fastsättning på gången???

Atlas

Trådstartare
Vad har ni att sätta fast hästarna med? Kedjor/plastkedjor,grimskaft,rep? Balsnören längst ut? Vi skulle helst fästa våra i taket, är det någon som har erfarenhet av det??

Sv: fastsättning på gången???

Det bästa enlligt mitt tycke är att sätta ringen så högt upp som möjligt ca vid huvudhöjd med hästen när den har huvudet rormalt:)

Fästa högt på boxväggarna (översta öronspetsen på häst 1,73 i mankhöjd).

Kedjor i metall med en platt gummipackning mellan hake och kedja. Fungerar som lite resår men går sönder om det händer en olycka.

Grimskaft med panikhakar, fästa rätt långt upp (1,70 kanske?)
Varför vill ni fästa i taket?
*nyfiken*

Hos min tränare har de fäst upp i taket. Tycker att det fungerar bra.
Själva har vi gjort 2 pollare med fäste på ca 160. De har precis kommit på plats i mitt nya stall, men vi är inte inflyttade ännu så det är inte testat.
Jag har dock inga problem med häst som drar och slänger sig, så jag sätt nog bara upp vanliga grimskaft med panikhakar för säkerhets skull.

Har fyra ställen som man kan ställa hästar på gången. Har satt ringarna i ungerfärlig mankhöjd på de olika hästarna, shettis till D-ponny. Däri sitter grimskaft med såndär knut som man löser upp med ett ryck (inte om hästen rycker utan en människa. Kommer inte ihåg vad de kallas. Ute har jag någon bindring också men, där sitter de lägre. Står ute ibland när det är fint väder fast inte när det är flugsäsong.

Dels så är inte boxstolparna på samma ställe på bägge sidor då en sida har fölboxar så då tycker jag inte det finns något riktigt att fästa i..dels då vi har allt fr 86cm till 1.70 på våra hästar tänkte jag att taket kanske skulle funka bäst. Har för mig att jag någongång läst att man ska fästa så högt upp som möjligt för skaderisken...
Men det är en bra bit upp till taket:smirk: Rasslar kedjor mkt? Grimskaft med panikhake har vi i dom andra stallen ,men nu när det är alldeles nytt vill man ju tänka till lite. Undra vad jordbruksverket rek? För alldeles säkert har dom synpunkt om det också, hade precis satt krubborna för högt:crazy:

Atlas skrev:
Vad har ni att sätta fast hästarna med? Kedjor/plastkedjor,grimskaft,rep? Balsnören längst ut? Vi skulle helst fästa våra i taket, är det någon som har erfarenhet av det??
Hyrde box i ett stall där kedjorna var fästade i taket. Funkade utmärkt. Där hade dom kedjor med slang över och panikhakar.

Men om du har så stora skillnader i storlek på hästarna, blir det då inte lite knepigt med längden på uppbindningslinorna?
Shettisen måste ju ha mycket längre linor för att de ska nå ner till hans huvud än vad den stora ska ha.. får inte de stora "för mkt" lina då?
Lite fundersam bara.

Mm kanske...usch det var svårt det här. Får väl bli vanliga grimskaft

I vårat stall så står mina två islandshästar och fem stora hästar. Där så ställer vi upp hästarna i gången med grimskaft som sitter HÖGT upp på väggarna. Så jag som har små hästar fick helt enkelt sätta dit extra grimskaft som är längre åt mina hästar. Så vi har med andra ord två grismakft på varje sida. En kort och en lång så att det ska passa både de stora hästarna och våra små hästar. Så har jag satt fast panikhakar på mina grimskaft då jag har en unghäst som jag skulle vilja kunna få loss snabbt om något skulle hända! Fungerar utmärkt!

Så om du har shettis och störrre hästar så är det väl bara sätta två grimskaft i två olika längder då? Så passar det juh både de små och stora hästarna?

Jo, det var ju bara det att när man byggt helt nytt och vill ha det väldigt bra och stilfullt hade jag tänkt att d kanske finns nåt "nytt" snyggt. Grimskaft är ju inte jättesnyggt...tycker jag i allafall. Sedan är ju stolparna inte precis mitt emot varandra och sätta fast i gallret vill vi inte!! Praktiskt vore ju om det fanns fjädrande skaft kanske:crazy: MEN det är ju jag som tycker så om min gång och mitt stall, självklart har ju alla som man vill!! Tack för alla svar, vi får väl tänka:confused: vidare

Köp ordentliga gummigrimskaft med karbinhakar i båda ändarna. Sätt upp två ringar på varje sida om gången. En låg och en hög. Det är plätt-lätt att flytta de här grimskaften till lämplig ring.

I ett stall jag jobbat i använde vi rep av nåt syntetmaterial på stallgången.
Repen var ihåliga och "självlåsande", man drar repet genom ringen det ska sitta i och petar in ett par tre dm av änden genom ett hål man pillar upp i repet, sen drar man i repet så låser det sig själv.

Lite svårt att förklara, men betydligt snyggare än vanliga grimskaft med knutar och skramlar inte som kedjor.

Angående höjden på uppbindningen så är hästens mankhöjd lägsta uppbindningshöjd. Taket fungerar säkert bra.

Går det inte att fixa en skarv till småponnyerna av samma rep som ni sätter på gången?? En repstump med grimskaftshake i ena änden och en vanlig rund ring i den andra.
Fäst den runda ringen i haken dom stora hästarna har i grimman, VIPS ponnyanpassat, enhetligt och snyggt!

Vi har några speciella gummigrimmskafft som är super!!!

Töjer sig om hästen drar mycket, kastar sig eller så men drar sedan tillbaka... upplever att det är väldigt skolande hästen sitter fast men inte så stumt som med tex gedjor:idea: och lär sig att stå i gången!!!

Som när unghästen skulle bada för första gången och helst av allt ville springa därifrån (med balsnören hade han slitit sig) men han drog och drog i gummi grimskaften, kom en bit och fick på så sätt inte panik men fattade snabbt att det inte lönade sig och stod fint stilla sen:) och har gjort sen dess:bump:

Vi har kedjor, med balsnören i (svårt att förklara...)
Mene vi har fäst våra precis under taket på väggarna... det är väl ....2,10 till tak kanske...
och så en lååång kedja behövs!

Novalee skrev:
Vi har några speciella gummigrimmskafft som är super!!!

:

Var får man tag på sådana? Jag har sett nåt sånt i nåt stall och tänkt att såna måste jag köpa, men sen inte hittat dem nånstans.

vi har fastsättningar som är gjorda av rep (naturligt) med panikhake längst ner, men har på unghästen osv balsnöre fast satt i grimman för att spänna fast panikhaken där i om hästen skulle bli rädd eller får panik kommer den loss. Hade förut kedjor med balsnöre och sedan panikhake, vart hästen rädd rök den sig loss och hades sedan panikhaken sittandes i grimman, men jag tycker dom här repen jag har nu med panikhake och balsnöre i grimman funkar bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 896
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 121
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar