Färskfoder vs torrfoder

Apollo

Trådstartare
Har börjat fundera på att ge min Welsh springer spaniel (nu 4 månader) färskfoder.

Tänker närmast på ett slags hamburgare som man köper frysta (typ Bravo). Fördelar/nackdelar vore bra. :confused:

Ger nu Eukanuba puppy medium och det funkar jättebra. Så vad tycker ni här på Buke?

Sv: Färskfoder vs torrfoder

Varför vill du byta om det foder du har nu fungerar jättebra?

Jag vill ge ett foder som är mer naturligt än då kanske torrfoder.

Jag har kört med torrfoder till min ett tag (bl.a. Hill's, RC, Pro Pac) och har nu gått över till färskfoder (Fodax) och de största skillnaderna jag har märkt är att han har mycket bättre aptit, mycket bättre i magen och hull och pälsen är finare =)

Har varit och köpt prov i dag så jag ska börja lite smått i morgon.

Jag har kört med torrfoder till min ett tag (bl.a. Hill's, RC, Pro Pac) och har nu gått över till färskfoder (Fodax) och de största skillnaderna jag har märkt är att han har mycket bättre aptit, mycket bättre i magen och hull och pälsen är finare =)

Om jag inte ser helt fel på bilden har du ett Lejon, stämmer det? Blir du inte ruinerad av att bara ge färskfoder? Vårt lejon äter också dålig så vi har blandat ut torrfodret med färskfoder för att inte göra för stora hål i plånboken...

Om jag inte ser helt fel på bilden har du ett Lejon, stämmer det? Blir du inte ruinerad av att bara ge färskfoder? Vårt lejon äter också dålig så vi har blandat ut torrfodret med färskfoder för att inte göra för stora hål i plånboken...

Du ska tänka på att färskfoder inte är dyrare.

Jag ger mina 70kg klass i månaden ca 1100:- det är en Rottweiler och Schäfer så vad tror du det skulle kostat med nåt torrfoder i bra kvalite jo ca 500:- säcken så det är inte speciellt mycket dyrare för så mycket mer man får för pengarna.

Sen lägger jag i några dl robuer på morgonen för o få lite mer fett men det är det enda.

För mig blir det inte dyrare, det ända som gäller är ju att man har plats i frysen och att övriga familjen inte tar fel när de ska steka hamburgare;)

Tack för tipset men koka eget vill jag inte, har inte den tiden, så detta är ett bra alternativ med fryst färskfoder.

Då har vi kanske provat fel sort, vi köpte på djuraffären en typ i "korvar". Minns inte vad det kostade då det var maken som köpte men dyrt blev det.

Det stämmer, jag har ett lejon :) När han åt torrfoder så gick det åt ungefär 1 ½ säck á 15 kg och det gick på ca. 500 kr/månad även om jag var tvungen att köpa 2 säckar. Nu med färskfodret så köper jag 7 påsar åt gången (6-7 veckor mellan leveranserna) och varje påse kostar 120 kr så det blir 840 kr sammanlagt för ca. 84 kg mat. Månadskostnaden blir då runt 400 kr för det går åt ungefär 10 kg/vecka :) kanske mer när han är äldre men det beror på vad han väger då, nu väger han ca. 65 kg och är 19 månader.

Kolla in Bravo färskfoder och läs om det.
Min lilla har nu pillat i sig två portioner. Det färska äts först och torrfodret sen. Håller på att vänja in henne på det nya därför får hon dubbelt.

Har också funderingar på att börja med färskfoder på min! När man äntligen flyttat till landet och har stor frys finns ju möjligheterna!

Det enda jag har hört som är "negativt" med färskfodret är att det kan bli bökigt om du exempelvis ska på semester och tar med hunden. Kanske finns inte frys-möjligheterna. Min tränare kör med färskfoder till sina två schäfrar men han ger äver torrfoder. Detta för att underlätta när han tex åker till Norge i 5 dagar på träningsläger, en säck torrfoder är lättare att släpa med än en frys full med hundmat...

Efter att ha givit tre mål med färskfoder så är det första gången som hon varit intresserad av maten och velat ha mat. Så det känns skönt att jag hittat rätt i foderdjungeln. Ger fortfarande torrfoder i en övergångsperiod och det äts upp men motvilligt.

Kommer också att ge torrfoder i en begränsad mängd för att underlätta just vid resor eller så.

Känner inga som jagar älg, får lära känna några. :) Sen är det ju så att så stor frys har jag inte, tyvärr.

Det som jag vet med torrfoder som är ett + i jämförelse med färskfoder är att man slipper göra rent i munnen lika ofta.

Det stämmer, jag har ett lejon :) När han åt torrfoder så gick det åt ungefär 1 ½ säck á 15 kg och det gick på ca. 500 kr/månad även om jag var tvungen att köpa 2 säckar. Nu med färskfodret så köper jag 7 påsar åt gången (6-7 veckor mellan leveranserna) och varje påse kostar 120 kr så det blir 840 kr sammanlagt för ca. 84 kg mat. Månadskostnaden blir då runt 400 kr för det går åt ungefär 10 kg/vecka :) kanske mer när han är äldre men det beror på vad han väger då, nu väger han ca. 65 kg och är 19 månader.

Vilket märke på färskfoder har du?

Fodax, en annan familj som bor här som också har lejon tar upp beställningar av oss som brukar vara med på lejonträffarna sedan åker de och hämtar maten i Uppsala (foderbilen kommer dit) och sedan kör de runt och levererar det. Varför det blir så billigt är för att de beställer så pass många påsar annars är det lite dyrare men priser kan man kolla på deras hemsida :) http://www.fodax.se tror jag adressen är.

Fast jag var tvungen att göra det varje dag i alla fall för tänderna längst bak fick beläggning i alla fall och det hjälpte inte med ben heller ;) så nu har jag som rutin att alltid borsta dom oavsett :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 067
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 061
Senast: Lazio
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka