fatta galopp - inte sparka/bocka

C

CC_

har precis börjat rida en ny häst då jag har sålt min sista egna för ca 1 år sen och tagit ett häst uppehåll sen dess... men iaf så längtade jag tillbaka och hittade en ponny att hjälpa till med ca 2 dagar i veckan. jätte fin liten hopp-ponny (med sin vanliga ryttare), men dressyr-ponny med mig:angel: dock finns de ett "problem" med henne, precis när man fattar galopp sparkar/blockar hon... både med mig och sin vanliga ryttare som inte ser detta som ett problem. jag själv hade dock gärna fått hästen att sluta med detta:cool: har försökt rida mer framåt, stanna när hon sparkar, fatta från skritt/halt/trav, på volt/rakt mm. men inget funkar riktigt bra... Några
tips?:laugh: eller nya ideer/tankesätt":laugh:

Sv: fatta galopp - inte sparka/bocka

först och främst, har ni kollat så att hästen inte har ont och att sadeln ligger som den ska?

enligt ägaren är hon kollad, och sadlen ligger bra:) hon är väldigt positiv till allt när man rider, och går kanon i gallopen sen...

Ja alltså fattar du för skänkel? Säte?

Min gamla häst fattade jag galopp enbart med sätet. Nuvarande hästen blir väldigt sur om jag använder sätet, han bockar och krummar sig. Han är utbildad att fatta för enbart ytterskänkel.

för skänkel:) att fatta galopp med sitsen hänger hon inte alls med på:D

Jag har samma problem med min medryttarponny och har inte riktigt löst problemet än men här är några tips som funkat bra hittils.
Hoppa över ett litet hinder in i galoppen - funkar bra om ponnyn bockar mycket och man mest vill hålla sig kvar.
Få en riktigt stor trav (efter ett tag ´funkar även skritt) med mycket bjudning och se till att hästen är beredd på galoppen. Sedan ger du bara ponnyn "plats" att galoppera, lätta lite i sätet och kanske lägga på skänkeln.
När hästen börjar bocka/sparka - bara driv, lätta inte på nån hjälp, det blir som en belöning för hästen. Stanna inte hästen, då lär den sig att den slipper galoppera om den bockar/sparkar.

Akta så att du inte låser fast hästen med handen i fattningen. Detta tror jag är den vanligaste orsaken till att hästar bockar i fattningarna.

Många ryttare har en tendens att gå bakåt med handen, alt. låsa den samtidigt som man ber hästen fatta galopp. Hästen försöker då "slå sig fri" genom att bocka.

Eftersom andra ryttare har samma problem med denna häst kan det också vara så att detta är ett beteende som hästen lärt in efter att gång på gång hållits fast i galoppfattningar. Bota isåfall förslagsvis med att bara galoppera i fri form och friskt tempo med fokus endast på framåt tills pållen får förtroende för ryttarens hand igen.

Ta hjälp av tränare för att reda ut var problemet ligger.

tack båda 2, ska tänka på detta:) och själv klart är tanken att ja ska få börja rida för tränare med ponny oxå, men har inte riktigt kommit dit än.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst