Fästingarna är här...

Sv: Fästingarna är här...

Hittade första fästingen på vovven i helgen. Blä!:eek: Vet inte vad för medlem jag ska använda på honom i år. Förra sommaren var han valp och jag vågade inte ha på något starkt då. Köpte då på odal, det funkade men är ändå inte att rekomendera- han såg ut som om han var inoljad!:crazy:

Åh, jag ska genast ta en sväng om Lokalföreningen (Som Granngården visst heter här..) imorgon! Jag lär bada i sådan spray om jag vill sätta min fot i skogen med valpen i sommar :angel: Har inte sett någon krypa på honom ens nu, men så rör vi oss inte i så många olika omgivningar än. Mest trädgården och så, men när åkrarna börjar växa ordentligt här bredvid så ska han ha halsband redo.

Jag är väldigt förtjust i Scalibor. Alla gånger jag använt det så har hunden ifråga fått max 1 fästing som satt sig, och jag har väldigt sällan ens sett någon krypa.

För säkerhets skull ska jag kolla så att min sambo är bra på att dra ut fästingar, för jag vågar knappt gå i närheten av ett djur som har en på sig :o Känner mig elak mot hundarna ibland, men jag mår riktigt dåligt av att bara veta om det.

Vi brukar ha scalibor halsband på vår hund och vi går igenom hunden varje gång vi varit i skog och mark, ofta kan man ta dem innan de satt sig. Även om halsbandet ska fungera badar vår hund ofta, då man ska ta av halsbandet (det är giftigt för fiskar och katter också för den delen). Eftersom han badar rätt ofta blir effekten av halsbandet sämre.

Katten däremot har inget medel eller halsband på sig. Men jag har funderat på ett sådant halsband med olika örter och sånt dära på. Någon som vet något om dem?

Annars tycker jag inte att det är så hemskt med fästingar, man bara nyper tag om dom långt inne och drar. Jag plockade säkert 15-20 st :eek: på grannens stallkatt i fjol på samma gång, stackarn jag vet hur mycket ett bett kliar! (Det stallet ligger i skogen)

plockar fästingar nästan dagligen hemma på hundarna och katten.. när vi var i danmark hos släktingar i sommras så var deras hästar fulla med fästingar ÖVERALLT... i öron, i och på nos och överallt anan stanns man kan tänka sig... jag skämtar inte när jag säger att de satt lika tätt som fräknarna på en flugskimmel... bläää.. dro flera hundra av en fölunges huvud...*RYSER*:eek:

Jag har inte haft en fästing som suttit fast sen jag var 6 år gammal, men jag har fortfarande väldigt starka minnen och extremt starka rädslor från den tiden :crazy: Jag kan absolut inte ta i en fästing själv, och kan jag mot alla odds inte hitta någon som kan ta den åt mig så får jag använda fästingpenna och sen måste jag mörda den brutalt. Och ett tag efteråt brukar jag vara livrädd för att gå i gräs eller ligga bredvid min hund :o

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat