Fästingskydd för liten hund

Sv: Fästingskydd för liten hund

Men då måste väl veterinärerna ha fakta bakom sina påståenden vilket inte finns i det här fallet.
PL

Men då måste väl veterinärerna ha fakta bakom sina påståenden vilket inte finns i det här fallet.
PL

Min vet frågade mig om det var Collie i min hund(blandras)för Collie kan vara över känslig mot fästing medel sa hon.Det är ju lite otäckt när den ena vet säger att dom är över känsliga och den andra säger att dom inte är det.

Min vet frågade mig om det var Collie i min hund(blandras)för Collie kan vara över känslig mot fästing medel sa hon.Det är ju lite otäckt när den ena vet säger att dom är över känsliga och den andra säger att dom inte är det.

Jag har en hund som har MDR1, alltså dubbelbärare av MDR1 genen, och tål inte Ivermectin och en del andra simpla saker som imodium, stor risk att han dör om han får i sig det. Det är det som Collie och vissa andra raser inte tål.
Min uppfödare tyckte jag skulle köpa frontline till min hund, det använder hon på sina, och hon har och har haft hundar som är bärare på MDR1 och dom som har MDR1.

Du kan läsa mer om det på denna länk. http://www.windhound.com/eng/mdr1.htm

Där står det mycket information och man kan länka sig vidare till forskningsidor om MDR1.

Mehn,det står ju på engelska det orkar inte jag läsa vid den här tiden på dygnet.Jag viskar så att Peter Lundin Inte hör"Jag litar på min vet".

Hej!

På apoteket finns det tre olika receptfria preparat mot fästingar, exspot, scalibor och frontline. Om du är riktigt äcklad av fästingar skulle jag hellre använda exspot eller scalibor än frontline. Exspot (lösning) och scalibor (halsband) innehåller samma aktiva substans, som utöver att ta död på fästingarna också avskräker dem från att bita fast. Frontline tar död på fästningarna, men det avskräcker dem inte från att bita sig fast. Fördelen med frontline är att den ofta är lite snällare om hunden har känslig hud + att den inte är giftig för katter.
Hoppas du ursäktar mitt lite röriga inlägg, men summa sumarum är exspot och scalibor effektivast, men frontline "snällast".

Mvh /Christina

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 079
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 895
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 067
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023