Fattning eller avbrott...

F

Fazer

När ni tar hjälp av en fattning eller ett avbrott för att få hästen att sätta sig lite till hur gör ni då?

Driver ni in i fattningen eller ur avbrottet?

Eller är ni mer passiva?

Alla ska känna sig välkomna i vanlig ordning!! :) :)

Sv: Fattning eller avbrott...

Det viktigaste här är förberedelserna.

Det är ju avgörande för hur galoppen blir, beroende på hur fin fattning man har gjort.
Det är enklast för hästen att göra en sittande fattning ur samlad skritt.

I en avsaktning bör man först minska o samla upp den innan avbrottet.

Om man slarvar med detta faller hästen isär o rider man för fort-slängtrav- inte en chans att hamna i balans.

en övning som kräver mkt ridskicklighet är att bryta av från galopp till skritt-utan ett enda travsteg.

Jag använder inte direkt just fattningar eller avbrott för att sätta hästen mer även om fattningen kan ge den effekten om den är bra.

För att sätta mer använder jag halvhalter, ibland ryggning, samt slutor som i alla fall på det här stadiet fungerar väldigt bra för samlingen.

För att få själva fattningen samlad sätter jag lite med halvhalt innan och trycker ngt med yttre sittbenet strax innan själva fattningen för att få med ytterbak, vilket är det avgörande. När det sen sitter mer och hon har kommit längre behövs det inte.

Fattning från halt blir mest samlad. Man kan även rygga innan men jag har undvikit det för att hon inte ska börja tänka bakåt.

I avbrottet jobbar jag just med att få dem bra, och mest då till skritt och till halt.
Halvhalt, minska tempot så mycket hon orkar och ändå gå kvar, och en halvhalt till, precis innan jag spänner till magen och bäckenet och kramar till lite en gång till i själva avbrottet. Tror jag att jag gör nu när jag sitter här och skriver i alla fall. Avbrotten är svårast att få till bra, det kräver så mycket att allt är rätt tajmat. :crazy: Vissa blir :love: och andra :crazy: Det är viktigt att komma ner i rätt tempo innan för att kunna få avbrottet i rätt ordning bakifrån.
Och att göra allt i exakt rätt hundradels sekund:crazy:

I
avbrottet jobbar jag just med att få dem bra, och mest då till skritt och till halt.
Halvhalt, minska tempot så mycket hon orkar och ändå gå kvar, och en halvhalt till, precis innan jag spänner till magen och bäckenet och kramar till lite en gång till i själva avbrottet
. Här gör jag annorlunda. Iom att hästen är förberedd o samlad behöver jag bara andas ut/ slappna av= halt eller skritt beroende på hur sakta jag rider. Har alltså gett hästen en fair chans till att inte behöva bromsa i själva stoppmomentet.
Spännt magen har jag gjort i ett samlande moment där jag vill att den ska samla sig så mkt att det nästan blir galopp på stället, utan att tappa energin.

Det kan vara så att jag överdriver i onödan, ska fundera på det nästa gång.:idea: I o m att hon är ung och inte ännu orkat gå ner i alltför kort innan, har jag inte kunnat göra riktigt så. I alla fall har jag trott det.

Men andningen är jag dålig på, ska tänka på det:idea:

Igår krävde jag lite mer och fick perfekt galopp/halt på exakt planerad punkt. Har tidigare inte vågat rida in in halt pga rädd att hon inte orkar.

Iom att hästen är förberedd o samlad behöver jag bara andas ut/ slappna av= halt eller skritt beroende på hur sakta jag rider. Har alltså gett hästen en fair chans till att inte behöva bromsa i själva stoppmomentet.
Spännt magen har jag gjort i ett samlande moment där jag vill att den ska samla sig så mkt att det nästan blir galopp på stället, utan att tappa energin.

Men hur gör du om du rider en häst som inte går så samlad som dina hästar gör? För att hjälpa den att göra avbrottet i balans?

Då får man minska tempot o inte träna gal-halt för då blir det lätt att dem dyker.Tillåta ett par skrittsteg till den orkar

OK. Men om vi utgår från mig som exempel då... :D

Jag har ganska nyligen på allvar börjat göra något åt avbrotten från galopp till TRAV (på så låg nivå är vi som du vet..). I höger varv kan jag få till ok övergångar till en bra trav om jag är så koncentrerad att jag inte tappar fokus ens en millisekund. I vänster varv går det inte riktigt lika bra. Jag kan minska galoppen men precis innan jag tänker att nu ska avbrottet till trav ske så häver hon sig över i trav och hamnar på bogarna. Hon blir alltså stark och går emot min hjälp. Hur ska jag korrigera detta? Jag inser ju att hon inte är stark nog och att min egen timing är för dålig. Men jag tror också att hon inte riktigt litar på att vi ska klara det jag ber henne om. Och hon måste ju göra rätt någon gång för att förstå vad det är jag förväntar mig av henne.

Annars gick hon så jäkla bra igår med flera steg i taget med mer vikt på bak i båda varven. Såg i speglarna att hon blir riktigt luftig och fin när vi får till allt min tränare ber om samtidigt. Kanske är det ännu jobbigare med övergångar när man går så... :o

Om man har minskat för mkt-avsaktning till trav- kan hästen komma i otakt. Innan man kan trycka på den i traven bör den först hitta balansen.
Prova att rida i lite öppnatänk o även efter avsaktningen, för att komma tillbaka till balansen på bakbenen.
Det här med övergångar kan man inte träna för mkt, men det är ganska tradigt:crazy:

Kom på en sak.
Kan vara så att du antingen håller i för mkt- hästen drar tillbaka eller att du faktiskt driver för mkt. Prova att slappna av o se till att göra halvhalterna Innan du saktar av, inte när du gör så- förberedelserna:devil:

Senast ändrad:

Tack för tipset. Håller med om att man inte kan träna övergångar för mycket. Tyvärr är jag alldeles för dålig på det. Kan sitta ett helt varv på en 20 meters volt och leta efter det perfekta läget att göra en övergång i. Som att det läget någonsin skulle infinna sig! :crazy: :D

Ett bra tips kan vara att inte göra för mkt i övergången till trav. Låter som att du över-förberedar dig lite. ;)

Jag gillar röstkommando ala western :angel: men säg det lågt så inte evt domare hör, whoaaa.... Och bara Tänk att hästen ska trava! Jag tycker detta funkar mkt bättre än att mekanisk bromsa hästen, hästen blir mer beredd på att saktna och kan förbereda sig på egen hand utan att ryttaren stör..

I. Här gör jag annorlunda. Iom att hästen är förberedd o samlad behöver jag bara andas ut/ slappna av= halt eller skritt beroende på hur sakta jag rider. Har alltså gett hästen en fair chans till att inte behöva bromsa i själva stoppmomentet.

Provade idag på vägen till och från klätterbacken att göra som du ungefär. Inte tillräckligt stark för att få till helt men bättre åt det hållet än jag trott.. Det gör skillnad med andningen. Jag är bra på andningen när det gäller att lugna heta hästar tex men inte att tajma in på det sättet. Men det blev bra.:idea:

Halvhalterna kommer självklart före, inte I avsaktningen men jag behöver förbereda med ett par minst vid avbrott och sätta lite mer, allra sista stegen. Kan dock inte galoppera nästan på stället som på tidigare hästar men det kunde inte de heller när de var 5 å andra sidan.

Ett bra tips kan vara att inte göra för mkt i övergången till trav. Låter som att du över-förberedar dig lite. ;)

Jag gillar röstkommando ala western :angel: men säg det lågt så inte evt domare hör, whoaaa.... Och bara Tänk att hästen ska trava! Jag tycker detta funkar mkt bättre än att mekanisk bromsa hästen, hästen blir mer beredd på att saktna och kan förbereda sig på egen hand utan att ryttaren stör..

Jag har faktiskt en hel del ord som hästen kan, som jag glömmer använda:o

När jag hoppade i lördags blev hon ivrig och jag hade lite problem först att få henne att vänta. Då sa jag "vänta" och hon - väntade och lyssnade:idea: Halvhalt med bara ett ord:idea: :eek:

Anledningen till min frågeställning är att jag varit på en clinic, där det pratades mycket om hur en häst med spektakulära frambensrörelser även skulle få in bakbenen under sig, i stället för att bara springa och skjuta på med dem.

Ryttaren fick visa hur hon brukar fatta galopp och hur hon brukar bryta av.
Hon klämde på ganska friskt före fattningen och efter avbrottet.

Efter detta fick hon instruktioner om att bara sitta still in i fattningen och samma sak i avbrottet.

Det som hände var att hästen satte sig i bägge situationerna, eftersom den inte blev jagad i tron om att man alltid ska fram, fram, fram.... Hästen fick TID på sig att hitta sin balans och samla in sina bakben under kroppen i stället för att genast börja skjuta på framåt igen!!

Det blev en aha-upplevelse för mig att se detta fenomen som säkert inte är någon större nyhet för de flesta.

Att man inte ska jaga dem in i fattningen har jag förstått tidigare, men att vara passiv i sin inverkan efter ett avbrott trodde jag skulle göra hästen passiv, men så var icke fallet för denna häst i alla fall.

Det var jättekul och intressant den stunden jag hade tid att kolla :bump: :bump: :bump:

Då stämmer mitt ganska bra med ditt AHA
Får man fråga vems clinic det var?
Du kan PM:a om du vill.

knapp

Det här är intressant, för hästen jag brukar rida är rätt så knepig att få avslappnad och han är superkänslig. (kanske har läst i "var är framåtbjudningen?" några av er) Har inte mycket ruggmuskler och har till min astora fasa fått lite underhals på sistone. Häststackarn rids fel. Ve och fasa!
Men detta är såklart något att pilla med, så jag tänkte att övergångar vore skitbra. Halterna lyssnar han superfint på och stoppar in rumpan ordentligt under sig, men så har vi övergångarna till/från galopp. Jättesvåra! Och jag vill gärna ha in lite galopp eftersom han behöver mycket omväxling och hjälp att komma fram ordentligt då jag mest jobbar i skritt. Han är så känslig och jag är van vid ridskolehästar där jag vrider bak ytterskänkeln flera mil och bänglar till det stackars djuret. Men det gillar förstås inte den här hästen som vrider undan rumpan och upp huvudet och undrar vad jag sysslar med. Så nu gör jag en halvhalt och flyttar fram ena höften bara. Det räcker.
Men såhär: Inför ett avbrott andas jag in och tänker mig avbrottet innan jag andas ut, eventuellt kramar med händerna (för direkt eftergift sedan!) och känner hur jag växer uppåt och nedåt. Tänker på att inte luta mig framåt eller bakåt.
I en övergång till snabbare gångart: samlar ihop, gör en halvhalt, driver med sits och ev skänkel. Men det här är svårt tycker jag. Ska öva imorrn ;)

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 696
Senast: Soapbubble
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar