Fastnar i stamtavlan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
S

Sentenced

Ok.. säg att en häst har toppenfin stam och har t.ex anlag för dressyr.. Händer det inte att folk kan fastna lite för mycket på hästens stam och bara för att generna finns där så "ska" den gå dressyr.

Om hästen inte tycker att det den "ska" göra är roligt.. Alltså jag hörde en tjej säga(som själv har en häst med fin stam som hon köpte för att tävla med)- "Om hon vill ha en häst att lulla ut i skogen med så kanske hon istället borde köpa en travare."

(VILL INTE ATT DETTA BLIR NÅGON DISKUSSION ANG TRAVARE :idea: )

Men alltså.. om man har en häst som iofs har fin stam men som någon sen mest rider ut med, ser man då detta som ett slöseri eller liksom "synd på en så fin häst".. :confused:
Finns det inte risk att ryttare till hästar med fin stam envisas med att träna en speciell gren och bara fortsätta och fortsätta även fast hästen kanske inte har rätt psyke?

Aj fan vad rörigt det blev nu.. hoppas någon begriper vad jag babblar om! :p

Sv: Fastnar i stamtavlan?

Jag tror absolut att du har rätt, baserat på vad jag upplevde i somras när jag letade häst. Jag ville ha en dressyrhäst, men jag är samtidigt av den uppfattningen att man inte ska harva på banan VARJE dag, utan varva med något litet hinder och uteritter. Jag fick i alla fall se många förvånade säljare som knappt förstod vad jag menade när jag undrade hur hästen var att rida ut på - "det här är faktiskt en dressyrhäst, inte en promenadhäst" - för det gjorde de aldrig. Vad är det för ett hästliv? Dessutom träffade jag på flera som trodde att jag var galen som tänkte släppa ut hästen på bete, för det är ju så farligt.

Till slut köpte jag i alla fall en Maistic-dotter med mycket goda förutsättningar för dressyr. Hon hade heller aldrig ridits ut innan hon kom till mig. Nu är vi ute mest hela tiden (tränar även ute så länge det går innan vintern kommer) och hon mår bara bra av det - synd bara att hon inte hade upplevt detta som yngre, för nu är hon otroligt tittig även om hon är cool i botten och det tar tid att vänja henne vid alla konstigheter ute.

Jag var ute och letade häst i våras. Rider väldigt gärna dressyr men för mig är det viktigt att jag kan komma ut i skog och mark med hästen också. Var på det klara med att jag INTE skulle ha en unghäst då jag känner att jag gjort mitt i den vägen (man blir feg med åldern!). Tittade på en trevlig 9-åring vars härstammning jag inte minns i hasigheten nu. Men... det gick inte att rida ut på hästen. Han var aldrig riden ute, han var helt enkelt bara "dresserad" i ridhus och på ridbana. Red man ut kunde han gå på bakbenen, stora hästen. Då kände jag att neej, då kan jag lika gärna köpa en unghäst som att börja stimma med denna stora häst.

Det blev en unghäst, 4 år e: Acacio - Cortez. Mestadels hoppstam ja, men rör sig väldigt bra och det är tänkt att jag skall rida dressyr med honom. Hoppstammade hästar brukar ju ofta ha bra gång. Men... jag har sett honom hoppa också och det känns som att det förpliktigar lite där också. Någon hoppryttare är jag dock inte så då måste jag ut och leta ryttare i så fall. Vi får se vad det blir. Han fungerar i alla fall både i skog och mark och på ridbanan och det är huvudsaken. Jag skall ha min häst till att ha trevligt och rida det jag vill på, sen gör det ju inget att han är en hyfsat bra häst heller...

/loy

Jag köpte en häst till hoppning (Alméto Z - Hertigen), men så blev jag lite rädd för att hoppa efter en ordentlig avsittning i samband med hoppning på en annan häst. Ville då satsa på dressyr istället och var lite i valet och kvalet om jag skulle satsa på en renodlad gångartshäst. Men min hopphäst har en mycket bra gång, så jag tänkte om att varför inte behålla honom trots han är hoppstammad, han kan ju röra sig. Min syster som tävlar mycket i dressyr (msv) har också en hoppstammad häst. Man ska inte stirra sig blind på stammen utan titta på individen, däremot kan stammen vara en vägledning om hästens förutsättningar för antingen det ena eller andra.

Mmm detta är ju inget generellt för hästfolk utan är nog ett ganska mänskligt resonemang.

Hur många är det inte som försöker påverkar sina barn?
Ett synnerligen teoretiskt begåvat barn får omkring sig många besvikna om denne väljer att tex läsa estetiskt, praktiskt tex hästgymnasium med drömmen om att bli ridlärare.
Det ses som bortkastad talang - likt att låta en bra dressyr/hopphäst luffsa i skogen.

Sedan om man har en hoppstammad häst som hoppar likt en kråka men springer som en dansös så nog tycker jag det är vanligare att man antingen säljer hästen eller försöker ta tillvara på den talangen som uppenbarligen finns.

Det viktigaste för en häst är förstås att den får göra något den trivs med. Om sen hästen älskar att hoppa fast den är dressyrstammad ska den förstås få hoppa!

En stam kan ge en fingervisning åt vilket håll en häst bör ha talang men är förstås inget facit.

Strauss som gick svår internationell drssyr är pappa till Artist som gått svår internationell hoppning, och Magini som gått svår hoppning är pappa till Briar som går svår internationell dressyr.

Om jag ska köpa en ridhäst har stammen betydelse, men är inte avgörande. Om jag ska köpa ett avelssto är hennes stam förstås viktigare eftersom man i avel inte bara kan se till individen utan också måste se vad som finns längre bak.

"Magini som gått svår hoppning är pappa till Briar som går svår internationell dressyr. "

men Briar kan hoppa!! det var bara det att han råkade hamna hos Jan Brink som är dressyr ryttare och då blev det en dressyrhäst. han hade lika gärna kunnat hamna hos en hoppryttare tror jag och gått i samma klasser.

Klart att jag vet att Briar kan hoppa!

Tråden handlade ju om användning kontra stam, och jag tog honom som exempel eftersom han inte används så som stammen indikerar.

Man får ju se till individen. En häst med dressyrstam har kanske lite bättre förutsättningar för dressyr/gångarter än en hoppstammad men det finns ju många exempel (inte bara Briar-Magini och Artist-Strauss) på att det kan bli bra trots "fel" stam.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 195
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 572
Senast: Ceta
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka