Fas vid 6 år

Mirre

Trådstartare
Är det någon fas vid 6 år?
Dottern är nyss fyllda 6 och som helt förbytt. Otrevlig, skriker, ska absolut inte göra det man ber om och allt blir kaos. Sedan kan hon vara hur snäll, klok och go som helst mestadels av tiden, men så fort hon inte får som hon vill så blir det kaos

Dottern är nyss fyllda 6 och som helt förbytt. Otrevlig, skriker, ska absolut inte göra det man ber om och allt blir kaos. Sedan kan hon vara hur snäll, klok och go som helst mestadels av tiden, men så fort hon inte får som hon vill så blir det kaos
“Lilla tonåren” har jag hört det kallas just den där runt sex år… Det är väl då man lämnar småbarnstiden på riktigt.

Vår förskola brukade dela ut den här dikten till föräldrarna när barnen skulle fylla 6

Filippa är 6 och ska man vara ärlig
Är hon just nu rysligt besvärlig
Och mamma hon undrar vad det är som har hänt
Hon är så besynnerligt inkonsekvent
Hon var så ordentlig förra året
Vek ihop sina kläder och kammade håret
Nu är hon fullkomligt glömsk och slarvig
Längtar till skolan för "leken är larvig"

Ena dagen är hon glad och yster
Andra dagen bara tvär och dyster
Ena dagen länsar hon faten
För att nästa dag bara peta i maten

Och plötsligt är alla kläder för korta
Hon har blivit så lång, babyhullet är borta
Men ibland mellan henne och mig helt privat
Blir hon åter en kelig och liten krabat

Hon är sällskaplig pratsjuk och leker med ord
Men frågar om allt mellan himmel och jord
Hon trivs med att måla rita och snida
Och dansa hoppa cykla och rida
Att få leva ut i överskottsenergi
Är sexåringens bästa terapi

Mellan småbarn och skolbarn är 6 år en sänka
En sorts lillpubertet kan man nästan tänka

🙋‍♀️ Finns en till (trött) mamma till en snart 7-åring som instämmer i att nåt hände vid 6 års ålder. Mycket känslor, så mycket känslor och vändningar.

Lilla tonåren inträffar runt 6 års ålder. Roligt roligt...

Dottern som tonåring kommer bli en mardröm :arghh: Hon är helt sjövild redan nu och så fruktansvärt elak. Vad fasen har hänt med henne? 😵😵😵

Vad tusan gör man när hon vägrar allt man säger, bara skriker, är otrevlig, slänger sig på golvet och är bara totalt omöjlig på alla sätt?!

Senast ändrad:
Dottern som tonåring kommer bli en mardröm :arghh: Hon är helt sjövild redan nu och så fruktansvärt elak. Vad fasen har hänt med henne? 😵😵😵
Mår hon bra, tänker jag?
Okej att de har faser osv men minns att min hade en period runt den åldern då hon funderade mycket över t ex sitt utseende och var missnöjd med sig själv, kan det vara något som stör henne?

Min var iof inte elak eller arg men visst var humöret sämre.

Mår hon bra, tänker jag?
Okej att de har faser osv men minns att min hade en period runt den åldern då hon funderade mycket över t ex sitt utseende och var missnöjd med sig själv, kan det vara något som stör henne?

Min var iof inte elak eller arg men visst var humöret sämre.
Ja, hon är vanligtvis en väldigt nöjd och glad tjej med tusen ideér och tankar. Men hon har ett fruktansvärt humör och blir hon övertrött som idag så blir det 10 gånger värre

Jag känner igen mig i det där med självkritik. Vår dotter är oftast mer "elak" mot sig själv. Även om jag och hennes pappa såklart är blä-bajskorvar😉
Men jag tänker det beror så mycket på temperament och personlighet också.

Liknande trådar

Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 319
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 808
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 742
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 476
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka