) som han tål. Därför jag undrade om det var troligt det skulle göra ngn skillnad då det iaf har lite högre fett/prot än Robur?

Vom og hundemat kan du ju köpa styckvis, så SÅ stor plats i frys behöver det inte ta. På mitt spjälstaket fungerade det helt utmärkt iaf, tänkte också lite på värderna när jag började ge som komplement, men på nått sätt verkar det som han tar upp det på ett bra sätt, för det har verkligen fungerat. Han har dock inte stått helt på färskfoder utan bara som komplement. (Äter Standart )

Jag bor i ödebygd, så allt färskfoder måste köpas in i storpack om slutsumman inte ska bli komplett astronomisk tyvärr.

Sen är det tyvärr kyckling i vom och hundemat som jag skrev innan, bara ren vom - med fettet renskuret - som skulle vara aktuellt, och det marknadsfördes ju som 'nu magrar'.

Jag kan tippsa om Revir Sport som Granngården säljer .
Mkt bra till hundar som behöver mera hull .'
Mina har käkat det i 5 år nu och är superfina !
266kr för 15kg o alla hundar jag mött älskar det .
Nu har ju mina hundar fri tillgång men det går inte så mkt foder ändå ca 1 säck i veckan på tre stora Leonberger hundar.

Revir Sport är spannmålsbaserat och har en ingredienslista som inte är specificerad iofs, men som jag i princip kan garantera innehåller en hel massa han inte tål - tyvärr. (Helt enkelt för det går inte att göra ett så billigt foder utan att slänga in vete, kykling, fläsk osv)

Jag bor i ödebygd, så allt färskfoder måste köpas in i storpack om slutsumman inte ska bli komplett astronomisk tyvärr.

Sen är det tyvärr kyckling i vom och hundemat som jag skrev innan, bara ren vom - med fettet renskuret - som skulle vara aktuellt, och det marknadsfördes ju som 'nu magrar'.

Det är bara vommen jag menar. Köpte den för min andra absolut inte behöver upp i vikt och gav den stora med för han tyckte om den och ju mer han fick i sig så...

på mina hundar har 1 st choice varit bättre än robur, det verkar ha högre smältbarhet och ger fina pälsar + att de sket mindre. så det hade kanske kunnat fungera som bas om du också fodrar med nötkött och talg?

du har väl spanat in www.foderbilen.se? har vid en snabbkoll hittat några fler sorter som är helt fria från kyckling.

Jo, använt deras 'avancerade fodersök', men inte hittat något med högre värden än Robur som är fritt från kyckling, ägg och det han inte tål? Men vilka var det du tänkte på, kan ju ha missat?

Låter ju bra ang 1st Choice, även om de två 'motsägande' svaren visar just hur individuellt det är, men med lite tur kanske det funkar bättre på Viktor med =) Nu har jag en alldeles nyköpt säck Robur, men det går ju åt i en faslig fart, och hittar jag ngt jag vill byta till tänkte jag göra det from nästa säck.

Ägg tål han inte tyvärr (annars var det välanvänt knep på greyisarna). Ister har jag bara hittat från gris (kanske bara FINNS från gris? :confused:) och han tål ju inte det. Jag tyckte ju som sagt initialt att 'ha, inga problem, det här är jag expert på, få upp hullet' - just iom jag så många år lirkade med greyisarna, som likt din C var kräsna och små i maten med. Så HUR svårt kunde det vara tjocka på en 'jag äter allt du häller i skålen, till sista smulan'-riesen liksom? Det var INNAN jag insåg hur mkt allergin ställer till det :crazy:

Det jag VET han inte tål är ägg, kyckling och gris.
Det jag VET han tål är nöt, lamm, vilt, häst, ris, potatis och solrosolja. Samt iaf havren som är i fodret han äter nu, den är 'specialprocessad' vad det nu betyder, antagligen inget *s*)

Sen tål han linfrö, lucern/alfalfa, betmassa och några andra sådana 'rutiningredienser'.

Sen är det eg mer eller mindre frågetecken kring övrigt. Jag har inte 'orkat' (pga rädslan väcka en reaktion) provocera med så himla mkt mer. Det finns dock ett antal foder han kliat på som inte innehållit något av de jag VET att han INTE tål - så det finns garanterat fler saker han inte tål, men de är ännu oidentifierade.

Har du testat James Wellbeloved's foder? Tex Lamm & grönsaker

Ingredienser
Lammköttmjöl, ärtstärkelse , potatis, tomat, lammfett, hela linfrön,
lammspad, ärtor, sockerbetor, ärtprotein, alfalfa, morot, tång, cikoria, natriumklorid, kalciumkarbonat, D,L-methionine, lysine hydrochloride, threonine, glukosamin (275mg/kg tillsatt), chondroitin (225mg/kg tillsatt).
Innehåll
Min. 26% lamm, min. 26% grönsaker, min 0,3% JW+
Typisk analys
Protein: 21%, Olja: 10,5%, Fiber: 4,8%, Aska 9,5%, Vitamin A 10,000 i.u./kg. Vitamin D3 1,500 i.u./kg. Vitamin E 150 mg/kg. Copper 15 mg/kg. Omega-3 1.1%, omega-6 0.8%, med antioxidanter: tocopherol-berikade extrakter av naturligt ursprung.

Eller fisk och ris

Ingredienser: Ris, mjöl av vit havsfisk, korn, hela linfrön, olivolja, grönsakssås, ärtor, fiskolja, alfalfa, naturligt sjögräs, cikoriaextrakt,
yucca-extrakt, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin.
Innehåller: Min. 23% fisk, min. 28% ris, min. 15% korn.
Specifikation: Protein 21%, Olja 10%, Aska 8%, Fiber 4%, Omega-3 fettsyror 2.1%, omega-6 fettsyror 1.4%.

Dom har även Lamm & ris och anka & ris, kanske kan va värt att titta på :)

Kanske ska tillägga att jag faktiskt inte läst hela tråden, så jag vet inte om nån tipsat om det fodret.

Senast ändrad:

Nejdå, ingen har tipsat innan =) Men ja, har faktiskt provat anka & ris, och han kliade tyvärr frenetiskt. Det är ett av de fodren som ligger till grund för mdet jag skrev att det garanterat finns mer han inte tål, men som vi inte identifierat än. För det finns inget i deras anka och ris som jag VET att han inte tål (och han hade aldrig ätit anka då), men han kliade på både anka & ris och lamm & ris. Synd, för annars är det ju himla fiffigt att alla foder finns i 'fler versioner', dvs man kan ge t ex puppy-versionen om/när de behöver gå upp i vikt, och när/om de börjar bli lite för runda kan man byta till adult-versionen osv. Dvs man slipper 'byta foder' utan kan bara byta mellan puppy - junior - adult.

Vet inte vad det är han reagerar på som sagt, har en exelfil där jag har alla ingredienslistor på allt han ätit, grönmarkerar ingredienser han garanterat tål, rödmarkerar sånt han garanterat INTE tål och blått för 'vet ej'. Och korn som det är i lamm & ris är just en blåmarkerad ingrediens. Det finns dock inte i anka & ris - så jag vet inte. Men han kliade sig fördärvad på båda två =/

ajdå. Kan det vara för att kyckling och anka är ganska lika? Jag hade samma problem med min katt, han tålde absolut ingenting i princip, å det var ett rent helvete att hitta ett foder till honom :crazy:

Men fisk & ris då? Det innehåller ju dock korn.. Sen är det ju lamm och grönsaker.. det innehåller ju inte korn, så det kan kanske va värt att testa. Om du vet att han tål lamm och grönsakerna som är i ingrediensförteckningen.

Jag vet att jag fick tips om en jäkla massa foder här på buke när jag skrev en tråd om katten, jag kanske skulle kolla igenom den och se om det finns nåt som är "rent".

Absolut kan det varit så med anka & ris, hudvet har ju (senare, det här var innan jag 'sökte hjälp') avrått från allt 'fjäderfå', just för de kan vara korsallergiska och är de inte det kan de bli.

Men det förklarar ju inte lamm & ris-kliet, därför jag funderade på om det kunde vara kornet, det har ingått i andra foder han kliat på (som dock innehållit annat som vi nu vet han inte tål).

Fisk är också ett stort frågetecken, det är dock ngt jag tänkt provocera med för att få klart svar. Men han har ätit Olivers selected fish och kliat sig fruktansvärt. Dock - det innehåller ÄGG, så lite svårt såhär i efterhand säga om det var pga ägg, eller pga ägg OCH fisken. Men jag har undvikit fisk efter det. Men det har jag tänkt testa provocera med för att få klart svar. Haken är väl dock att hitta rätt sort, vad är 'vit havsfisk' eg?

För som sagt, JWB har ju en extrem bonus i att man kan 'välja värden' så att säga.

Om jag inte minns helt fel nu, så är "vit havsfisk" alaskan pollock eller torsk. Jag vet att jag mailade och frågade eftersom jag skulle ha tag i det fodret till katten, men det fanns inte med på deras hemsida.
Tyvärr är det ju ett par år sedan och jag har inte mailet kvar.

Korn är ju spannmål, så det är nog mycket möjligt att det är det han reagerar på.
Men som du säger JWB är riktigt bra på det sättet att man kan köra på samma foder hela tiden.

Hur funkar han när proteinet är hydrolyserat?

Bra om det är tillräckligt hydrolyserat. Hills z/d t ex innehåller hydrolyserad kycklinglever, och z/d tål han utmärkt väl.

Ah, alaskan pollock, torsk och sej är ju just fisk som det finns dubbel anledning att prova (för att kunna ge 'fisk & ris som skonkost om han skulle få magproblem t ex).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka