Fastnade i eltråd...

Sv: Fastnade i eltråd...

usch, vad hemskt med din häst. Hoppas att det löser sig. Vilken veterinär, en sådan felbedömning ska ju bara inte få ske (iofs helst inge felbedömningar alls).

Måste bara tillägga att det nog är lite olika med distriktare. Råkat ut för en del dåliga men vet en distriktare som arbetade på Helsingborgs djursjukhus innan, som "gjorde" en kompis häst frisk efter massor av felbedömningar från andra håll innan. Det känns skönt att veta att det finns någon riktigt bra distriktare iaf.:)

Tack alla som svarat!

Nej jag har inte anmält distriktaren. har diskuterat det en hel del och kommer förmodligen inte att göra det. Däremot kommer vi ta ett snack med vet.stationen, då vi vet hur utgången blir. De måste få veta att/vad de gjort fel.

Är svårt, varje fiber i min kropp vill "hämnas", men samtidigt tänker jag på framtiden och de tillfällen jag måste använda distriktarna (vaccinationer m.m.)

Ingen som har varit med om någon liknande skada?
Hej du borde anmäla detta. Dom gör så mycke fel då behöver dom få reda på det.
Min häst skadade sig förra sommaren. Distrikts vet va rädd för hästen. >Han va ko lugn. Gav så mycket lugnande att han somnade ramlade under bommen på väg till skara.
De behöver få veta sina fel
lycka till med din polle

Bra att du iaf ska ringa och påpeka vad som hänt! Man kan ju fortfarande anmäla efteråt om man anser det.

Håller tummarna för att du får hem tjejjan snart!!

/ Therese

Jag uppfattar det som en grov felbedömning eftersom Skaras veterinärer ifrågasatte distriktarens bedömning (ej skena, ej smärtlindring, ej hjälp att tvätta/lägga om m.m.).

Senan satt fast "lite grand", släppte när vi kom till Skara pga av att Guardi sparkade i väggen då hon inte ville att vet skulle undersöka såret. Hoven släppte då helt, hängde som en trasvante. Vet i Skara menar att man därför måste ha skena då sår som går enda in till benet som regel skurit av senan totalt el till största delen = släpper helt vid en lite spark etc.

Helt otroligt att lill-pluttan gick rätt på transporten, stod som en ängel i transporten i ca 3 timmar och sen backade rakt bakåt.:love: Annars hade det kunnat gå mycket illa. Tur att man lasttränat så pass mycket! Vi hade änglavakt.:crazy:

Tires, tack för stödet!!!! Det var skönt att prata härom dagen. Dyr telefonräkning bara!:angel:

Jag tycker att du bör ta kontakt med distriktsveterinären, eller det allra bästa hade varit om veterinären på djursjukhuset kunde diskutera med distriktsveterinären. Detta bör helst göras INNAN man diskuterar med djurägaren angående en annan kollegas behandling... Det finns antagligen en god anledning till den behandling som sattes in.

Som veterinär, och fd distriktsveterinär, vet jag att det är ibland svårt att bedöma vissa skador i fält, något som är uppenbart efter ett par dagar, kan vid första undersökningen se helt annorlunda ut. Det viktigaste är att man har en dialog med djurägaren och om det blir problem, bör man göra ett återbesök alternativt remittera hästen in till klinik/sjukhus. Tyvärr är man inte stålmannen och har röntgensyn eller liknande, och ofta är förhållanden helt annorlunda i fält- man är utan assistent (ja faktiskt är djurägare inte alltid bra på att hålla sin häst stilla...), utan bra belysning, finns ibland ej bra uppstallningsplats osv... Man gör det bästa av situationen, och klarar man ej av att ge den vård som behövs remitterar man. Veterinärer är dessutom också bara människor. Alla gör bedömningar, och ibland kan det vara mindre bra sådana. Detta gäller ALLA veterinärer, distriktare såväl som personal på djursjukhus!

Jag blir arg när jag läser här på bukefalos hur man väldigt ofta klankar ner på distriktare. OFtast är det bra veterinärer, men som sagt, förhållanden ute i fält går ej att jämföra med att stå inne på en klinik och ha alla hjälpmedel! Och numera är en distriktsveterinär van vid hästar, då det på de flesta distrikt finns mer hästar än lantbrukets djur. Att vara så kategoriska som många är här på sidan mot distriktare, är bara barnsligt. Självklart finns det vissa veterinärer med bättre och mer erfarenheter och mer intresse för häst än andra, men vi har alla en 5,5 års utbildning, och distriktare duger till mycket mer än "bara vaccinationer"!

/Flizan, leg vet, numera privatpraktiserande med amb hästpraktik (och en och annan kossa samt smådjur...)

Självklart finns det duktiga distriktare. Distriktaren det handlar om i detta fall är ökänd, denne kallas koveterinär av en anledning. I detta fallet så var det en allvarlig missbedömning från dennes sida. Bland annat genom Tires har jag varit i kontakt med distriktare i andra län och blivit mycket imponerad. Men här omkring är folk rädda för att ta ut distriktaren vid allvarliga skador. Nu förstår jag verkligen varför, även om jag inte tidigare tvivlade på de berättelser vänner berättat.

Tires: Ja ibland är sambon bra att ha!:D

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
704
· Visningar
51 459
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: vildeld
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 951
Senast: skuggi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 382
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V