Fastnade i eltråd...

zeus

Trådstartare
Ja, det lyckades min 2-åring med i slutet av Juli. Det var det värsta jag varit med om, mycket traumatiskt att se och inte kunna hjälpa donnan med smärtorna.:cry: Såret är på höger bak, på fram- och utsidan. På framsifdan går såret ända in till benet...

Min distriktsveterinär tyckte att det räckte med boxvila någon vecka, sen skulle hon bli bra... Vet undersökning tog ca 30 sekunder, fick själv göra rent såret, ingen skena sattes på (vilket krävs vid denna typ av skada, vet jag nu:crazy:).

Kändes inte helt OK så jag tog kontakt med kliniken i Skara = fick akuttid direkt. Det konstaterades att sträcksenorna är av. Som tur är så är djupa böjsenan oskadad. Nu har hon stått där i 6 veckor, och såret har precis börjat läka. Hon har fortfarande ingen tåsträckarfunktion.

Finns det någon som har haft denna typ av skada? Hur såg rehabiliteringen ut? Hur lång tid tog det?

*orolig*:(

Sv: Fastnade i eltråd...

Stackars dig!
Det kan inte ha varit kul. Jag har aldrig litat på distriktsvetrinärer.
Den som ja hade till min förra häst sa att hästen var halt på frambenet. När vi åkte till åby var det inte benet utan ryggen!

Hoppas din polle blir bra snart!

Ja, vad hände igentligen, var elen på?
Skulle du ta in hästen eller såg du inte det hela när det hände?

Ja, elen var på...

Nej jag såg det inte. Hade på sadel och hängde lite på fm. Hade varit inne ett par timmar när jag fick ett samtal från en av våra inhyrningar; - Du måste komma NU.

Jag förstod direkt att någon av hästarna var allvarligt skadade, värsta adrenalinchocken direkt.

Förmodligen har hon hoppat ut, men satt ner bakhoven lite för tidigt. Dagen innan hittade jag henne nämligen i vinterhagen. Hon hade hoppat dit från sommarhagen, staketet var helt orört och de andra hästarna var kvar i sommarhagen.

Kellog:

Nej jag litar inte heller på distriktare, framför allt inte nu...

Hade jag lytt hans råd, hade jag inte haft pluttan kvar idag. När sträcksenorna går av kotar hoven över = de krossar benet om de inte har någon skena som håller upp hoven.

Kolla Freyrs tråd "Jä**la skit!", där finns fler exempel på den typen av skador.

Är urkass på att länka så du får leta själv :angel:

Anmälde du distriktaren? Det borde du verkligen göra eftersom h*n gjort sig skyldigt till grov försumlighet!!

Håller tummarna för att din pålle blir bra!

Hej! Vilken fruktansvärd otur... :( Har själv bara positiva erfarenheter av distriktare men jag har väl haft tutren att få ut sånna som har varit bra på häst.

*KL* Min häst fastnade i eltråden i våras, som tur va gick inga senor men det blev ett rejält sår strax nedanför hasleden. Idag sex månader senare är såret i princip antligen läkt.

Se till att få med dig ordentliga råd för sårskötsel osv från kliniken!

Lycka till med pållen ;)

Tack alla som svarat!

Nej jag har inte anmält distriktaren. har diskuterat det en hel del och kommer förmodligen inte att göra det. Däremot kommer vi ta ett snack med vet.stationen, då vi vet hur utgången blir. De måste få veta att/vad de gjort fel.

Är svårt, varje fiber i min kropp vill "hämnas", men samtidigt tänker jag på framtiden och de tillfällen jag måste använda distriktarna (vaccinationer m.m.)

Ingen som har varit med om någon liknande skada?

Vad spelar det för roll att du måste använda veterinärstationen för vaccinationer i framtiden? Tror du att de nekar att komma ut till dig för att du anmäler ett så grovt fel? Jag är ledsen men jag tycker att du gör övriga hästägare i ditt distrikt en björntjänst genom att inte anmäla. Nästa gång denna vet inte orkar/bryr sig att göra sitt jobb ordentligt är det kanske inte en vettig hästägare som i alla fall kör iväg till klinik.

Ja det är möjligt att du har rätt. Det kanske inte räcker att ge vet informationen. Vet inte, är allmännt trött och förvirrad av allt.:cry:

hej..
Gud vad hemskt!!
Känner igen detta allt för väl...
Men det gick inte lika bra för min häst.. Hon fick på plats på kliniken..:cry:
Det var den gamla sortens eltråd, den med ståltråd i...
Hon skar av sig alla senor runt om, skadade ligament, skalade av huden runt om så det var ett va 20cm öppet sår hela vägen runt. Inget att sy i..
dessutom så fick hon panik i djurambulansen och slog av benet.
Detta var min tävlingshäst och ögonsten, då jag hade haft henne i 3½år och fick henne som vanvårdad, livsfarlig och misshandlad 6 åring..

ush.. detta väcker hemska minnen till liv..
Hoppa sverkligen att din häst kommer bli bra!!

men ett tips.. byt till den nya "safe"-tråden som är uppbyggd på plast och korta, tunna metalltrådar som går av om den utsätts för något sådant.. kostar jätte mycket, men kan säga att hade jag haft det, så hade min häst levt idag... :cry:

Skifting:

Tack för stödet, är verkligen jobbigt... Man känner sig så liten på jorden, fruktansvärt med din häst:(.

Har föresten skaffat sådana man skarvar tråden med. Fick tips av vet i Skara om det. Man spänner inte åt dem lika hårt som normal, då släpper de ifall en häst fastnar i stängslet. hellre lösa hästar än trebenta hästar. Detta rekomenderar även flera hästaffärer jag varit i kontakt med!

förstår det... men du ska se att det går jätte bra.. din häst är ju ung, och då har de jätte fint läkekött..
Håller tummarna för dig.

Anmälde du distriktaren? Det borde du verkligen göra eftersom h*n gjort sig skyldigt till grov försumlighet!!

Håller tummarna för att din pålle blir bra!
Är du kompetent att avgöra om det är fråga om grov försumlighet??
En skena kan användas om hästen har problem med överkotning men behövs långtifrån alltid. TS beskrivning att överkotningen skulle krossa benet skulle ev kunna hända i ett extremfall där hästen får springa fritt innan den lärt sig att kompensera för skadan men normalt sett räcker ofta stödbandage o vila vid sträckseneskador.
PL

Att veterinären "undersökte" hästen i 30 sekunder när det senare visar sig att en sena är av tycker jag är grov försumlighet. Att hästen dessutom har behövt veckor av klinikvård på en skada som veterinären tyckte att ägaren skulle fixa med själv gör att JAG tycker att h*n gjort sig skyldig till grov försumlighet.

Men du har helt rätt i att det inte är jag som dömmer, och alla är ju oskyldiga till motsatsen är bevisad.

Kellog:

Nej jag litar inte heller på distriktare, framför allt inte nu...

Hade jag lytt hans råd, hade jag inte haft pluttan kvar idag. När sträcksenorna går av kotar hoven över = de krossar benet om de inte har någon skena som håller upp hoven.

Stackars er :(.
Vissa kan vara bra, jag tar endast ut dom när det gäller småsaker.
Vaccinationer m.m.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
704
· Visningar
51 455
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: vildeld
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 951
Senast: skuggi
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 382
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V