Fästingskydd för liten hund

Ainon

Trådstartare
Ska till Blekinge närmare bestämt Bromölla, som jag förstått är värsta fästingnästet :crazy:, de två första veckorna i augusti.

Behöver ett bra fästingskydd till hunden som funkar att ha på små (under 2kg) hundar.
Gärna något där fästingarna inte enns hoppar på hunden eftersom jag är löjligt rädd för de där krypen :o

Förslag?

Sv: Fästingskydd för liten hund

Fick konstaterat idag att min hund har borrelia.
Frågade veterinären vilket medel som hjälper egentligen. kan inte ha det där giftet till henne, det är en collie. Men han sa till mig att det är inget som hjälper egentligen. Haft örtblandning sprutat i pälsen, citronhalsband och bärnstenshalsband. plockar ungefär 5-10 varje dag ändå...

Jag har Exospot till min hund.
Det finns till både små, mellan och stora hundar.
Fråga på apoteket.

Min hund har haft Borrelios sedan 2003.
Men han mår ganska bra i alla fall..
När han får ont så får han smärtstillande.
Men han är pigg och glad!!

Han blir sämre vissa perioder då det är ruggigt och kallt ute, men för det mesta är han piggelin!!

Fick konstaterat idag att min hund har borrelia.
Frågade veterinären vilket medel som hjälper egentligen. kan inte ha det där giftet till henne, det är en collie. Men han sa till mig att det är inget som hjälper egentligen. Haft örtblandning sprutat i pälsen, citronhalsband och bärnstenshalsband. plockar ungefär 5-10 varje dag ändå...

Hur yttrar sig sjuk dommen på hundarna?

--------------------------------------------------------------------------------

Hon började äta dåligt efter löpet i mars, men gav henne tid. Hon åt bättre sent på kvällen, så det var inte så mycket med det just då.
Men magen kurrar och nu de två sista veckorna såg det ut som om hon hade ont att tugga. Tog in maten och spottade ut den, och in igen. Gjorde ont att se henne sådan så vi åkte givetvis till vet.
Trodde hon hade ont i munnen. Han gich igenom henne, men hon är pigg och glad, rund om magen :-) hade hon magrat hade jag givetvis sökt tidigare!
Tog röntgen på livmodern, collie har stor chans att få livmodersinflammation efter löp. men den var helt normal.
Hon fick äta "losec mups" för sura uppstötningar och magkatarr" och tyckte jag märkte en skillnad, bytte foder oxå oxh blötlade det. allt för hon skall äta. Idag fick vi svaret, Borrelia.
Så egentligen hade hon inget "sjukdomstecken"!
men plockar ju oxå 5-10 små jävlar varje dag...

På min hund var det som så att han började halta.
Hältan flyttade dock runt på honom..
Ena dagen haltade han på ett framben, sen kunde det vara bak osv..

Jag trodde först att han hade sträckt sig eftersom han är en väldigt aktiv hund... (korsning Border Collie/Labrador)..

Jag ringde till veterinären och for in med honom.
Blodprov togs och veterinären gjorde ett snabb-borreliatest.
På en kvart ungefär (har jag för mej, kan ha varit en halvtimme..)hade vi provsvaret...
Borrelios.....

For till apoteket med receptet och hämtade ut penicillin samt smärtstillande (Metacam).

Fy
Jag har en hund som är lite sådan
Hon är slö, äter dåligt leker inte,sover mycke,ingen feber, Men vi skall operera bort tonsillerna på hene på torsdag.
Hon har haft problem med halsen.
Kanske kan be honom ta ett borelia prov

Min hade sådan hälta i höstas, men då var de inga fästingar. Dom trodde det kunde vara växtvärk. hon var då sex månader..

Varken exspot eller frontline är giftigt för collie, de är inte helt 100%iga men är dokumenterat effektiva.
PL

Nu blir jag orolig, är det så vanligt/lätt att de får borrelia?

Kanske ska man bara gå med han kopplad på asfaltsvägarna under tiden man är där nere (??) Trist då vi ska vara mitt på landet med stor trädgård och massor med fina ängar.
Fast ska ju troligtvis flytta till Slovakien i höst, antar att det finns en hel del fästingar där också, man kan ju knappast bara låta han gå kopplad på vägar hela livet...

Då får vi tala om det för veterinärerna..

Fästingarna älskar min hund iallafall, våran andra har nästan inga...
Funderade idag oxå på att bara promenera på asfalt--;)

Hej! Jag BOR i Bromölla (som ligger i nordöstra Skåne, fast väldigt nära Blekinge) och min hund ränner i skogen varje dag och släpar hem massvis med fästingar, en del lösa i pälsen, en del har bitit sig fast. Vi använder Frontline på honom, men det hindrar inte fästingarna att sätta sig fast, men sen lossnar dom direkt, döda.
Hur som helst har både hunden, våra 4 katter, min man, dotter och jag haft massor av Bromölla-fästingbett och ingen av oss har blivit sjuka, så jag skulle inte oroa mig om jag var du! Ska du tälta i skog och äng?

Det är , vad jag har läst mig till, vanligare med Borrelios i vissa delar av Sverige..

Bl a vid västkusten och i trakten där jag bor.... Runt Gränna...

Har själv haft Borrelios... Penicillin i 10 dagar...
Vansinnigt äckliga djur de där snuskpottorna!!!:eek:

Jag tycker att Exospot har fungerat väl på min hund.
Jag vet inte riktigt hur man gör med valpar...
Kan man behandla dem med sånada fästingmedel?

Har ju en 9 veckors BCvalp..

Kolla vovven när ni varit ute, jo fortare man får bort dom desto bättre. Jag använder örthalsband på min och han får väldigt sällan fästingar. Men eftersom jag går igenom honom direkt efter promenader så hinner man oftast ta dom innan dom satt sig

Jag lyssnar på vad veterinärerna säger. Om flera stycken avråder mig från att använda dom, så gör jag det. Sen hur andra gör är upp till dom.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 079
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 895
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 067
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023