fästingterror

S

__Stilett__

har vi fortfarande. jag har blivit tilldelad en hage där det förekommer mkt fästingar. tyvärr finns det inget annan hage att väla på och den är stor och fin i örvrigt.
Men jag får plocka fästingar nästan varje dag och ibland inte bara en :( Jag är livrädd för att detta slutar illa på ngt sätt med tex borrelia. Jag vet inte vad jag ska göra, senast igår fick jag ta bort en. och dom sätter sig oftast på huvudet.
Finns det ngt jag kan ge för att förhindra ngt?
Massa vitlök? ngn spruta?
är vaccinerad mot botulism, hästinfluensa, och stelkramp.

Switch (insektsmedel) ska ju hjälpa mot fästingar. Jag har använt detta på mina hästar och aldrig sett någon fästing. För ett par veckor sedan tog jag blodprov för säkerhet skull på min ena häst (som haft erlichia) men han var helt "ren".

hört att araber ej kan ha switch pga sin tunna hud?
men den andra som är mest drabbad skulle säkert kunna ta det..får man sätta det även på huvudet? typ vid ganashen?

tack för tipset

Man häller det längs ryggraden (dock ej i sadelstaden) så tas det upp av blodet. Dvs huvudet borde skyddas även om man inte kladdar på det just där. Jag har också hört att araber kan vara känsliga, du kanske kan låna av någon och testa lite försiktigt. Det är rätt dyrt 300-400 kr, dock är en borrelia/erlichia-behandling betydligt dyrare 3000-4000 så det kanske kan vara värt det.

Hej!

Jag använde Switch på mitt arabsto hela sommaren utan problem. Testade först på en mindre yta i 24 h, och fick ingen reaktion, sen körde jag! Funkade väldigt bra, inga fästingar.

/R

Det tas väl ändå inte upp av blodet!? :crazy:

Det jag läst så häller man det i ett tunt band i mankammen och sen utmed ryggraden förutom där det är risk för skav, tex där sadeln ligger. Sedan sprids det ut i hårremmen av fettet i pälsen på hästen.

Vi hade Switch på stallets 3 araber i somras utan problem. Är du osäker på hur känslig din häst är kan du ju hälla på lite först och se om den reagerar.

Switch skall fördela sig i hårremmens fett. Jag har använt det i många år, på alla våra hästar ända sen jag fick avliva min gamla tävlingshäst i sviterna efter erlichia.

Jag häller inte på det direkt på hästen från förpackningen, tycker det kommer alltför mycket och blir för koncentrerat på liten yta. Har en gammal acetonflaska i plast med pip (dålig plast löser Switch upp) som jag använder för att fördela medlet. Drar en tunn sträng från öron till svans, men också där fästingarna gärna sätter sig, flanker, bringa, undersida hals, ganacher osv. Medlet skall ju ändå fördela sig över hela hästen, så jag hjälper det bara på traven ;)

Har ganska fästingrikt i vissa av våra hagar, men har inte fått mer än någon enstaka fästing per sommar på 6 hästar när vi använt Switch. Dock tycker jag det behövs var 3:e vecka, vid längre intervall fungerar det sämre i alla fall hos oss.

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 824
Senast: Björk
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 347
Senast: cirkus
·
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 424
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2