Fäster någon av Vettecprodukterna mot plastsula?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som vet om t ex Vettec superfast eller Vettec adhere fäster mot hårdplastsula (tyvärr ingen aning om vad det är för material?)

Sv: Fäster någon av Vettecprodukterna mot plastsula?

Det bör väl din hovis kunna tala om för dig, någon dialog har ni väl? Och om det är lämpligt att använda tillsammans med hårdplast sula.

Hovis jagar älg för det första, och för det andra är frågan ställd för att hovis ska slippa komma hit och slå på en massa tappskor. Men jag vet att han inte vet (tyvärr), han tar utan tvivel reda på det åt mig om jag ringer och frågar, men varför störa honom under älgjakten för att han ska ta reda på något som jag borde kunna ta reda på själv liksom? =)

(Har mailat vettec men de har inte svarat och min temporära lösning halvkraschade igår)

Så, hovis måste ta reda på det om jag ringer, och är och jagar älgar i nån skog nånstans, så jag tänkte att jag lika gärna kan ta reda på det själv. Det är ju dessutom jag som ska leka med det sen.

HAr du tänkt att använda det som lim?

Jag har använt Vettecs produkter ganska flitigt och det fäster mot det mesta, även sådant som jag inte vill att det ska fästa mot... Har inte provat mot en sula men det skulle inte förvåna mig om det fäster. Hur bra det håller sen kan jag dock inte svara på.

Fäster tillfälligt gör det nog men frågan är hur länge det sitter. Det är en så slät yta. Man kanske kan göra skåror i sulan först?

HUR har du tänkt använda sulan?

Jag ska använda Superfast i morgon. Jag kan ju prova lägga lite på en sula då få se vad som händer.

Jag ska använda det som tätning typ?

Såhär är herrn skodd:

thumbnail.aspx

Rent experiment men som so far fallit MYCKET väl ut. Förutom den lilla detaljen att det kommer in oanade mängder gräs, lera och allmänt skit mellan spången och sulan, och då trycka de isär, och det drar i sömmarna och vips så är där en tappsko. (och på sikt när sulan trycks in stråltryck).

Så jag vill helt enkelt 'täta' runt spången, så skit inte kan komma in under den och sulan.

Jag har experimenterat hela veckan. Först med byggsilikon men det härdade för långsamt. Sen superlimmade jag (med tvåkomponents epoxy) dit tunn gummimatta för att hindra skit från att nå in, som en ren 'akutåtgärd')

thumbnail.aspx

Det släppte dock på ena hoven för ett par dagar sen. Jag kan iofs göra om det, men jag visste ju redan när jag provade att superlimmet inte klarar konstant vattenpåverkan (typ gegga..). Men på helg får man ta vad man får tag i.

Provade då nån komboprodukt med foglim, men samma sak där, det härdar för långsamt. Jag måste ju ha något snabbhärdande.

Ikväll la jag på elastic plastic padding, som påstås genomhärda oavsett tjocklek på 10 minuter i rumstemperatur, så det borde kuna genomhärda under natten i utetemperatur, det ska ju klara vatten och jox sen.

Men allt trixandet den senaste veckan är ju temporära akutåtgärder, och jag behöver ju något vettigare, fungerande som standard sen. Därav funderingen på vettecprodukterna. Som sagt mailat vettec i mitten på veckan men inte fått nåt svar, de har väl inte slutat skratta än ;)

Har du tänkt lägga på det efter skoningen och täta efter kanterna på spången eller tänker du ha det som ett "lager" på hela sulan? Det senare kommer nog inte att fungera.Dessutom skulle det bli dyrt!

Eller har du tänkt att plasta ihop spång och sula före skon sätts på?

Täta runt kanterna nu, tills nästa skoning. Sen har jag tänkt både täta runt kanterna på spången och 'limma ihop', iofs hade jag tänkt limma ihop med epoxy då, sula + sko, och sen täta runt spången med..ja nåt (t ex Vettecprodukt om det passar då). Men det är klart, fäster vettec mot sulan med kan man ju limma med det! :idea:

Men inte tänkt fylla hela sulan, utan bara täta kanten runt spången. (Att jag limmade i gummimatta i nästan hela var bara för att få det att sitta bättre, experimenten med övriga substanser har bara varit runt spången)

Sen när det görs i samband med omskoning kan man ju rugga sulan där man ska fästa det förresten. Nu sitter den ju som den är där den är, men vi var ju inte alls förberedd på problemet med skit emellan spången och sulan. Det märkte jag cirka nio h efer skoning när en sko var väck, just pga massor med skit emellan (var det på den andra med, men den satt). Så nu får jag försöka lösa det med skorna på, men sen är ju meningen det ska göras i samband med skoning. Enklast är ju innan hovis slår på, men det får jag diskutera med honom hur han vill ha det. Men oavsett vilket där så kan man ju raspa/sandpappra på sulan så den blir lite ruggad där det ska fästa.

Senast ändrad:

Att plasta ihop spång och sula skulle nog kunna fungera om du gör några skåror under spången med vinkelslip före så plasten får tag där samt ruggar upp ytan på motsvarande del av sulan. Superfasten tål ju vatten. Det alternativet är nog bättre än ditt limförslag. Vet däremot inte hur det fungerar att sko då det redan limmats ihop. Det är väl jätteviktigt att spången kommer i exakt rätt läge på strålen? ( Så viktigt att jag läst om att man helst ska röntga för att kontrollera läget, åtminstone på fånghästar ) I och för sig kanske det inte spelar någon roll eftersom du ändå har sula.

Jag har använt superfast b la för att limma fast skor. Det fungerar bra framförallt om man skårar skorna lite på detta sätt först.

Jag kan som sagt göra ett litet försök åt dig med en liten "dutt" superfast på sula för att se om det fäster överhuvudtaget.

Jo, vi har ju sula just för det INTE ska bli stråltryck (experimentell skoning som sagt), och enligt hovis så då är det ju inte lika 'kinkigt' med spången och att den hamnar exakt rätt, iom att den aldrig trycker på strålen (annars vill han också ha rtgbilder). Och låter ju rimligt..

Och ingen aning om jag får limma ihop sula och sko för honom, men när han verkat och passat in skon etc, så slår han ju i en söm på var sida, genom sko + sula och knipsar av. Lägger på plats mot hoven, sömmar i de andra sömhålen,s en drar han ut 'sulhållarsömmen' och slår i en riktigt. Så sula och sko sitter ju ihop ändå när han slår på skon, så borde vara okej att limma. Annars får man hoppa över det helt enkelt.

SUPERSNÄLLT om du kunde prova limma med superfast, nu spelar säkert materialet in, men fäster det på en typ av sula ökar ju chansen de ska fästa på annan typ. Så supersnällt om du har lust att experimentera :bow:

Jag har nu provat att lägga lite Superfast på en likadan sula som du visade på bilden (blå plastsula ). Det fäste alldeles utmärkt. Det är svårt att säga hur länge det sitter kvar vid belastning men om du limmar ihop spång + sula och skårar ytorna först så borde det fungera:)

Jag ska använda det som tätning typ?

Såhär är herrn skodd:

thumbnail.aspx

Rent experiment men som so far fallit MYCKET väl ut. Förutom den lilla detaljen att det kommer in oanade mängder gräs, lera och allmänt skit mellan spången och sulan, och då trycka de isär, och det drar i sömmarna och vips så är där en tappsko. (och på sikt när sulan trycks in stråltryck).

Så jag vill helt enkelt 'täta' runt spången, så skit inte kan komma in under den och sulan.

Jag har experimenterat hela veckan. Först med byggsilikon men det härdade för långsamt. Sen superlimmade jag (med tvåkomponents epoxy) dit tunn gummimatta för att hindra skit från att nå in, som en ren 'akutåtgärd')

thumbnail.aspx

Det släppte dock på ena hoven för ett par dagar sen. Jag kan iofs göra om det, men jag visste ju redan när jag provade att superlimmet inte klarar konstant vattenpåverkan (typ gegga..). Men på helg får man ta vad man får tag i.

Provade då nån komboprodukt med foglim, men samma sak där, det härdar för långsamt. Jag måste ju ha något snabbhärdande.

Ikväll la jag på elastic plastic padding, som påstås genomhärda oavsett tjocklek på 10 minuter i rumstemperatur, så det borde kuna genomhärda under natten i utetemperatur, det ska ju klara vatten och jox sen.

Men allt trixandet den senaste veckan är ju temporära akutåtgärder, och jag behöver ju något vettigare, fungerande som standard sen. Därav funderingen på vettecprodukterna. Som sagt mailat vettec i mitten på veckan men inte fått nåt svar, de har väl inte slutat skratta än ;)

Har aldrig sett detta innan, vad är det bra för/mot??

Ska du limma fast sulan vid skon nästa skoning tänkte du?
Glöm inte byta sula bara dessa blå är hårda men efter ett tag buktar de in, dock skodde jag med mina typ tre skoningar utan att hästen gjorde annat än gick i hagen. Förresten hur funkar skoningen under ridning? känns han bättre?
Vi experimenterade en del med nån slags plastic padding, men jag kommer inte ihåg vad som funkade. Silikon däremot, det finns ju vattenfast där och eftersom det ska ligga utanpå spelar det ju inte någon roll vad det är?
ajg är ff fascinerad att skon kan ligga så långt utanför o den sitter kvar, men å andra sidan har jag mest haft göra med travare o de är inte alltid i bästa balans när de ska bralla eller så.

Silikonet härdar för långsamt, tar evighetes evigheter innan det är genomhärdat tyvärr. Så det trillade av innan det härdade. Sökte efter snabbhärdande men det snabbaste jag hittade var genomhärdat på 12 - 24 h i rumstemp =/

Den där hästen kommer ruinera mig dock.. Igår kväll var en sko väck igen. Den jag slog på. Plastic paddingen hade ramlat bort, och som ett brev på posten kom tappskon. Samma sort som förra gången, men nu tog den med sig en massa hovvägg med. Tack vare min inte helt reglemensenliga nitning =/

Så, har dividerat med hovis, som går med på att vi ger det ett försök till och limmar med Superfast. Han är snäll min hovis. Så på torsdag kommer han hit och så skor vi om båda fram (2 veckor efter ord skoning), jag har idag köpt ett stycke patetiskt dyr heartbarsko (114 kr..för en.. ) i storlek 00 då den nollan han tappade och jag letade rätt på i hagen inte passar längre iom att väggen rök, en ännu mer patetiskt dyr 'tub' med super fast a 450 spänn och två mixertippar. Ska köpa nya sulor imorgon med. Kul att ha betalt 1500 pix för skoning för 2 v sen, nu 650 spänn i material och så ska ju hovis ha betalt för en halvskoning med. Och om 3 v är det dags för ordinarie skoning (går på 5 v intervall). Få se, jag minns inte, vad var det jag tyckte var så bra med fullblod? :devil:

Men, fungerar det så är det ju bara betala och se glad ut. Fungerar det inte är nog det här en av de DYRASTE vilda ideer jag fått ;)

Hmm, tycker du det där är mkt utlägg? *harkel* Jag har knark eller nått fi fodret/hagen, mina hästars hovar växer som veritabelt ogräs (därför jag har 5 v intervall), och det där är väl snålt utlägg faktiskt, det ska vara mer egentligen :angel: (dock ville vi inte chansa för mkt sådär första gången)

Herrn har inte världens bästa balans när han brallar heller, och kan kliva på sina egna skor ibland. Men när de väl vant sig med mer utlägg BRUKAR det gå. Han har dock sen han fick ringskor (dvs dyrt skit) boots i hagen. Om utifall att.

Tyvärr blev jag tokförkyld i samband med att han fick heartbarskorna, så inte ridit. Bara sett honom röra sig i hagen och i snöre (han är..var ju fortf under igångskrittning så hade inte kunnat säga så mkt även om jag ridit).

När jag pratade med hovis idag och han tyckte 'ja, det kanske inte går att ha det sådär då' och jag tyckte att 'fast jag har en ny ide' så la jag till 'för jag vill verkligen få det här att fungera, han rör sig ÄNNU BÄTTRE med hb än med ringsko, nu landar han trakt först' så var hovis spontana reaktion: 'Oj! Men vi provar limma sådär som du sa, det kan ju funka'

Så som sagt, jag vill vill vill få det här att fungera. Jag har inte den blekaste aning VAD det är han trivs så förbenat bra med, men gillar dem det gör han.

Jag tror inte det räcker med en chokladask i julklapp till hovis i år.. får nog snoka rätt på vad han dricker för whiskey och köpa en STOR flaska!

Ska du limma fast sulan vid skon nästa skoning tänkte du?
Glöm inte byta sula bara dessa blå är hårda men efter ett tag buktar de in, dock skodde jag med mina typ tre skoningar utan att hästen gjorde annat än gick i hagen.

Glömde ju svara på det (resten svarade jag på i komb inlägg, mitt förra)

Jo jag byter sulor vid varje skoning, just för de, ffa när det är snö/is/påfruset/etc gärna börjar bukta. Förr hade jag (när det bara handlade att skydda mot sultryck) 2.5 mm:s, och sommartid samma sula 2 skoningar. Men nu sen det med stråltrycket så har han 5 mm:s och byts varje skoning. Jag har Sveriges största reservlager av lätt begagnade sulor ;)

Och har pratat med hovis om plåtsulor :angel: Dels för de borde man kunna tårikta, dels för hållfastheten. Om jag inte ska uppfinna och ta patent på en formbar plastsula då.. Fattar inte att ingen gjort det.

Har aldrig sett detta innan, vad är det bra för/mot??

Det är nog ingens om sett det innan tycks det som ;)

Meningen är som beskrivet att eliminera stråltryck så långt det går, och kunna behålla fördelarna med ringskon men slippa smida sko till honom (pga rent logistiska problem vintertid).

Så genom att ha sula + heartbar är tanken att strålen ska vara helt skyddad från tryck, och inte heller sulan ska tryckas inåt. Men ha fördelarna från ringskon.

Du vet väl att du måste ha en "pistol" till Vettectuben för att kunna trycka ut den? Jag antar att din hovslagare har en sådan annars blir ditt experiment ännu dyrare....

450 kr lät dyrt för Superfasten. Jag betalar 360/tub. Piparna är tyvärr också "hutlöst" dyra.

Det är inte så att du räknar priser utan moms? =) För 360 kr är precis vad superfast kostade, exkl moms. Men arma jag har ju ingenstans att dra momsen, så..

Tipparna kostade 12 kr st exkl moms, eller 120 kr exkl för 12stycken.

(Och apropå priser så virrade nog hovis till priset på heartbarskona sist, eländet kostar 180 kr + moms/par, han tog 140 kr inkl.. iofs sa han att han inte riktigt mindes och skulle kolla till nästa gånge, men..)

Jo, vet det behövs pistol, men sån har hovis tack och lov. Minns inte vad pistolen kostade (kollade av ren nyfikenhet, sen blev jag så skrämd så jag glömde bort det), men känns oskäligt dyrt för den där pistolen må jag säga.

Jag hade egentligen tänk köpa sån 'liten' förpackning superfast, som man inte behöver pistol till, men såna hade de inte. Inte framme iaf. Men om det här fungerar så vore det nog bra ha sån hemma, så man kan 'fylla på' om det ramlar loss sen.

Men du, när jag ändå har dig 'på tråden', kollat på vettecs sida om superfast, och undrar lite hur 'tjockt' det är, ser ganska tjockt ut på bilderna på hemsidan men kan ju bero på hur man 'för på' det? Tänkte om det är för tjockt och stelnar snabbt att risken är man får mellanrum om man ska limma sula + sko med det?

Senast ändrad:

Jo, vi har ju sula just för det INTE ska bli stråltryck

Men trots det så skos den med Hart bar, och är den ngn gång det är viktigt med en perfekt anpassning över strålen så är det just med en hart bar.

Varför sko med en hart bar och sula om man vill undvika tryck över strålen???

Alla skor som har en spång (hart bar/äggbar/ringsko) och kompleteras med en sula/hur hår den sulan än är så kommer det komma in skit/lera mellan spången och sulan som gör att sulan böjer sig in mot hoven och ger ett mer eller mindre punkt tryck!!

Om jag va du så skulle inte jag kladda på så som du gör med massa egenhändiga försök till lösningar för det enda som händer i slutresultat är precis det som alltid händer dig.. Du har konstant otur!!!

Sko hästen med helt vanlig öppen sko och kompletera med en hård 5mm polytansula i stället för en blå halvhård 3mm sula.

Varför denna onödigt komplicerade skoning?? Detta tyder enbart på att även denna individ har stora problem, och som du själv skiver, du har ännu större problem med den skoningen.

Kort sagt,, ska man som med spång och kompletera med en sula och få sulan att under hela skoperioden ligga dikt an mot skon så är det inte svårare än att när man skor hästen renslipar skon under spången, tvättar ren sulan med ren aceton och därefter lägger en sträng med Vettec:s ljusblåa Equi-Pak mellan sulan och spången.. Det sitter garanterat kvar under en normal skoperiod.

Vilken sula är hårdare än den blå? Jag brukar 'provböja' sulor med handkraft, och hitills är den blå den enda som inte böjt sig? När man ser den på nätet brukar den betecknas som X-hård med. Men tar tacksamt emot tips på ännu hårdare sulor?

Han kommer INTE skos med öppen sko igen i nuläget. Med tanke på hur bra han uppenbart mår av sluten sko, så kommer han får fortsätta ha det, även om vi får se i slutänden vad det blir för typ av sluten sko. Men kraschlandar heartbarexperimentet, så går vi tillbaka till ringskor helt enkelt. (Dina utländska kollegor var btw väldigt duktiga på att förklara för amatörmig den troliga anledningen till att han trivs så bra med 'bar shoes', och både min hovis och vet har samma inställning till varför ha honom på sluten sko, och när han då dessutom trivs med det så - häst bestämmer och matte betalar)

Kladdet med diverse har ju som sagt varit för att försöka skutåtgärda problemet och hindra fler tappskor tills hovis återvänt från älgjakten. Jag hade tillåtelse att 'störa' honom under jaktveckan (som sagt, han är snäll min hovis), men kunde jag undvika det så ville jag det. Och lyckades ju, med mitt 'hobbyklet'.

Men meningen har ju hela tiden varit, sen samma kväll han skoddes och fick en tappsko och jag insåg problemet, att hovis efter jaktveckan ska komma ut och så ska vi fixa det 'ordentligt'. Vilket ju blir imorgon, då skor vi om båda fram, och 'fixar ihop' det innan skon slås på. (Om inte skon jag köpte är för lite, jag undrar fan om jag fått fel storlek, eller om hovis sagt fel ang vad för storlek herrn har på sig nu - för den jag köpte som ska vara en storlek mindre, är fan en skobredd kortare.. perkele..)

Och förhoppningsvis fungerar det - om inte så får jag nog återgå till ringsko. TYvärr (ur hästens synvinkel)

Och ang varför denna skoning så framgår det i den här tråden och den förra (som heter något i stil med 'Avd vilda ideer - heartbar och sula?)

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
512
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
220
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar