Lurad vid hästköp

Sv: Lurad vid hästköp

KAPITEL FYRA

Det lilla stoet började skimmla men det hade jag ju räknat med och det var inget problem. Hon var ju så vacker. Hörde med uppfödaren hur det gick med registreringen eftersom både stoet och fölet skulle registreras. Jodå allt var inskickat och klart, h*n väntade bara på att det skulle bli färdig på ARAB. Jag var medveten om att det skulle ta lite tid, alla skulle ju ha pass och väntetiden var lång.

När fölet var ett halvår började vi prata om att jag skulle få hem henne snart. Vi bestämde tid för hämtning som gång på gång blev uppskjutet av uppfödaren. Det var det ena efter det andra som gjorde att det inte gick.

Först kunde hon inte äta själv. Visst, så kan det vara. Väntade tålmodigt.... När h*n inte längre kunde skylla på det (var och kollade på henne och hon åt hur bra som helst), som kom det nya problem. Alla hästarna hos uppfödaren hade fått någon sjukdom. Kala fläckar och extrem klåda. Smittat från en kompis hästar. OK... Vad säger veterinären om det då? - Väntar på att veterinär ska kolla kompisens hästar... Hade alltså inte tillkallat vet. Veckor senare undrar jag hur det går. Hästarna är under behandling. Med vad och mot vad undrar jag. Får inget svar....

När det har gått ytterligare ett par månader tycker jag att vad det nu än var dom hade, borde det vara ok nu. Kan jag få hem henne nu? Hon har ju hunnit bli nästan ett år nu! Bestämmer dag och tid när h*n ska levereras. Jag går här hemma och väntar - ingen kommer och ingen hör av sig. Får sedan ett mail som säger: Jag har bestämt mig för att behålla hästen...... Eehhh.... Va???!!!:eek:
 
Sv: Lurad vid hästköp

KAPITEL FEM

Jahaaa... Nu fattar jag.... Alla dessa märkliga anledningar till uppskjuten leverans. Inga svar på telefon och mail. Hade antagligen bestämt sig för längesedan.

Uppfödaren sa att h*n varit i kontakt med advokat och att kontraktet kunde tolkas så att jag istället kunde få de 15 000:- som jag skulle fått om stoet inte hade tagit sig. Jag blev skitledsen. Ska det aldrig ta slut?....

Några pengar såg jag inte röken av heller.... Ilsknade till ordentligt tillslut och satte mig och lusläste kontraktet. Där stod ju att fölet faller i min ägo när det är avvant från stoet.... Stoet hade vid det här laget fått ett nytt föl.... Kontaktade själv advokat som direkt sa: Jamen det här är väl inget snack! Hästen har ju varit din ett bra tag och eftersom du inte fått några pengar heller finns det inget att diskutera.

Skickade ett meddelande till uppfödaren och märkte på svaret att h*n var fullt medveten om detta. Hade helt enkelt gjort ett fult försök att luras.... Igen.... Hoppades väl på att jag inte skulle orka med att ta kontakt med advokat den här gången utan bara svälja det h*n sa. "Åk du och hämta din häst då men kom inte i närheten av mig!" fick jag till svar. Så det gjorde jag.

När vi kommer dit står den lilla i en box. Hon är tufsig, matt i pälsen och mager. Har en grimma på sig som sitter stenhårt. Hon är livrädd för människor... Det tar 1,5 timme att få tag i henne.... I boxen!.... Men jag fick i alla fall hem henne tillslut...

Tar sedan kontakt med ARAB och undrar hur det framskrider med pass och registrering. "Vi har inte fått in några handlingar på dom hästarna" får jag till svar...... Och där står jag fortfarande och stampar nu ytterligare ett år senare!... Uppfödaren måste skicka in betäckningsrapporter och övriga handlingar till både sto och föl. Det står alltså också i kontraktet att h*n ska göra det men än har inget hänt och nu är jag här igen. Advokatrond tre???
 
Sv: Lurad vid hästköp

Måste du ha henne registrerad med stamtavla ?

Det går ju faktiskt att regga med okänd även om det är dö-trist.
 
Sv: Lurad vid hästköp

Måste du ha henne registrerad med stamtavla ?

Det går ju faktiskt att regga med okänd även om det är dö-trist.
Hon är vacker, har svartanlag men är pga sin historia inte den lättaste att ha att göra med. Alltså mer lämpad för avel än ridhäst. Om hon inte är registrerad med stam kan jag inte använda henne i min avelsverksamhet och inte heller sälja henne för avel. Och jag tror tyvärr att marknaden för en svårhanterlig 2-årig blivande ridhäst utan stam är väldigt liten. Risken är att hon då tillslut hamnar i någon slags hästhandlar/slakttransport-sväng och det vore ju inget kul!
 
Sv: Lurad vid hästköp

Idag fick jag kontakt med uppfödaren!!!!:eek: H*n sa att ID-kontrollanten kommer nästa vecka, DNA ska skickas in och att övriga dokument nu är skickade till ARAB.

Jag fick dock inget svar på frågan om jag kunde tolka det som att allt skulle vara inne hos ARAB inom en månad. Och om jag kunde tolka det som att h*n var intresserad av att bevisa för mig att jag har fel i att jag inte vågar lita på "hennom".

Vad tror vi om detta?
 
Sv: Lurad vid hästköp

Har läst igenom tråden och måste säga det även om det gör dig ledsen.

Ta kontakt med jurist. Det verkar ju som att du aldrig kommer att bli av med uppfödaren annars.

Visst, det är skittrist och det kostar. Men hur länge ska du annars hålla på att tjata och tjafsa med en människa som faktiskt fullständigt skiter i dig och den häst som nu är din?
Jag menar, vad har h*n gjort som underlättat för dig? Du står och tar emot en massa skit bara! (Det är åtminstone min uppfattning)

Sucka en sista gång, gör slag i saken och slut dra ut på historien. Dumt att lägga ved på öppen brasa liksom.

Jag håller tummen att det löser sig för dig. Och så tycker jag at du ska ha all heder som ändå tänker på den häst som står hemma hos dig och bara kostar pengar:bow:

Stå på dig, annars gör någon annan det (i detta fallet uppfödaren tydligen)
 
Sv: Lurad vid hästköp

Jag tycker du ska gå ihop med flera om de också blivit utnyttjade av denna människa och driva det vidare, även om det är jobbigt. Och hästarna människan har verkar inte må bra, har djurskyddsinspektörerna kontaktats? De verkar ju misshandlas med tanke på hur svårhanterlig ditt sto är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp