Fästingarna är här...

Y

Yahoo

Så har man plockat årets första fästingar. Två röda äckel som kröp runt, en på magen och en på frambenet. De syndes iaf jättebra, det är ju skönt!

Använder ni något mot fästingar, halsband/frontline?

Sv: Fästingarna är här...

Bra tråd!:idea:
Skulle också behöva lite tips på den fronten...
Har hört att det finns medel som man kan droppa i pälsen (nacken) som ska vara bra? Eller finns det halsband?
Vad funkar bäst??

Jag hade halsband och det funkade sådär.

Jag såg årets första igår, dock inte på min hund tack och lov. Ska inhandla Scalibor fästinghalsband när vi ska på vaccinering nästa månad! Jag ryser redan vid tanken på att han kanske får en fästing på sig, eftersom jag har fästingfobi :crazy: Hade det funnits ett halsband för människor hade jag garantera haft många sådana på mig året runt.

Usch.. jag ryser fortfarande vid tanken på fästingar. Fick plocka mitt livs första fästing från greyhounden förra sommaren. Tidigare har vi varit lyckligt förskonade från dessa bestar här uppe men inte nu tydligen. :crazy:
Som tur är har vi två hundar med nästan ingen päls så man upptäcker dom fort.

Jag har precis skaffat ett scalibor fästinghalsband till vovven. Ska bara bada honom först sen åker det på. Har provat både droppar och halsband men tycker helt klart halsbandet varit effektivast.

Tror dessutom inte fästingarna gillar min pojke för han får inga trots att han rör sig mycket i skog och mark. När han var valp fick han dock mängder. :confused:

Min arbetskamrat fick en fästing i förrgår:eek:
Jag har ingen hund men använder frontline på mina katter på den ena fungerar det perfekt men på den andra typ inte alls. Han får stora sår som blir som kratrar:eek:
Fy för fästingar!

Första fästingen plockade ja förra veckan på min Katt Doris.

Men en stor SUCK förstod jag att nu va dom här, de små :devil:
Och de tro sjutton att dom vaknar idag, idag va här 15 grader varmt....nu kryllar de av små kryp ute...såg en Geting?Bi? ja va fan de nu va, och ursh...de får gärna gå och sova igen!!

Såg en Citron fjärill idag, då e de vår!!!:banana:

Min labrador fick borrelia som blev neuroborrelios fick han somna in, efter detta har jag enorm fästingfobi...:crazy:
Jag hatar dom...

Jag och hela familjen kan vara ute i trädgården och vem får inte fästingar om inte jag.
Dom kan ligga runt och rulla i gräset till min stora skräck men jag räcker att jag befinner mig med skor och strumpor i kortklippt gräs....när jag kollar mig finner jag alltid minst 2 som satt sig...:cry:
uppenbarligen älskar dom mig, men jag hatar verkligen dom små krypen....
dom är så äckliga

jag har inte upptäckt några ännu. brukar använda scalibor, det är jag mest nöjd med.

Såg att Granngården hade någon sprej mot fästingar för människor, kanske värt att testa?
Jag har också en enorm fästingfobi, är livrädd att lille sonen ska få någon, funderar på om man ska vaccinera honom.

Scalibor, då ska jag testa det. Hur länge håller ett sånt?
Har haft frontline på katten i alla år men tycker inte att det är någon höjdare. Syrran testade det på sin hund förra året och det hjälpte inte ett smack!

Scalibor håller i 5-6 månader enligt paketen.

Jag hämtade ut recept på Scalibor i fredags, det funkade riktigt bra förra året, bara en liten skrumpen fästig hade han....Och vi bor rätt så fästingtätt!

Tydligen utsöndrar Scalibor nåt som göra tt fästingen kommer i chock och dör på kuppen, innan den hinner bita....

Sitter med ena katten i knäet när jag läser den här tråden. Och - ve och fasa :crazy: - hittar årets första fästing på katten! Drar ut den, lägger den vid sidan om datorn i tron att den är död. Men efter en stund ser jag att den börjar krypa iväg över databordet. Äckligt, äckligt!!

Men nu börjas det alltså igen. Nu ska man behöva hålla på varenda dag och leta fästingar på både hund, katter o hästar. Usch, jobbigt!

För att inte tala om på en själv ... Hade Borelia för två år sedan - vill INTE åka på det igen :mad:

vår hund är fem o har aldrig haft en fästing, o kissen har varit förskonad oxå :bow: :bow:

Bebben skrev:
...Ska inhandla Scalibor fästinghalsband när vi ska på vaccinering nästa månad!

Var kan man få tag på dessa halsband? Funkar de på katter också? Har inte haft nåt medel på mina djur tidigare, men då jag har en valp hemma så känner jag inte för att chansa..
En annan fråga om det är ok för ts, hur många har medicin mot ormbett hemma? Funderar på att ha det hemma i fall att...

Tycker inget hjälper så vidare bra , då våran i princip badar varje dag på sommaren :angel: Halsband har jag ifo inte testar men sånt som man kladdar på pälsen :p

Priset på Scalibor för stor hund (halsomfång större än 43 cm) är enligt min paket 176 kr.

Vi hällde på våra Frontline den 8 april, då jag hittade den första fästingen. Efter ett Erlichiosfall är vi väldigt noga med sånt..
Det är INTE trevligt kan jag säga :crazy: Jag var helt säker på att hunden skulle kola vippen ärligt talat :( Han var sjuk till och från i ett år och blev inte "frisk" enl. blodproven förrän nu i januari, nu är han sjuk igen, vi ska åka in med honom i kväll, troligtvis testikelinflammation som en biverkning av Erlichiosen.
Då får vi kastrera honom.

Ang medel så provade vi Scalibor på ena hunden förra året, det funkade inte på honom. Vet ej varför men vi håller oss till det flytande medlet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat