Fått sparken?

torsdag

Trådstartare
Jag har nyligen fått sparken från mitt jobb och det känns förfärligt och jag mår så dåligt. Jag vill inte berätta för folk och hur får man ett nytt jobb? Det är ju jobbigt att säga att man fått sparken när de frågar varför man slutat på förra stället...

Är det fler som fått sparken? Jag har aldrig hört om någon.. Hur ska jag hantera detta?

Anledningen är nog mest att chefen inte gillade mig men han hävdar att jag inte har den kompetens som krävs men de visste ju när de anställde mig att jag inte har någon utbldning.

Det är alltid svårt att komma med konkreta råd rörande vad man ska säga, då det beror på vem man pratar med etc. Det viktigaste är att dock att få fram att det inte var dig det var "fel" på, utan att du kanske inte passade bra för just den tjänsten på grund av anledning A och B (eller så).

Jag har blivit uppsagt vid två tillfällen och är nu konsult så då tar uppdragen slut tids nog. Jag skulle säga att ALLA tillfällen jag har slutat har fört något gott med sig. Kanske för att jag jobbar i reklambranschen, och vi byter jobb ganska ofta.

Oavsett vad chefens orsak var så kommer du hitta något som passar dig bättre. Antingen genom att du utbildar dig så du kan jobba med det du vill hos en liknande arbetsgivare eller att du hittar någon, eller något, annat som passar DIG bättre. Fundera på vad du vill, och gör en plan, så ska du se att det går bra!

Jag har fått sparken, de uppgav några luddiga anledningar som jag kunde motbevisa (mest behövde de nog bli av med mig innan jag blev fast anställd). Men orka stanna kvar där de inte vill ha en, jag fick betalt för att vara hemma en månad som avgångsvederlag. Så jag slappade på soffan i två veckor, sen fick jag jobb på ett call centre där de inte frågade så mycket om det förra jobbet (det är möjligt att jag hade sagt att det inte fanns tillräckligt med job och jag var sist in för det air också sant). Fick ett bättre jobb efter ett tag där.

Ringde farsan rätt direkt som tyckte att "äsch man har inte levt ordentligt om man inte blivit sparkad från ett par jobb innan man är 24".

Det är väl bara att säga att de inte tyckte du hade rätt kompetens? det är ju inte ditt fel direkt att de anställer dig utan den?

Jag har nyligen fått sparken från mitt jobb och det känns förfärligt och jag mår så dåligt. Jag vill inte berätta för folk och hur får man ett nytt jobb? Det är ju jobbigt att säga att man fått sparken när de frågar varför man slutat på förra stället...

Är det fler som fått sparken? Jag har aldrig hört om någon.. Hur ska jag hantera detta?

Anledningen är nog mest att chefen inte gillade mig men han hävdar att jag inte har den kompetens som krävs men de visste ju när de anställde mig att jag inte har någon utbldning.
Men har du fått avsked, alltså? Eller är du uppsagd? Av vilket skäl - arbetsbrist, personliga skäl?

För det påverkar ju en del. Är du uppsagd pga arbetsbrist så är ju inte det särskilt ovanligt, företag behöver dra ner ibland. Sök nytt jobb bara.

Jag har fått sparken två gånger. Den ena gången på grund av arbetsbrist när det gick dåligt för företaget. Och den andra... ...var kanske inte sparken direkt. Men vi kom överens om att vi inte kunde vara ihop längre och valde att gå skilda vägar.

När det gällde det andra jobbet så har jag bara sagt att det inte funkade, att jag inte hade rätt förutsättningar. Sällan någon som vill höra mer om den saken. Och när du söker nytt jobb antar jag att det går att säga att du slutat, inte att du fått sluta?

Som @Mabuse säger - det är milsvid skillnad mellan att "få sparken" i betydelsen bil avskedad, och att bli uppsagd.
Uppsagd kan man bli av olika skäl, exempelvis arbetsbrist eller personliga skäl. Avskedad blir man som regel inte med mindre än att man t ex begått brott i samband med jobbet, eller brustit allvarligt i lojalitet mot arbetsgivaren.

Uppsagd har jag blivit, p g a arbetsbrist när arbetsgivaren omorganiserade och drog ner på verksamheten. Det var rejält jobbigt just då, men trots allt övergående och sett i backspegeln landade jag hyfsat väl på fötterna ändå. Som så många andra stannade jag i yrket men bytte arbetsform till egenföretagare istället för anställd. Hade jag blivit uppsagd av personliga skäl så hade jag förmodligen försökt förhålla mig sakligt till det inför framtida arbetsgivare, och förklarat i korta drag om frågan ställts.
Avskedad har jag aldrig blivit.

Senast ändrad:
Jag har blivit uppsagd. Den officiella versionen är att det var ekonomiska skäl bakom. Några var tvungna att gå, jag var sist in och hade de arbetsuppgifter som var lättast att någon av de andra gjorde. Och en gick med på att gå i pension ett halvår i förtid.

Men det är inte kul för det. Särskilt inte när jag trivdes bra där med kollegor och arbetsuppgifter. Och bara hann vara där ett halvår, ekonomin gick mycket sämre än väntat efter sommaren. Det känns som om folk kommer ta för givet att det var mig det var "fel" på eller att det var personliga skäl bakom.

Men som någon annan skrev, man vill ju samtidigt inte vara kvar på ett ställe där de inte vill ha en.

Hej, jag har inte fått sparken men jag har anställt många genom åren, inklusive folk med lite tveksamma saker i sitt tidigare yrkesliv.
Jag skulle inte dra mig för att anställa någon som har fått sparken eftersom jag litar på mitt eget omdäme när det gäller människor. Och det finns det givetvis fler som gör.

Mitt bästa råd är att du söker ett nytt jobb så snart du orkar, för 'problemet' med en uppsägning tenderar att bli större om du också varit arbetslös länge. Vid en intervju säger du - om du får frågan - som det var att din fd arbetsgivare inte tyckte du hade rätt kompetens för jobbet. Om de inte frågar varför du slutade behöver du inte ta upp det. I ditt CV kan du ju bara ange att du avslutat en anställning, inte varför.

Försök också att hitta minst två referenspersoner som kan ge en rättvis bild av dig. Bäst vore om du kunde prata med din fd chef och komma overens om att hen berättar som du skriver att du inte hade den kompetens de behövde om någon vill diskutera det innan en anställning.

När det kommer till uppsägningar finns det ju en enorm gråzon. Alla som haft en tillfällig anställning kan ju i princip ha blivit "uppsagda" för en arbetsgivare har av någon anledning valt att inte behålla dem. Ofta har det naturligtvis varit på grund av att arbetsgivaren helt enkelt inte kunnat behålla dem, men jag har själv varit med om man avtackat folk efter projekt där det funnits planer på att korttidsanställa igen inom en ganska snar framtid. Det behöver inte betyda att den person som fick gå gjorde ett dåligt jobb, men att man hoppats få in någon mer engagerad.

Det finns alltid två sidor av saken och du är på inget vis en sämre kandidat till andra jobb för att det här hände, så lycka till med att hitta ett jobb du trivs med!

Jag blev uppsagd i januari i år och den officiella anledningen var arbetsbrist. Vilket inte var den riktiga orsaken. Orsaken var att jag hade varit sjuk för ofta. Förra året hade jag två olyckshändelser som resulterade i 2x6 veckors sjukskrivning. Ingen annan frånvaro. Sen fick jag jobb på bemanningsföretag i två veckor. Uppsagd igen pga av arbetsbist. Nytt jobb på annat bemanningsföretag. Där pajade min rygg och jag blev sjukskriven. Arbetsgivaren krävde att jag skulle jobba under min sjukskrivning och det vägrade jag förstås. Så jag blev uppsagd igen. Sen var jag arbetslös i 5 månader och nu har jag ett jobb som jag klarar trots mina smärtor i rygg och lår. Bemanningsföretag igen. Och jag har antagligen bara jobb fram till jul.

Inte fått sparken men vid ett tillfälle talat om vilken idiot chefen var och gick därefter ut genom dörren och kom aldrig mer tillbaks. Jag har aldrig varit med i nåt fack eller, jag var med i exakt en dag för att få anställning men det räknas inte ;) och anställningarna jag haft där gjorde vi klart att trivs vi inte med varann eller jobbet känns fel så är det sista arbetsdagen när det inträffar och jag kan iallafall rekommendera det till alla som är lite händiga och kan göra lite av varje. Det går att arbeta ihjäl sig utan att vara anställd märkte jag när jag startade firma sen för "arbetsbrist" finns inte. :)

Jag vill inte berätta för folk och hur får man ett nytt jobb? Det är ju jobbigt att säga att man fått sparken när de frågar varför man slutat på förra stället...
Att du inte hört att någon annan fått sparken är ju av samma anledning som du själv använder - du vill inte att någon ska veta. Och det är helt okej, man behöver inte skylta med att man fått sluta på ett jobb. Ha vilken officiell anledning du vill, men i slutändan var det ju så att det inte riktigt funkade på den arbetsplatsen vilket räcker som svar och då slipper du ljuga.

Nya jobb får du genom att söka nya jobb. Jag har sagt upp mig ett par gånger och blivit "ovän" med cheferna så jag inte kunnat använda de som referenser och då har jag sagt det till nästa arbetsgivare på intervjun när de frågar efter referenser. Har de då frågat efter någon fd kollega har de fått det annars har de fått gå tillbaka till cheferna innan förra anställningen, eller så har de fått lita på sitt eget omdöme. Det är ingen ny chef som någonsin ifrågasatt varför jag inte kunnat ge alla gamla chefer som referenser.

Jobbigt.

Jag vart uppsagd pga av konflikt på en tidigare arbetsplats jag vs chefen. Facket kopplades in och de fick köpa ut mig. Inget jag är stolt över och otroligt jobbigt när det väl skedde. Fick 6 månader betald hemmavistelse och företaget fick inte anställa någon på den platsen på ett år.

Under den tiden sa jag bara att jag gick pga av tvist. Kom inte överens med chefen. Vid arbetsintervju nämnde jag det inte. Hade fortfarande referenser från min gamla chef på det stället som jag unde använda som referens.

Shit happens Du är inte dålig för att du fått sparken ibland fungerar det inte bara. Förstår att det är svinjobbigt.

Stor lycko/styrkekram!

Lägger till, om det är så att du inte kan/vill använda chefen som referens om du söker nya jobb, för att ni inte kom överens, det går att använda kollegor. Eller tidigare arbetsgivare. Jag har min förra chef som referens fortfarande, tillsammans med en kollega/ansvarig på lägre nivå från det jobbet jag blev uppsagd från. Jag tror hen mycket väl skulle ge mig bättre referens/omdöme än den riktiga chefen.

Skulle även hellre fråga kollegor på mitt nuvarande jobb också, än fråga chefen. Kollegorna jobbar med en hela dagarna och vet hur man funkar. Min chef är aldrig ute på golvet, han vet helt krasst inte hur vi jobbar.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros