Fästingar

G

grebbis

Idag har lilla ponnyn fått årets första fästingar! :crazy:
Dessa vidriga små kräk får mig att undra vad de gör för nytta egentligen! Jag menar, de flesta varelser har för det mesta "en uppgift", men fästingar sprider ju bara elände.....hm....fågelmat kanske...
Jag hittade den första på halsen och den var inte mer än knappnålsstor. Den andra hittade jag bakom frambenet uppe i "armhålan" och den hade hunnit bli lite större. Jag äcklar ihjäl mig på fästingar, men fick ändå bort dem. Utan handskar eller annat hjälpmedel:smirk:
Jag kan inte minnas att jag haft någon häst med fästingar tidigare och här hemma har vi varit ganska förskonade från krypen tidigare år.
Har någon annan hittat några på sina hästar eller är det bara vi här som haft vår i några dagar?

Jag vet inte om denna tråd hamnar i rätt forum, men om det blir fel kan moderatorn kanske flytta på den:crazy:
 
Sv: Fästingar

Jag säger detsamma, färstingar har inget på jordens yta att göra. När jag var mindre trodde jag att det var djävulens husdjur, haha. Kanske stämmer..
Modigt av dig att ta bort dem heöt utan hjälpmedel eller handskar! :) Jag får spasmer när jag ser de äckliga krypen, pinsetten får ta bort dem. Jag har som tur är inte funnit någon än på min häst, men det är väl det första sommartecknet kanske?
 
Sv: Fästingar

Konstigt jag får aldrig fästingar på mina hästar. Kan det bero på insektsmedlet kanske? Hur det än är så är det skönt att slippa dom på hästarna i alla fall, hundarna får ju massor:mad:
 
Sv: Fästingar

Jajamensan...jag hittade igår årets 1a fästing på min....
Tyckte det var hur vidrit som hellst för nåt år sen, men har vant mig...
Långa naglar, iaf på tumme o pekfinger underlättar...
Kan hålla med, va f....har de på denna jord o göra...:mad:
Fågelmat finns det väll ändå?
Att vissa hästar får , men andra inte...har jag en liten teori om..
Jag tror det har m blodet o göra, precis som det där m att mygg ger sig på vissa människor, medan andra kan stå bredvid o se på...:eek:
Det är helt enkelt kanske "godare" (sötare) just på den hästen...
Av våra 2 hästar, har min 4-10 fästingar /dag som värst, medan den andra inte har några...?
Nån som har en annan teori?
 
Sv: Fästingar

Läste denna fråga med svar ang fästingar skrivet av en professor i zoologi

FRÅGA: Så gott som alla djur uppfyller väl någon slags funktion i naturen, men vad har fästingar för funktion? Vart i världen finns det fästingar?


SVAR: Nej, i naturen finns inga funktioner. Djuren bara finns, de har inga ändamål. Fästingar lever sitt liv, som alla andra djur och det enda som påverkar deras tillvaro är om de irriterar det djur de sitter på så att de blir avrivna.

Om man frågar efter olika djurs funktion så antar man att det finns en skapare. Finns det ingen skapare, finns det inga funktioner. Livets mening är att leva och fortplanta sig, för fästingen och för oss.


Fästingar av många arter finns över hela jorden utom i öknarna och de allra kallaste trakterna.
 
Sv: Fästingar

Betyder det att man skall bli religiös, för o förstå meningen med fästingar?;)
Ja, dom kallaste trakterna...nord o sydpol då?
Dom finns ju tom i Sibirien!!!!!
Usch, dessa kryp:mad:
 
Sv: Fästingar

Jag använder Switch Pour On på min häst och hon har aldrig några fästingar!! :banana: Det är helt klart det bästa medlet på marknaden :bow: , dyrt men prisvärt. Har haft både borrelia och Ehrlichios (?) på tidigare hästar i familjen (pga fästingar) , men det var innnan vi började med Switch.
 
Sv: Fästingar

Jag vet vad fästingar gör för nytta!
Deras uppgift är att sprida smittor till stora djur som saknar naturliga fiender och på det viset hålla antalet i schack. Stora djur som älg, björn, människa som enligt naturens sett att se det skulle bli för många utan fiender som minskar stammen får ibland dödliga sjukdommar av fästingarna.
 
Sv: Fästingar

Masse skrev:
Jag vet vad fästingar gör för nytta!
Deras uppgift är att sprida smittor till stora djur som saknar naturliga fiender och på det viset hålla antalet i schack. Stora djur som älg, björn, människa som enligt naturens sett att se det skulle bli för många utan fiender som minskar stammen får ibland dödliga sjukdommar av fästingarna.

Vem har gett dem denna uppgift? Jag tycker att deras uppgift är att se gulliga ut, med sina sprattliga små ben.

Jag anser att vi blivit lurade i skolan och via tv och tidningar att tro att det finns ett "kretslopp", en naturlig harmoni, där rovdjur äter bytesdjur för att det är deras uppgift. Jag tror att varjar äter för att de är hungriga. Hästar betar för att de är hungriga, knullar för att de är kåta, diar och tar hand om avkomma endast för att om de inte gjorde det, om bara en individ slutar med det, så dör den och får inga barn. Om inga hästar äter så finns det inga hästar.

Om fästingarna inte bar på virus och bakterier så skulle vi inte bli sjuka. Det är alltså dessa vi bör skylla på, dessa som kan bli tillskrivna uppgiften att decimera rovdjur.

Saker och ting är som de är. Vi tolkar dem olika utifrån vem vi är, vad vi är. Kanske är det fördelaktigt för oss människor att vara rädda för små kryp som suger sig fast på oss? Kanske fanns det förut typer som tyckte det var helt ok, som till och med gillade det (vi är komplicerade djur, det finns ändå en hel del av oss som skär i sig själva tex) men de har väl kanske sakta (men säkert?) dött ut, tack vare (på grund av? som följd av virusarnas livsuppgift?) de sjukdomar som de (utan att de egentligen kan beskyllas för det) bär med sig.

Eller så kan man tro på en eller flera gudar och ha en helt annan förklaringsmodell....vi är så konstiga djur!:rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 805
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Såg att det stod under rubriken "lite om detta forum" att bl a ämnen som har med juridik att göra ska tas upp här. Om tråden ändå hamnat...
2
Svar
27
· Visningar
3 445
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp