Fästingar, knott och allt annat som hör sommaren till...

Jag tror ändå att täcke är ett bra alternativ för hästar som har svåra besvär av knott. Har själv en ponnykille som i år blir inpackad i täcke. Han får svåra exem av insekterna.

Har ockå goda erfarenheter av Aloe vera veterynary spray, framförallt i vårdande syfte. Har inte testat det som förebyggande medel.

Piggy

Jag har andvand.. matolja och pressad vitlok det stanker och ar en aning kladdigt.. men det hjalper!

:idea: Jag använder mig av ett medel Aloe vera som innerhåller NIEM och är helt suveränt bra mot både knott och fästingar,Jag har nu haft detta på mina hästar och domhar inte haft en fästing på dig sedan jag tog med det ner till stallet. Innan anväde jag mig av Switchen men eftersom det är ett bekämpningsmedel och att man måsta ha handskar på sig så vill inte jag använda det till mina djur. Det är ju ett rent gift vi häller på dem. Jag kör med naturliga saker i stället. Hittade en annons på bukefalos fodersidan där en tjej sålde detta och det var värkligen kanon. LYCKA TILL I SOMMAR MED ERA HÄSTAR :banana:

En kompis har en häst på foder som är väldigt överkänsli(allergisk?) mot insektsbett. På honom använder de(enligt ägarens instruktioner - vet) Switch och sen smörjer de in skap, bringa och den mest utsatta strängen på magen med Hästsalva. Jag har även börjat snvända hästsalva på min häst och han har inte fått ett enda bett där ännu. Dock har han inte varit ute så länge.

Så Hästsalvan rekomenderar jag varmt.

Har oxå en häst som plågas väldigt av insekter. Jag använder Bucas Buzz Off täcke och flughuva på dagen. På nätterna tar jag in honom. Sedan använder jag Föllinge Hästdeo på honom och smörjer in skapet med skillingaryds tjärsalva. Ja sommaren är underbar, men dessa flygfän. Hm

Jag använder också Fyra ess-salva på ställen som är extra angripna, på bringan och runt skapet. Den är jättebra!

blanda 3dl olivolja, 3 pressade vitlöksklyftor, 30 droppar tea tree oil(finns att köpa på de flesta naturapotek), funkar bra på min pålle,men han blir lite mobbad för vitlöken...ger honom 2 klyftor vitlök i fodret varannan dag oxå! enklast är att stryka på direkt med handen, men sen får man själv stå ut med lite mobbing :eek: lycka till!

Sv: Re: Fästingar, knott och allt annat som hör sommaren till...

Gammal tråd, men här fanns massor av tips ju! :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar