fast stallhyra?

Fiorano

Trådstartare
Ni som är inackorderade eller har inackorderingar, hur är er stallhyra upplagd? Är det samma fasta summa för alla, eller räknas den med kallhyra plus hur mycket strö och hö ni använder?

Sv: fast stallhyra?

Vi betalar en summa där(fritt) Hösilage, Mineraler och Betfor samt in-utsläpp vardagar ingår. Strö samt ev. kraftfoder köper vi själva - vi brukar gå ihop och köpa strö pallvis en gång om året för att få ner kostnaden.

På förra stallet betalades en fast hyra där allt ingick. På nya stallet betalas en kallhyra där anläggningsavgift, in- och utsläpp samt hösilage, hö och ingår. Mockning sköter man själv samt betalar per spånbal/torvbal man använder och kraft köps in på egen hand. Kallhyran, eller lättare sagt grundhyran är 100 kr billigare för ponnyer. Hästarna får hö fem gånger om dagen och kraftfoder tre. Kvälsfodringen sköts kollektivt av hästägarna, så ungefär var sjuttonde dag, övrig skötsel sköts av personalen.

Vi har samma för alla. I priset ingår 4 torv eller spånbalar/månad, fri tillgång till hösilage och typ 2kg/havre/dag (om man nu vill ha det).

Priset är det samma året runt också. Lite tråkigt tycker jag då det inte går åt varken strö eller hösilage på sommaren, men det är ju bara att godta eller flytta såklart :grin:

(Å andra sidan går det ju åt pengar för att slå, vända, plasta och ta in hösilaget så... jaja)

Där jag hade min häst betalade vi 1300:- i månaden året om. Då ingick havre, korn,strö och hö/ensilage. Inga begränsningar på något. Stallägaren fodrade/släppte ut vardagar och intag/kvällsfodring sköttes av hästägaren.

Har alltid stått med fast hyra där vissa saker ingår, har jag velat ha mer har jag betalat extra.

Fast summa med hösilage ,havre ,betfor mm + halm ,kallhyra om man har hästen på bete på sommaren.Alldeles för lite hösilage ingår om man har en normalstor häst, nästan alla får köpa till extra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 985
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi SBAB tycker i alla fall det. https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html Jag tycker att det är både viktigt och...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
12 318
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka