Fästing trots Scalibor

Sv: Fästing trots Scalibor

Håll gräset kort där de är ute, och kolla av dem en gång om dagen. Det har ju kort päls så det brukar vara lätt att hitta ev. fästingar.

Tack för tipset men tror tyvärr inte att det fungerar speciellt bra. Har MKT fästingar här och skadan är ju redan skedd om de hunnit bita sig fast så att kolla en gång om dagen (eller flera för den delen) tror jag inte hjälper så mkt. Men tack iaf :-)
Nån annan som har tips?

Men om du sätter Frontline på tiken, borde inte det gå ut i mjölken eftersom det går ut i blodet? I så fall borde valparna få i sig och också vara skyddade? Nån som vet?
Man kan ju inte behandla valparna med Frontline om de är under 8 veckor, men på detta sättet kanske de skrämmer bort fästingarna...

Annars får du väl blanda hemmagjort fästingmedel, finns en uppsjö recept till häst, ser man vad det innehåller och väljer ett med ofarligt innehåll för hund så borde det vara ok.

simpan skrev:
Det står ju på förpackningen att det ska fungera även till dräktiga och digivande tikar så man får väl lita på det :crazy:
Nån som har erfarenhet av det?

Hur gör man förresten med valparna? :eek: När de är så pass stora att de får gå ut kommer de ju att "peppras" av fästingar men jag vill ju absolut inte förgifta dem med något fästingmedel. Tänker också en del på tiken som slickar dem och håller dem rena, hon kommer ju att bli alldeles förgiftad om man slänger på nåt medel på valparna :(

Hur har ni gjort? Jag kan ju inte ha valparna inne jämt, de måste ju få gå ut :eek: :crazy: :confused:

Tips mottages tacksamt!

Jag hörde från en parasitolog att de måste sitta ca ett dygn för att överföra sjukdom.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 619
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 368
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar