Jag har nyligen fått sparken från mitt jobb och det känns förfärligt och jag mår så dåligt. Jag vill inte berätta för folk och hur får man ett nytt jobb? Det är ju jobbigt att säga att man fått sparken när de frågar varför man slutat på förra stället...
Är det fler som fått sparken? Jag har aldrig hört om någon.. Hur ska jag hantera detta?
Anledningen är nog mest att chefen inte gillade mig men han hävdar att jag inte har den kompetens som krävs men de visste ju när de anställde mig att jag inte har någon utbldning.
Hej, jag har inte fått sparken men jag har anställt många genom åren, inklusive folk med lite tveksamma saker i sitt tidigare yrkesliv.
Jag skulle inte dra mig för att anställa någon som har fått sparken eftersom jag litar på mitt eget omdäme när det gäller människor. Och det finns det givetvis fler som gör.
Mitt bästa råd är att du söker ett nytt jobb så snart du orkar, för 'problemet' med en uppsägning tenderar att bli större om du också varit arbetslös länge. Vid en intervju säger du - om du får frågan - som det var att din fd arbetsgivare inte tyckte du hade rätt kompetens för jobbet. Om de inte frågar varför du slutade behöver du inte ta upp det. I ditt CV kan du ju bara ange att du avslutat en anställning, inte varför.
Försök också att hitta minst två referenspersoner som kan ge en rättvis bild av dig. Bäst vore om du kunde prata med din fd chef och komma overens om att hen berättar som du skriver att du inte hade den kompetens de behövde om någon vill diskutera det innan en anställning.
När det kommer till uppsägningar finns det ju en enorm gråzon. Alla som haft en tillfällig anställning kan ju i princip ha blivit "uppsagda" för en arbetsgivare har av någon anledning valt att inte behålla dem. Ofta har det naturligtvis varit på grund av att arbetsgivaren helt enkelt inte kunnat behålla dem, men jag har själv varit med om man avtackat folk efter projekt där det funnits planer på att korttidsanställa igen inom en ganska snar framtid. Det behöver inte betyda att den person som fick gå gjorde ett dåligt jobb, men att man hoppats få in någon mer engagerad.
Det finns alltid två sidor av saken och du är på inget vis en sämre kandidat till andra jobb för att det här hände, så lycka till med att hitta ett jobb du trivs med!