Fästingar, knott och allt annat som hör sommaren till...

B

Bammy

Min häst är otroligt känslig för fästingbett, knott o liknande. Hon får stora bölder av detta. Har någon några förslag till förebyggande medel man kan ta till för detta. Jag vill hellst inte använda insekt täcken.

Switch är väl det absolut bästa medlet mot framförallt fästingar, men vad jag hört (har inte använt switch förut, första sommaren för mig nu) så tar det även knott.

Switch är väl hittills det enda medlet som rapporterats verksamt mot fästingar?! Och det tar även knott, det är väl faktiskt medlets huvudsakliga användning.

Har använt det flera säsonger, och jag tycker det fungerar bra.

Jag provade det förra sommaren, och det hjälpte fast inte så mycket som jag skulle vilja. Tack för era svar det får bli det i år i gen och hoppas på det bästa :rofl:

En bekant till mig fick exem av Switch, hennes häst alltså :o !!!! Själv rekomenderar jag Aloe Vera veterinary Spray. Använde det för första gången förra sommaren. Mina hästar har aldrig varigt så fina!! Både flugor, knott och fästingar höll sig på avstånd. Skönt :cool:

Jag har en häst med svår eksem och det enda som hjälper då är eksemtäcke och en massa flugmedel!!! Dock bör man också bada dom en gång i veckan eller något mindre så man får bort alla medel med jämna mellanrum för annars kan de med ge dom klåda

Smeta på 4S tjärsalva på de värst angripna ställena. Det blir lite dyrt (och äckligt) att ha på hela kroppen...

Sen så skulle jag faktiskt rekommendera täcke. Varför vill du inte ha det?
Min häst har inga märkvärdiga problem, men hon har insektstäcke på sig i perioder under sommaren för att få vila från kletet jag har på annars. Hon trivs jättebra i det! :)

Var köper du detta spray?
Min är också superkänslig, och överallt där huden tittar fram från täcket är han sönderbiten. Behöver därför hitta ett komplement...

Mvh Tillis

Jag tycker inte att det finns några flugtäcken som skyddar de värst utsatta ställena. Jag skulle behöva tex "flugkalsonger" i stl xl :o
På min vita häst med tunn rosa hud under pälsen vågar jag inte prova Switch. Säg nu inte testa på en liten fläck, jag köper inte en flaska Switch för flera hundra och tar risken att det inte funkar! Han var helt uppäten förra sommaren. Nu blir det antagligen at gå in på dagarna. Vet inte vad jag ska hitta på annars. De får vitlök och så kletar jag in dem med Renons ett par ggr om dagen, men han är uppäten ändå.

Det är ju på bringan och runt skapet som du ska använda tjärsalvan! :idea:
På med en ganska rejäl mängd, det är inte många insekter som blir intresserade då. ;)

Fast det kanske inte ser så kul ut med en vit häst med brun bringa, men runt skapet går det ju bra.

det problemet löste jag förra sommaren med mycke vitlök,
fick inte ett enda fästingbett eller mygg/knott.
sensommaren slutade jg med halva vitlöken,då såg jag hur effektivt det var,
han fick på en vecka ca 10 fästingar.
det var bara att öka dosen igjen.

Jag använder Switch och fyra ess salva.
Switch häller jag som en rand från nacke till svans och salvan smetar jag på runt skapet och ljumskarna.

Tycker inte att switch är sååå effektivt ändå! Fast det är ingenting jag provat :(. Letar fortfarande efter det där super dunder medlet som håller knott, mygg och gärna bromsar på en meters avstånd!

Hmm bra fråga! Jag är själv tillsammans med min mamma nyblivna oberoende distrubitörer för Aloe Vera. Så jag köper in allt mitt själv. Men.... jag har sett att på dem flesta marknaderna står det lite Aloe- folk. En flaska kostar ca 228:- (dyrt jo visst men jag rekomenderar det verkligen! Men den är rätt dryg) På själva exemen kan man även tvätta med aloes egna tvål. som är bra till mkt annat också! :)

jag bor i ett område som är ökänt pga alla insekter. För att skydda mina hästar har jag köpt eksemtäcken samt använder Chevalet ca var 3:e dag (finns på Granngården). Jag kan nu ha mina hästar ute hela dagarna utan att de är fulla av insektsbett. Det är massor med insekter som surrar runt dom men de är ej bitna.

Jag har prövat med örter heter Itch-free och funkar jätte bra. Dom flesta insekterna undviker honom nu och bara enstaka är på honom. :idea:

Hej
Vet precis hur det är har exakt samma problem. Har provat switch kast. Chevalet hyfsat. Vitlök bra mot fästingar men inget annat. rb86 sådär, Horsewise sommar spray hyfsat mot knott och flugor mygg lite broms. Men har hittat ett annat märke som är bara naturprudukter i som jag beställde idag av en som bor i kiruna och säljer det hans företag heter näckens naturprodukter låter väldigt intraeesant hans internet andess är www.näcken.nu gå in och läs själv om det. Kan svara dig mer när jag provat att men jag tror starkt på det. Yrbin :idea:

Jag använder något som heter Seven Spray. Den ska vara verksam mot sju olika ohyra, bla annat löss, loppor, mygg och fästingar. Tycker att det fungerar hyfsat, men det måste sprayas på varje dag.
Förut kokade jag eget medel på vitlök och citronsyra och satte i en sprayflaska. Det var väl mest som ett experiment och jag vet inte om det är tillräckligt skydd för en häst som är väldigt känslig.
Förresten, ska väl Switch inte användas på häster som rids, utan bara på betesgående hästar? Det har jag fått lära mig iaf.

om du e bered på att hästen stinker vitlök kan man göra eget medel....
du tar en halvliter matolja och skalar och skär några vitlöksklyftor och lägger ner i matoljan sen låter du det stå å dra i 12 timmar....
funkade väldigt bra på mina hästar :bow:, man få stå ut med lukten bara :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar