Färskfoder vs torrfoder

Sv: Färskfoder vs torrfoder

Har också funderingar på att börja med färskfoder på min! När man äntligen flyttat till landet och har stor frys finns ju möjligheterna!

Det enda jag har hört som är "negativt" med färskfodret är att det kan bli bökigt om du exempelvis ska på semester och tar med hunden. Kanske finns inte frys-möjligheterna. Min tränare kör med färskfoder till sina två schäfrar men han ger äver torrfoder. Detta för att underlätta när han tex åker till Norge i 5 dagar på träningsläger, en säck torrfoder är lättare att släpa med än en frys full med hundmat...

För semesterturer finns något som heter "Musch". Det går att lagra utan frys, men bör förvaras svalt. Om det sen är möjligt att ordna på semestern är en annan femma. Blir troligen också tyngre än motsvarande torrfoder.

Musch säljs också av Fodax.

Sv: Färskfoder vs torrfoder

Fast jag var tvungen att göra det varje dag i alla fall för tänderna längst bak fick beläggning i alla fall och det hjälpte inte med ben heller ;) så nu har jag som rutin att alltid borsta dom oavsett :)

Tandsten och dålig andedräkt kan avhjälpas med preparat typ; PlaqueOff (risk för felstavning). Finns små burkar på djuraffärer som kostar skjortan, men det går att hitta större förpackningar om man letar på nätet och det blir klart mycket billigare.

Trodde inte riktigt på detta, men vet efter år av användning till och från (lathet att inte köpa nytt i tid) att detta verkligen funkar på åtminstone våra hundar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 066
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 061
Senast: Lazio
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka