Fästing trots Scalibor

G

GaurdianAngel

Någon som fått det? Blir så trött på dessa jävla fästingar! :mad:
Inte nog med att hon får Ehrlichos, nu ska hon få fästingar trots halsbandet. :smirk:

Måste ju vara för att hon är så förbannat söt! :D

Sv: Fästing trots Scalibor

Det har jag aldrig hört faktiskt. Det är säkert som du säger, hon är för söt helt enkelt ;) .

Pröva att ge henne vitlök!
Min plutt får vitlök i maten, torkad skivad vitlök. Köpt i en hästaffär. Halva burken till plutten, halva burken till den stora saken.

Vitlök är som sagt giftigt och det är lite svårt att se om hunden blir påverkad då det verkar genom att hunden får en sämre blodbild.

GA - jag har hört om hundar som fästingar trots att de har scalibor. I flera av fallen har det hjälpt med att de har satt halsbandet lite tightare. Hos en del pälsiga hundar måste det sitta åt lite mer för att komma i kontakt med huden.

Aha...kan det vara så enkelt tro!?

Halsbandet har jag faktiskt med flit satt ganska löst. Hon har ju aldrig halsband i vanliga fall och är ju inte så jätteförtjust i det.
Har under första dagarna stannat och kliat sig, precis som en valp som får halsband på sig för första gången. :D Lustigt det där. När hon tävlar och har halsband, så bryr hon sig inte, men när hon är "vardagskläd" så passar det sig bara inte.

Förra sommaren så hade min äldsta scalibur. Och hon fick inte en enda fästing.
I år ville jag köpa till alla hundar, men sambon tycker det är synd om dom att de ska gå med halsband hela sommaren :-))
Förra året gick han och sa till min hund *din stackare, gå med det där varje dag* (ja han gillar att retas :-))..)
Så nu har alla frontline, men den unga hunden har haft två fästingar :-(((.

Ja, gillar inte heller en massa halsband och sånt, men med tanke på att hon redan fått Ehrlicios (antingen från förra året eller från tidigt stadium i år) så vill jag inte ha dessa jäkla fästingar. De borde ju utrotas.

Förhoppningsvis så hinner min hund inte få så mkt biverkningar, men jag vet flera som helt enkelt har fått lägga ned träning/tävling helt för deras drabbade hundar. De har fått bli förtidspensionärer pga detta. :crazy:

Ja, det är tråkigt. Jag vet också sånna som fått sluta jobba och tävla med sin hund när det fått det.
Men en hund jag hade fick ehrlicios. Hon blev bra, men jag tror hon fick det ett par ggr (kanske det fanns kvar i kroppen?). Men hon blev iallafall bra så vi kunde jobba på som vanligt.
Så det får vi hoppas att det blir så med din också.

är det dom vita halsbanden som är som gummi??? Dom hade jag förra året och det funkade super, men dom skall ju sitta ganska så nära huden...EN fästing fick ena hunden men den var helt skrumpen när jag hittade den....

Ja, de vita halsbanden som är receptbelagda.

Jag har dragit åt bandet nu så det sitter hårdare. Får hoppas att det hjälper mot dessa kryp.

Min hund har haft en fästing trots Scalibor-halsbandet. Men jag var tvungen att ta av halsbandet häromdagen och bada mitt lilla monster ordentligt, då han varit o badat på ett mindre lämpligt ställe :smirk:

Även denna fästing var helt skrumpen och matt :devil:

Denna fästing mådde bra och hade hälsan. :smirk: Men som jag skrev tidigare, hon är ju för söt! Vem skulle inte trivas i min tiks sällskap? :angel:

Frasse har inte haft en enda på sig och han har ett Scalibor, förra året hade han frontline och det var inget vidare.

Scalibor kan ge lätt klåda som biverkning så det är nog därför hon kliar sig. Dra åt halsbandet något och se om det fungerar.

Nä, det är nog inte därför. Hon kliar sig alltid när hon får något runt halsen och det inte är tävling. Hon slutar alltid klia sig efter 2-3 dagar och det har hon gjort även denna gång.

Men jag har dragit åt det nu så får vi se om de jäklarna håller sig borta.

Lök är giftigt för hundar, då kommer denna tanke: vitlök är också giftigt då det också är en lök... ;)

Var det inte några här som provade att ge Shy Feeder till hunden för att se om det "hjälpte" mot fästingar? Nån som vet hur det gick? :confused:

Jag gjorde det men gav upp. Det var helt klart effektivt, men några få jäklar kom i alla fall. Nu gav jag iof upp när hunden ätit det i 4-5 veckor. Resultatet skulle komma efter ca 4 v. Så jag kan väl inte säga att jag gjorde Shy Feeder helt rättvisa genom att sluta så tidigt.

Men hunden har fått Ehrlicios, antingen genom en fästing från förra året eller från i år. Så nu åkte Scaliborhalsbandet på.

Gammal tråd.... hoppas att den puttas upp och blir aktuell igen, nu har ju helvetet börjat igen.

Måste höra hur mycket Shy Feeder hunden ska ha, tänkte göra ett försök med det då jag har en dräktig tik och inte vill hälla på en massa gift för att hålla de små :devil: djuren borta. Har en Schäfertik, vikt 33 kilo, vad är lämplig dos ShyFeeder?

Kan kanske tillägga att jag annars brukar ha Scalibor-halsbandet på hundarna och är mkt nöjd med det. Visst får de nån fästing emellanåt trots halsband men det tror jag är oundvikligt, här är fästingtrycket mycket stort så jag har svårt att tro att man kan komma ifrån dem helt och hållet. :mad:

Min andra hund (som ej är dräktig) kommer att krypa i sitt halsband imorgon. Tiken får en dos Frontline trots att jag helst inte vill "kleta på" nåt på henne. ShyFeeder-kuren tar ju ett tag innan man ser resultat (OM man ser resultat) så något måste hon ju skyddas med... Det står ju på förpackningen att det ska fungera även till dräktiga och digivande tikar så man får väl lita på det :crazy:
Nån som har erfarenhet av det?

Hur gör man förresten med valparna? :eek: När de är så pass stora att de får gå ut kommer de ju att "peppras" av fästingar men jag vill ju absolut inte förgifta dem med något fästingmedel. Tänker också en del på tiken som slickar dem och håller dem rena, hon kommer ju att bli alldeles förgiftad om man slänger på nåt medel på valparna :(

Hur har ni gjort? Jag kan ju inte ha valparna inne jämt, de måste ju få gå ut :eek: :crazy: :confused:

Tips mottages tacksamt!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 619
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 368
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar